“Inilah yang dikatakan senior. Kita berhak memberi tunjuk ajar dan mengeratkan silaturrahim dengan pelajar baharu dengan cara kita sendiri. Kita juga berhak mengadakan minggu orientasi dengan acuan kita sendiri demi menjaga kesenioritian dan kekredibilitian kita sebagai pelajar yang terlebih dahulu mengenali sekolah ini.“

Demikian ucapan Rizal yang penuh semangat sehingga terbelit-belit lidahnya membaca ucapan yang disediakan oleh pembantunya, Sharul. Sharul angguk-angguk macam burung belatuk. Padahal, ucapan itu, seperti dua tiga tahun lepas punya. Copy-paste.

Hari itu, program orientasi pelajar tingkatan 6 bawah.

Dan Rizal sebagai super-duper senior tingkatan 6 atas yang sudah tiga kali ulang STPM, melantik dirinya sendiri untuk melaksanakan minggu orientasi itu.

Semua pelajar menunduk. Mungkin gerun dengan rupa paras Rizal yang botak seperti watak dalam filem animasi barat, Megamind itu. Dan Sharul yang mengekor Rizal seperti belangkas juga, menjadi ketakutan pelajar baharu.

Rizal tersengih sambil memerhatikan senarai tugasan dan ‘denda’ yang bakal menjadikan kesenioritiannya berlipat-ganda.

Terbayang-bayang merah mata pelajar wanita yang diminta melakukan pelbagai aksi seperti tahun lepas.

Tergambar-gambar juga paras wajah pelajar lelaki yang ganas tetapi hati penuh taman apabila dibuli masak-masak oleh Rizal dan kawan-kawannya.

KOMA

Seminggu berlalu.

“Bos, macam biasa bos, tiada yang melawan.” Kata Sharul.

Rizal tersengih bangga.

Begitulah keadaannya saban tahun apabila tampuk orientasi dipegang oleh manusia berhati hitam seperti Rizal.

Beliau tidak pernah memikirkan kesan dan sakit hati pelajar-pelajar baharu yang dibuli sehingga ada yang sanggup tukar sekolah apabila seminggu berlarutan mereka dipaksa membasuh stokin Rizal yang setahun sekali dicuci itu [memang Rizal tidak membasuh stokinnya selama setahun demi memastikan pelajar-pelajar baharu menerima tugasan itu].

Ada juga yang terpaksa memberus gigi dengan berus sabut, menyanyi laagu negaraku di dewan makan, membelikan makanan dan rokok untuk rizal dan kawan-kawannya dan banyak lagi.

Entah pukau dan jampi apa yang dipakai oleh Rizal sehingga warden dan guru-guru sekolah pun tak mampu menyekat kebuasan Rizal membuli pelajar baharu sekolah itu.

KOMA

“Abang. Saya pelajar baru. Nama saya Layla Rudeen. Abang boleh panggil saya Layla atau Rudeen. Saya lambat masuk kerana ada masalah keluarga. ” Sapa satu suara di suatu petang semasa Rizal dan kawan-kawannya rancak bercerita tentang kehebatan mereka membuli pelajar baru.

Sambung Layla Rudeen lagi, “dan saya sedia menerima tugasan seperti pelajar baru yang lain.”

Rizal berpaling. Matanya yang bulat semakin bulat menerpa ke wajah Layla Rudeen.

“Eh, kita sudah lama  hapuskan sistem buli pelajar baru ni. Kami gunakan pendekatan kasih sayang. Dan kami mengecam sesiapa yang membuli pelajar baru,” jawab Rizal dalam nada suara yang penuh tawaduk.

“Err bos…” Sharul bersuara.

“Kau diam. Engkaulah sebenarnya yang kenalkan budaya barat ni. Suka buli pelajar…” marah Rizal tiba-tiba.

Sharul ternganga.

Layla Rudeen tersenyum memandang Rizal. Dan detik itu mengubah seluruh jiwa Rizal.

KOMA

Layla Rudeen melihat sms yang baru masuk ke telefonnya. Dan kemudian jemarinya pantas membalas, “abang, saya akan balas dendam bagi pihak abang. Saya akan pastikan Rizal dan Sharul menerima balasan apa yang dibuat kepada abang tahun lepas. Saya akan pastikan dia menyesal.”

Layla Rudeen tersenyum sinis sambil memandang Rizal dan Sharul yang terkedek-kedek berlari di hujung padang sambil tangan mereka terjinjing air tebu dan pisang goreng untuk Layla.

 

BUDAK BARU VERSI RIZAL

BUDAK BARU VERSI CHEGU IZWAN

BUDAK BARU VERSI RUDEEN

BUDAK BARU VERSI SHARUL