Riwayat Klasik


“Sebenarnya, ultraman bukanlah kuat sangat. Kurus dan menggelabah. Raksasa pun sama. Mengah,” katanya

“Habis tu yang Dewangga sakti ni kuat ke?”

Dewangga Sakti bukan nama pahlawan dalam cerita  atau drama yang memaparkan ilmu persilatan Melayu. Bukan juga nama manja raksasa.

Tutup Saluran Ceria sebab di situlah bertampuk andaian ultraman adalah hero dan raksasa adalah pemusnah. Ultraman bukan hero. Dia menggelabah. Terutama bila butang merah di dadanya berbunyi. Dia akan pandang langit. Dia buat jiwa penonton tak tenteram. Kemusnahan. Bising!

Tutup televisyen. Mari jinakkan jiwa dengan Dewangga Sakti. Leluhur tersenyum melihat generasinya mengangkat martabat muzik tradisional dengan cara mereka sendiri. Tahniah!

Dewangga Sakti mungkin boleh menggunakan Selembar Kasehnya untuk ultraman Belayar ke Pulau Jauh dan kembali Menchari kuasa dan kekuatannya. Bertapa di sana, tetapi pulang segera sebelum Tertinggal Kapal Angkasa. [Ini cuma prelude merepek saya]

Mabok kepayang seketika. Percayalah, mabok kepayang bukan untuk mereka yang bercinta sahaja.

Tangisan kerana tidak dapat hadir ke Maskara X tempoh hari ada kaitannya dengan Dewangga Sakti dan, mungkin juga kerana takut nak persembahkan buah hutan kepada sang Naga. [Tengah peram la…]

Mengenai dewangga Sakti ;

Mabok Kepayang (Sebuah Ulasan Separa Ilmiah)

Dewangga Sakti

*Terima Kasih encik Zulkifli yang sudi melayan karenah saya semasa memesan CD ini secara atas talian.

*Nida, CD Dewanga Sakti yang saya pesan dari kamu, akan saya ambil nanti. Simpan ye!

Advertisements

“Jangan makan pisang tu” jerit nenek suatu ketika dahulu. Semasa dia masih hidup.

“Kenapa nek?”

“Pisang berkembar tak elok dimakan begitu sahaja. Nanti dapat anak kembar” jelas nenek.

Saya diam. Pisang berkembar yang berada ditangan, saya letak kembali di dalam bekasnya. Nenek ambil, buang kulitnya dan letak bersama pisang-pisang lain yang bakal digoreng.

Bila mengenang kembali peristiwa itu, saya jadi tertanya. Kenapa anak kembar menjadi suatu perkara yang harus dielakkan. Apa rasionalnya? Mungkin mengambilkira kepayahan menjaga dan mendidik kedua-dua atau ketiga-tiga anak kembar tersebut. Wallahualam.

Dan larangan serta pesan nenek itu menjadi taboo dalam hidup saya. Padahal, zaman sekarang orang lagi suka dapat anak kembar. Tak perlu lahirkan anak banyak kali.

Sebelum…

Pisang goreng dicecah dengan sambal ikan masin.

Pisang goreng tau. Bukan goreng pisang!

Dah lama saya tidak menurunkan petua bonda dalam blog ini. Hari ini semasa melihat cermin, saya dapati lingkaran hitam sekeliling mata mula wujud kembali.

eyes.jpg

Punca

  1. Mata yang keletihan akibat terlalu banyak membaca, merenung skrin komputer, membaca di bawah lampu yang malap dan juga tidak cukup tidur.
  2. Penggunaan alat mekap seperti pembayang mata dan sebagainya yang tidak dibersihkan dengan sempurna sebelum tidur.

