DARI BLOG HADI

Ketika Tun Teja tiba di istana, maka terpegunlah semua seisi  istana menatap keelokan rupa parasnya. Pembesar-pembesar istana pun terngangalah mulutnya seolah tidak ada perempuan secantik Teja yang pernah menghuni istana ini. Begitu juga dengan pengawal istana, dayang-dayang dan juga segala isi perut istana yang maha besar ini saling terkedu dan tidak bergeraklah masing-masing daripada melakukan tugas yang sedang dilakukan.

Senyap sunyi seketika sejurus keberangkatan tiba Hang Tuah bersama Tun Teja yang katanya baru tiba di kota Melaka.

Keberangkatan Sultan Mahmud Syah ke Balairong Seri menambahkan lagi dramatiknya kehadiran Teja di bumi Melaka.

Hang Tuah tersenyum melihat kejayaan itu, mengembalikan kepercayaan Sultan kepadanya.

“Itu lebih penting daripada menjadi pengkhianat seperti Kitul dan sejarah ini akan menjadi bahan bacaan kepada manusia akan datang. Tidak kisahlah mereka percaya atau tidak dengan kewujudan aku.”

Si Kitul memandang Dayang Jendullah dan kemudian mengenyitkan mata tanda ada sesuatu yang ingin dirancangkan.

KOMA

Apit memandang sekeliling. Dia tahu, dia tercampak ke zaman seterusnya. Namun dia tidak berani mahu membaca misi seterusnya yang terpapar sebaik sahaja misi sebelumnya diselesaikan.

Kelelahan tidak surut akibat baru keluar dari ‘zaman Hadi Jack dengan pokok kacang ajaibnya’. Mujur dia mampu mengeluarkan dirinya dari zaman rasaksa dalam masa 24 jam. Apapun, rasaksa itu terbunuh tanpa perlu Apit membunuhnya apabila rasaksa itu terjatuh dari hujung pokok kacang ajaib. Dia tidak menyangka, rasaksa yang diceritakan dalam buku kanak-kanak itu sungguh luar biasa jahatnya. Sudahlah harta karun dia tidak dapat, malahan kena makan muntah rasaksa sehingga ditertawakan oleh Hadi Jack.

“Ini bukan cerita badang okey…” Hadi Jack menyindir dalam loghat Inggerisnya.

Mengingatkan itu, Apit hampir-hampir muntah mengenang kebodohan dirinya tentang sejarah Badang dan Hadi Jack serta pokok kacang ajaibnya. Ptuiii…ludah Apit dalam kegelapan malam.

“Hoiii…”

Apit terkejut. Seorang lelaki berbadan besar tetapi tidak gagah memandang ke arahnya. Matanya terjengil sambil memerhati ludahan Apit di kakinya.

“Erkkk” itu sahaja yang mampu Apit suarakan.

“Maaf, saya tidak perasan.” Apit bersuara lagi.

“Oo..tuan hamba menyindir hamba ini hitam gelap ya? Tuan hamba kenal siapa hamba? Kenal? ” kata lelaki itu lagi.

“Tidak…saya sebenarnya keletihan akibat berlawan dengan raksaksa. Mata saya agak kabur kerana cermin mata saya tertinggal di celahan daun pokok kacang ajaib. Sebab itu, saya tidak nampak awak.” Kata Apit mempertahankan diri sambil memandang lelaki yang berkulit gelap itu.

“Arghhhh…” jerit lelaki itu sambil membuka langkah mahu membelasah Apit.
Apit cuba melarikan diri. Mesin masa yang dikendongnya tercicir. Apit berkira-kira mahu mengambilnya semula atau meninggalkan terus mesin masa yang banyak menyusahkan dirinya itu. Dalam masa berfikir-fikir, lelaki hitam itu hampir menerkam Apit. Tiba-tiba satu tangan menepis terkaman lelaki hitam itu.

“Sudah-sudahlah Kitul. Tuan Hamba memang patut diludah kerana suka mengendap hamba mandi,” kata gadis gagah itu.

