Dikatakan, filem Tombak Rindu ini tidak ada kaitan langsung dengan perasaan rindu atau ombak di pantai. Ia berkenaan dengan KUASA MEMBELI manusia yang kaya harta. Izzah mewakili rakyat marhaen yang hanya mampu membeli barangan pada harga diskaun 50%. Antara barangan yang dibelinya ialah jam tangan yang ditukar milik kepada suami ‘paksa relanya’ iaitu Haris semasa hari pernikahan mereka di sempadan negara.

Pada suatu petang yang damai, sebuah buai berayun ditiup angin petang. Ombak memukul batu-batu di tepi pantai seperti tombak yang menyerang musuh. Seorang gadis melangkah dengan jubah putih dan tudung ‘ustazah’ dwitona..menikmati ombak laut yang nyaman. Wajahnya siap disolek setebal dua inci, dengan mata bercelak dan bermaskara.

Gadis itu bermonolog sendirian…”Hidup ini bagai layang-layang…apabila putus talinya, ia tersangkut di pokok durian yang sedang berbuah lebat. Sakitnya badan tercucuk kulit durian. Namun, itulah tombak rindu.”

KOMA

Kisah bermula dengan sisi hitam.

Akhirnya…

“Encik, tolonglah kahwini saya!” kata wanita itu.

“Apa kejadah aku kena kahwin dengan kau.” Lelaki itu menjawab dengan kasar.

Kata-kata itu bagai tombak yang tersilap letak. Apabila tersadung dek kaki, lukanya parah ke seluruh tubuh.

KOMA

Cinta akan berputik bila hanya kau dan dia di dalam suatu ruang yang damai dan selesa. Kau datang dengan serabut, dan perempuan itu sambut dengan wajah penuh cahaya.

Petang itu, tanpa secawan teh dan sepinggan cekodok pisang, mereka berbual. Itu kali pertama mereka berbual dengan waras.

“Kau suka kucing? Tanya Haris.

Izzah jawab, “suka sangat.” Sambil mengusap-usap kucing yang bergelut mahu keluar dari pelukannya.

“Apa kau nak bagi nama pada dia?” Tanya Haris lagi.

Tanpa fikir panjang, Izzah jawab, “Comel.”

Dengan muka berkerut, Haris bertanya lagi, “tak ada nama lain yang lebih moden?”

“Lembu saya kat kampung pun namanya, comel juga.” Izzah terus berkata sambil kucing terus mengiyau manja.

“Aku tanya pasal kucing bukan lembu la, lembu.” Haris mula bengang.

“Tapi saya bukan lembu. Saya kata saya ada lembu di kampung nama comel.” Izzah terus berkata-kata.

Geleng kepala bengang sambil menatap Izzah yang ber-tshirt kecil dan berkain batik.

“Kau tak ada baju yang cantik sikit ke?” Haris tukar topik.

Kucing mengiyau garang, lantas melompat dari pangkuan Izzah. Cakarannya seperti tombak yang tumpul.

KOMA

“Kau macam mana sekarang? Dah kahwin?” Tanya Mail sambil mendayung.

Izzah terdiam mendengar soalan cepu emas itu. Kemudian dia mengangguk dan menjawab, “memang aku dah kahwin. Tetapi engkau tetap kawan aku, Mail…”

Dan tiba-tiba jam tangan Izzah terjatuh ke dalam laut.

Kecebur…..Mail terjun dalam laut dan kemudian muncul semula di tepi sampan sambil termengah menarik nafas. Lelahnya datang. Mail lupa dia ada asma dan skil ‘minum sambil menyelam’nya belum tahap pakar lagi.

“Kenapa engkau terjun? Jam tangan itu aku beli di jualan murah sahaja.” Kata Izzah.

“Kau kan ustazah. Kau mesti tahu hukum berdua-duaan dalam sampan dengan lelaki selain suami engkau.”

Izzah tertunduk malu. Mail pula memikir-mikir sesuatu, ‘mujur bersampan. Boleh juga terjun dalam air. Jika berbasikal di batas sawah, bagaimana agaknya aku mahu menjatuhkan diri daripada basikal?’

KOMA

“Betulkah ibu, Haris bukan anak ibu?” Haris bertanya dengan penuh emosi.

“Tidak, itu semua tidak benar. Haris anak ibu.” Ibunya menafikan.

“Habis ini apa?” Kata Haris sambil menunjukkan sijil kelahiran itu.

“Semua manusia melakukan kesilapan, apatah lagi Jabatan Pendaftaran Negara yang menguruskan beribu kelahiran untuk didaftarkan…”

Cut…tiba-tiba juga Pak Dolah menjerti nyaring.

“Aku bosan babak begini.” Jerit Pak Dolah.

“Tapi, babak ini penting.” Suara Pengarah agak garang di balik tabir.

“Ahhh..aku tak peduli. Sepanjang pengalaman aku berlakon, sejak zaman teater, ke drama sehingga ke filem..babak tukar-tukar anak semasa bayi ni mesti ada. Sudah tak ada cara lain ke?” Pak Dolah semakin mengamuk dan meroyan.

Cut…

Babak seterusnya watak Pak Dolah dihapuskan.

Terus ke ‘hepi ending’ atau dalam Bahasa Melayunya, ‘pengakhiran gembira’.

Ombak memukul batu-batu di pantai seperti ikan todak mencucuk betis-betis pendudukkampung dalam episod Singapura dilanggar todak.

Penyu menangis siapa yang tahu.

 

PARODI BUNOHAN RIZAL

PARODI SUKAN KEBULURAN HADI