Cara menghilangkannya

  • Menggunakan kentang → Ubi kentang mengandungi enzim catecholase yang banyak digunakan dalam produk kecantikan sebagai agen pencerah. Caranya : kisar sebiji ubi kentang. Bahagikan kepada dua bahagian dan balutkan dengan sehelai kain nipis. Baring dengan santai dan tekapkan balutan tadi pada kedua belah mata anda. Pastikan mata anda terpejam dan biarkan selama 15-20 minit.
  • Timun → Parut hujung timun [bahagian kepala yang berwarna hijau pekat. Lebih baik jika timun itu diletakkan di dalam peti sejuk terlebih dahulu]. Ambil tisu muka [berbentuk empat segi] dan basahkan dengan air yang terhasil melalui parutan tadi. Lekapkan di mata. Boleh juga jika anda ambil hampas parutan dan letak di atas tisu dan kepitkan dengan tisu yang lain. kemudian, tekapkan ke kelopak mata yang tertutup selama beberapa minit. Lakukan selalu.

acar-buah.jpg

Bahan-bahannya

  • 4 biji limau nipis/kasturi jeruk
  • 10 biji belimbing buluh jeruk
  • 20 biji cermai jeruk
  • 5 biji mangga muda jeruk
  • 1 cawan kismis
  • 5 biji buah pala jeruk
  • 1 mangkuk kecil halia jeruk
  • 10 biji prune
  • 250gm buah asam boi – warna merah
  • 5 biji buah bidara jeruk
  • 20 biji bawang merah, biar sebiji-sebiji
  • 5 biji bawang putih, biar sebiji-sebiji
  • sedikit bijan goreng
  • 1/2 botol kecil cuka putih
  • 2 1/2 cawan gula
  • 1 1/2 cawan cili kering yang telah siap dikisar
  • 2 sudu serbuk ketumbar
  • 1 sudu serbuk jintan manis
  • 1 sudu serbuk jintan putih
  • sedikit bijan goreng
  • 5 biji bawang merah dihiris
  • 3 biji bawang putih, dihiris
  • 1 cawan minyak untuk menumis

Cara Menyediakannya

  • Panaskan minyak, tumiskan bawang hiris hingga wangi. kemudian masukkan cili kisar. Bila cili garing, masukkan serbuk ketumbar, jintan manis dan jintan putih.

  • Bila telah wangi, masukkan gula dan cuka. bila gula telah larut dan pekat, masukkan buah-buahan serta bawang. Masaklah hingga pekat dan agak kering.
  • Akhir sekali, masukkan bijan goreng. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.

ps : Acar tahan disimpan selama dua minggu.

Selamat mencuba.

tomato-2bmp.gif

Baru-baru ini saya ada bertemu dengan seorang teman lama. Berbual pelbagai-bagai perkara, dari isu semasa belajar hinggalah kehidupan terkini. Dulu dia bukanlah pelajar yang menonjol. Selalu duduk kat baris belakang. Kalau pensyarah tanya mula la dia menggelabah.

Tak banyak beza sikapnya dahulu dan sekarang. Mudah panik dan lurus bendul. Apa yang berbeza adalah dia semakin cantik dan kulit wajahnya putih dan lembut. Saya tanyakan juga padanya tentang rahsia dia menukar wajah (sebab dahulu kulitnya agak gelap dan kusam).

Dia tersenyum. Dengan yakin dia berkata dia hanya jaga pemakanan dan amalkan makan tomato setiap hari (walaupun dengan kadar yang sedikit – setengah atau 1/4 biji)

Balik rumah, saya pun tanamkan azam untuk jaga pemakanan dan amalkan makan tomato. Hehehehe… biasalah wanita, mudah terpengaruh. Tapi tak apa la kan, benda baik!

Saya cuba makan sebiji tomato…alamak meloya sikit. Mungkin tak biasa kot. Tapi saya cuba cari maklumat tantang kebaikan tomato. Ermmmm..

Kekalkan Kesegaran Tomato

Sebaik-baiknya sebelum menyimpan jangan basuh tomato itu dan pastikan ia kering. Simpan didalam bekas yang kering dan ditutup rapat. Pastikan juga tempat simpanan tidak terkena sinaran matahari kerana tomato mudah layu dan kecut.

Kelebihan Buah Tomato.

TOMATO buah berwarna merah dan boleh dimakan mentah. Namun, bukan semua orang menggemarinya! Tahukah anda tomato mengandungi pelbagai khasiat tersendiri, termasuk membantu mencegah penyakit berbahaya?