Kitul terpisat-pisat akibat ditepis. Kemudian, dia memandang gadis itu lalu berkata, “Dayang Zalila, kahwinlah dengan hamba. Buat apa dikejarkan Tuah yang terlalu setia kepada Sultan itu. Jangan-jangan nanti, tuan hamba juga akan diserahkan kepada Sultan. Cinta tiada makna kepada Tuah.”

“Diam…” Jerit Dayang Zalila lalu memberi pukulan padu mautnya kepada Kitul sehingga Kitul tercampak ke tepi mesin masa ajaib Apit.

“Eh, apakah ini?” tanya Kitul sambil tangannya mula memicit-micit butang pada mesin masa sebelum sempat Apit memberi amaran ‘jangan’.

Sekelip mata Kitul yang hitam dan besar seperti siamang hutan itu hilang.  Namun, suaranya masih bergema, “lepaskan hamba….lepaskan hamba…hamba berjanji tidak akan memfitnah Tuah lagi. Hamba mengaku, hambalah yang membuka pintu Kota Melaka kepada Portugis. Hamba bersalah. Jangan penjarakan hamba dalam gua ini..hamba janji tidak ganggu Dayang Zalila lagi….”

Apit terdiam. Dia merenung Dayang Zalila dalam pekat malam. Hampir-hampir Apit ternganga keran terpana dengan kecantikan Dayang Zalila bak rembulan dipagar bintang.

Sepasang mata memerhati Apit dari jauh. Tidak lama kemudian terdengar suara yang ramai, “itu dia…kita tangkap dia…tangkap….”

Apit terkepung  sambil erat menggenggam mesin masanya. Seketika matanya terbelalak apabila mesin masa mencatat : Selamatkan Maruah Hang Tuah, Maruah Orang Melayu!

KOMA

“Bukan dia tuanku…” suara lembut itu melegakan Apit.

Seketika Apit tersenyum memandang empunya suara itu.

“Dayang, pastikan betul-betul. Beta tidak mahu menjatuhkan hukum sewenang-wenangnya.” Kata Sultan Mahmud Syah. Tun Teja yang cantik hanya memandang Apit.

“Betul Tuanku, yang mengendap patik dan dayang-dayang yang lain mandi di tepi sungai tadi ialah si Kitul. Malah, sejak hari pertama Permaisuri Tun teja datang ke Istana, Kitul merancang pelbagai-bagai cara untuk memisahkan Sultan dengan permaisuri..” Kata Dayang Zalila meyakinkan.

Sultan menjadi bertambah Murka. Sudahlah dia diperbodohkan oleh Kitul sebelum ini.

“Cari Kitul.” Perintah Sultan serta merta.

“Tetapi tuanku, patik melihat sendiri dengan mata kepala jendul patik, bahawa lelaki asing inilah yang mengintip kami serta mengacau-ngacau kami. Errr…Hang Tuah juga sama, tuanku…Dan Dayang Zalila sebenarnya marah kepada Kitul kerana Kitul menyebarkan tabiat Dayang Zalila yang suka curi tulang baca buku ketika bekerja…” sahut Dayang Jendullah dengan berani.

Sultan Mahmud kembali terdiam sambil memandang Hang Tuah yang segak berdiri di sebelah Apit.

“Benarkah Tuah?” Tanya Sultan seakan tidak percaya.

“Tuanku, ambillah pengajaran dengan apa yang telah Kitul lakukan sebelum ini. Usah termakan hasutan Dayang Jendullah yang sebenarnya punya hubungan sulit dengan Kitul. Anak muda ini menjadi saksi bahawa semua ini perlakuan Kitul.” Tuah berkata dengan tenang.

Dayang Jendullah menjadi takut kepalang. Hampir-hampir dia melarikan diri namun berjaya ditangkap oleh pengawal Istana.

Apit mengangguk-anggukkan kepalanya apabila keris Tuah mencucuk belakangnya sedikit.

“Jadi di mana Kitul? Beta mahu jatuhkan hukuman pancung kepadanya.” Jerit Sultan.