Warna merah itu ialah disebabkan likopena, iaitu karotenoid atau sebatian semula jadi yang memberikan warna merah kepada tomato dan pelbagai khasiat kebaikan antioksidan semula jadi yang baik untuk kesihatan badan.

Selain mempunyai kebaikan antioksidan, makanan yang mengandungi likopena itu juga boleh mengurangkan risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung.Hasil kajian pakar penyelidik asing mendapati bahawa kandungan likopena begitu tinggi dalam pes tomato, sos tomato dan jus tomato.

Perunding Pemakanan di Institut Jantung Negara (IJN), Mary Easaw John, berkata cara terbaik bagi menambah jumlah likopena di dalam badan manusia adalah melalui pengambilan makanan berasaskan tomato dan produk masakan yang diperbuat daripada bahan itu.

Beliau berkata, berdasarkan kajian saintifik, likopena dapat membantu mencegah penyakit tertentu seperti kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser perut. Likopena juga dapat membantu mengurangkan paras kolesterol LDL (kolesterol jahat) dan sekali gus mengawal tekanan darah supaya stabil, katanya pada ceramah kesihatan The Red Campaign di ibu negara, baru-baru ini. Kempen itu dianjurkan oleh syarikat makanan global, Heinz, yang mengeluarkan sos tomato, perasa dan pelbagai aneka sos.

Mary berkata, sumber terbaik untuk mendapatkan likopena ialah dari sos spagheti, jus tomato, tembikai, pes tomato, sup tomato, cili sos dan sos koktel. Beliau berkata, kira-kira 80 peratus likopena terkandung di dalam produk tomato dan buah tomato tetapi hakikatnya, tomato yang sudah dimasak mengandungi likopena yang lebih tinggi.

Ini kerana, katanya, proses memasak akan memecahkan dinding sel tomato yang sekali gus membenarkan tubuh manusia menyerap likopena. Bagaimanapun, beliau berkata, sebaik-baiknya pastikan anda tidak menggunakan minyak dan lemak yang berlebihan ketika memasak untuk memastikan keberkesanan penyerapan likopena.

sumber : http://portal.dumei.com/ar_sihat3.php

LONTONG

lontong_2.jpg

Bahan-bahannya

  • Nasi impit secukupnya. ** nasi impit untuk lontong sebenarnya direbus dalam daun pisang.

  • Sayur lodeh

  • Sambal kacang

  • Serunding kelapa

lontong.jpg

untitledbmp.gif

Cara Menyediakannya

  • Potong nasi impit kecil-kecil dan masukkan dalam mangkuk
  • Campurkan sedikit sambal kacang, serunding kelapa dan sayur lodeh
  • Hidangkan lontong bersama sambal tumis ikan bilis atau sambal telur rebus, ayam masak merah dsb
  • Hidangkan panas-panas.

SAYUR LODEH

  • 300gm udang hidup, buang kulitnya

  • 2 biji lada merah

  • 1 biji bawang besar dimayang

  • 2 ulas bawang putih

  • 5 ulas bawang merah,

  • 1 inci kunyit hidup

  • segenggam udang kering ditumbuk

  • 2 batang serai, dititik

  • minyak untuk menumis dan garam secukup rasa

  • sedikit fucuk dan suhun, direndam

sayur-sayurannya – dipotong kecil mengikut suka

  • 1 batang lobak

  • 1 ikat kacang panjang

  • ½ biji kobis

  • 1 biji sengkuang

  • 3 keping tempe, digoreng

  • 3 keping tauhu digoreng

  • 2 biji kentang, digoreng

Cara Membuatnya

  • Panaskan sedikit minyak, tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk dan serai hingga wangi

  • Masukkan udang dan kacau hingga udang masak

  • Kemudian masukkan santan, garam dan serbuk perasa diikuti sayur-sayuran, suhun dan fucuk serta lada hidup dan bawang besar. Kacau selalu supaya tidak pecah minyak.

SAMBAL KACANG

  • RM 1.00 kacang tanah, digoreng dan ditumbuk jangan terlalu lumat

  • sedikit minyak untuk menumis

  • sedikit rempah tumis (buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga lawang)

  • sedikit ketumbar dan jintan, disangai dan ditumbuk halus

  • garam dan sedikit gula merah

  • santan pekat ½ biji kelapa

BAHAN TUMBUK

  • 10 biji lada kering atau ikut pedas yang diingini

  • 5 biji bawang merah

  • 2 biji bawang putih

  • sedikit belacan

  • 2 batang serai

  • sedikit lengkuas dan halia

  • 2 biji buah keras

cara membuatnya :

  • panaskan minyak dan tumiskan rempah tumis. Bila wangi, masukkan bahan yang ditumbuk dan kacau hingga garing. Bila telah garing, masukkan garam dan gula serta ketumbar jintan tadi

  • Kemudian masukkan santan dan akhir sekali masukkan kacang tanah goreng tadi. Kacau hingga pekat dan pecah minyak

  • Sesuaikan rasa dan bolehlah dihidangkan.

SERUNDING KELAPA

  • ½ biji kelapa parut
  • garam
  • gula dan serbuk perasa
  • sedikit air asam jawa
  • minyak untuk menumis

bahan tumbuk :

  • 1 batang serai
  • 5 – 6 biji lada kering – lebihkan jika suka pedas
  • 5 biji bawang merah
  • 2 biji bawang putih
  • sedikit kunyit, lengkuas dan halia
  • sedikit ketumbar, jintan putih dan jintan manis
  • segenggam udang kering atau ikan bilis
  • sedikit belacan

cara membuatnya :

  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk hingga garing dan wangi
  • Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa
  • Akhir sekali masukkan kelapa. kemudian terus dikacau atas api kecil sehingga agak kering
  • Sesuaikan rasa dan angkat

* Nak tahu cara buat kuah lontong, insyaAllah saya boleh bagi cara yang biasa saya buat. Senang aje, janji udang kering banyak dan campurkan juga udang basah dan sotong rendam. Sayur-sayurannya :

  • tempe di goreng setakat elakkan dia hancur dalam kuah (3/4 masak),
  • tauhu kering dan su’un direndam
  • lobak potong dalam 1 1/2″
  • kobis
  • kacang panjang
  • lada merah belah dua (up to you banyak mana)
  • tauhu digoreng dan potong empat
  • dan akhir sekali campur cendawan yang kerinting warna hitam (some people call it cendawan telinga kera (rendam dulu).

* Bawang merah tengok banyak mana yang hendak dimasak, kisar sekali dengan udang kering. Masukkan dalam periuk yang ada bahan-bahan di atas. Tak payah tumis. Masukkan santan cair dan santan pekat. Jaga santan jangan pecah lemak.

*Jangan lupa masukkan serai yang dititik dan serbuk kunyit. Ini untuk mencantikkan penampilannya nanti.. InsayAllah, jadilah kuah lodeh tu nanti. Selamat mencuba

Ni apa punya perkataan laa…

Cemput = cekodok + jemput-jemput

Johang = Johor + Pahang

Cemput Johang, maknanya cekodok hasil nukilan orang Johor dibantu oleh idea orang Pahang..hehehhe kat bawah ni resepinya.

kuih2.jpg

Bahan A:

  • Tepung gandum (jumlah bergantung kepada kapasiti dan keperluan sejagat)
  • sedikit garam
  • air panas (yang baru mendidih)

Bahan B :

  • ikan bilis (digoreng dan ditumbuk sehingga separa hancur)
  • Daun sup (racik halus)

Cara membuatnya :

  • Adun tepung dengan bahan B sehingga mesra. taburkan sedikit garam halus dan gaul lagi sehingga benar-benar sebati.
  • masukkan air panas sedikit demi sedikit sehingga tepung menjadi doh yang boleh dibentuk dengan menggunakan sudu. pastikan tepung diadun dengan serata bagi mengelakkan tepung berketul-ketul (akibat tindakbalas dengan air panas)

kuih1.jpg

  • gunakan dua sudu untuk membentuk tepung menjadi bulat dan terus goreng dalam kuali.
  • Goreng sehingga berwarna kekuning-kuningan. Angkat dan hidangkan.

*bahan B boleh ditukar dengan bawang besar yang dipotong dadu atau apa-apa sahaja bahan yang anda gemari. Selamat Mencuba!

Laman Berikutnya »