“Jangan risau Tuanku, Patik sudah pun membunuh Kitul dan mencampakkannya ke dalam Sungai Melaka  selepas menegur sikapnya yang suka mengacau dayang-dayang istana dan mengendap mereka mandi di sungai.” Kata Tuah yakin. Apit memandang  Tuah dengan kerutan yang banyak. Tuah menjengilkan mata.

“Dan lelaki asing ini?” Tanya Sultan.

“Err…dia …dia tunangan patik, tuanku,” sepantas kilat Dayang Zalila mencelah dengan senyum sipu.

KOMA

“Terima kasih kerana menyelamatkan saya,” kata Apit kepada Hang Tuah dan Dayang Zalila.

“Tidak mengapa. Tuan hamba memang tidak bersalah. Cuma pinta hamba, pulang nanti, bacalah buku sejarah agar tuan hamba tahu siapa hamba sebenarnya. Ini hadiah hamba kepada tuan hamba,” Kata Dayang Zalila sambil menyerahkan sebuah buku bertajuk Syair Dayang Zalila.

“Dan…tentang Kitul, jangan ceritakan kepada sesiapa. Akurlah dengan apa yang hamba katakan dalam istana tadi. Sejarah ini akan menjadi pengajaran kepada manusia yang akan datang. Sebenarnya memang sudah lama kami ingin menghapuskan Kitul dan Dayang Jendullah yang suka membuat fitnah dan melaga-lagakan penghuni istana,” Kata Tuah.

“Oooo begitu rupanya. Hak tuiii…. Kitul hitam yang jahat dan Dayang Jendullah pengikut yang bodoh.” Kata Apit dalam hati.

“Bolehkah saya meminta tanda tangan awak? Saya peminat awak. Kisah awak selalu saya baca dan banggakan kerana awak ialah hero masyarakat Melayu,” Apit berkata lagi.

Tuah tersenyum sambil menghulur sebuah buku bertajuk Hikayat Hang Tuah siap bertandangan. Apit ternganga.

“Dahsyat….” kata Apit sambil menyelak buku itu.

“Ini cuma cerita tentang manusia bijak-pandai-bebal-angkuh-setia-pengkhianat dan segalanya. Jangan taksub dengan sejarah. Ia kadang tidak beri apa-apa makna kepada kelangsungan peradaban. Yang penting, cerita yang ditulis beri kisah yang penuh dengan pengajaran. Apa yang berlaku pada hari ini akan berlaku juga pada masa hadapan. Saya tahu, masyarakat kamu sedang mempertikai kewujudan saya. Saya dan kawan-kawan di sini hampir tergelak membaca pertelingkahan kamu semua. Ingat misi kamu, selamatkan maruah saya dan maruah orang Melayu,” Kata Tuah.

Apit terdiam panjang.

Selepas mengucapkan selamat tinggal kepada Dayang Zalila dan Hang Tuah, Apit segera berjalan meninggalkan tempat itu. Dia tidak tahu arah tujuannya sehingga agak berjam-jam dia berjalan dalam keadaan lapar dan keletihan. Apit tiba di sebatang sungai. Segera Apit menadah tangan meraup air sungai yang dingin itu untuk menghilangkan dahaganya.

Seketika…”haktuiiiiiiiiiiiiiiiiii” air apa ini?

Apit memandang sekeliling. Suasana yang mula cerah. Dari hujung aliran air terpandang sebuah papan tanda, ‘Loji Kumbahan Air, SYABAS’.

“Celaka Kitul. Celaka Dayang Jendullah,” kata Apit dengan menyebut nama kedua-dua pengkhianat itu tiba-tiba.

Apit merenung mesin masa itu. Dia mengusap-ngusap mesin itu yang terkandung pelbagai cerita. Dia memandang sungai yang tohor. Dia nekad. Apit berdiri dan tangannya kejap memegang mesin masa yang tidak tahu mahu dikatakan sebagai tuah atau celaka.

Apit tekad….

Bersambung ke BLOG RIZAL GUNX