Ini bukan gambar pokok pisang

Episod 1 : Ramli yang sepi
Episod 2 : Layla Oh Layla
Episod 3 : Layla.. Hatiku Belum Milikmu, Begitu Juga Rudeen
Episod 4 : Lima Hati
Episod 5 : Hati Kontras & Hakikat
Episod 6 : Cinta Harus Memiliki 
Episod 7 : Cinta tak Semestinya bersatu 

Episod 8 : Ramli Yang Gila

Jeritan mak tiri Layla yang bernama Bedah Lawa bergema memeranjatkan seluruh isi rumah yang penuh dengan 11 dulang hantaran dan orang kampung yang berkumpul mahu meraikan pernikahan Hadi dengan Layla. Segera mereka berlari dengan kelajuan sederhana ke bilik Layla.

Mata tertumpu ke tepi katil. Badan gempal Bedah Lawa kelihatan seperti seekor beruang yang sedang dalam hibernasi.

Cermin meja solek dipenuhi pesanan dengan menggunakan gincu warna maroon [warna kegemaran Bedah Lawa].

Sementara ada yang membaca pesanan terakhir Layla sebelum Layla melompat turun melalui tingkap rumahnya, Bedah Lawa tersedar dari pitam.

Belum sempat orang kampung bertanya lebih lanjut, Bedah Lawa menjerit separuh gila, “habis gincu Avon aku yang baru beli. Agak-agaklah nak tinggalkan pesanan. Uwaaaaaaa…”

KOMA

Pang!

Terasa berbinar pipi hingga ke mata. Ramli mengusap-usap pipinya. Dia membuka matanya perlahan-lahan. Mak Cik Lemah sudah bercekak pinggang sambil menggenggam senduk nasi.

“Kenapa ni mak?” tanya Ramli. Walaupun marah, dilembutkan juga suaranya kerana bimbang disumpah seperti si Tenggang.

“Kenapa kau kata? Tengok, matahari dah naik macam ni pun masih nak tidur? Memang patut Layla tu tak pilih engkau. Hari ini dia mahu nikah. Bukankah engkau dah setuju mahu mengepalai rombongan membawa kereta Haji Rizal?” bebel Mak Cik Lemah.

Ayam berkokok di luar. Ramli masih menggaru-garu belakang dengan garpu kayu gergasi. Memang nikmat yang tidak dapat diterjemahkan dengan kata kata. Cuma kali ini nikmat itu tidak dirasai apabila mengingat kembali hal majlis pernikahan Layla yang bakal berlangsung hari ini.

Secara automatik juga lagu ‘Apo kono eh Jang” nyanyian Mastura dan Ally Nor dalam dialek Minang itu, menyerbu ke gegendang telinganya.

 

 

Walaupun pedih mengenangkan takdirnya yang tidak mampu memiliki Layla, Ramli terpaksa tahankan hati walaupun banyak sudah doa yang dikirim kepada yang Esa agar di saat-saat akhir, ada keajaiban berlaku dan peluang dia memiliki Layla terbuka kembali.

Secara automatik juga, filem Kuch-Kuch Hota Hai babak akhir menerpa ke lelayar matanya. Kajool dan Shah Rukh Khan akhirnya bersatu. Walaupun Ramli tahu, Layla suka Aishwarya Rai, Ramli tetap tersengih sendirian mengenang babak akhir filem itu yang hampir-hampir juga menumpahkan air matanya ketika kali pertama menontonnya sendirian di bandar.

 

 

Mak cik Lemah sudah membising di luar rumah. Ayam-ayam di luar sudah kelaparan. Walaupun perut Ramli lapar, dia gagahkan diri untuk mandi dahulu. Begitulah falsafahnya, “biar miskin, asal wangi.”

Sesudah bersiap, Ramli menikmati hidangan sarapan nasi lemak yang disediakan emaknya. Sambil-sambil itu juga dia tersengih sekali lagi mengenang mimpinya malam tadi. Kelakar sungguh melihat Haji Rizal yang panik  apabila Ramli nekad menjahanamkan rombongan ke rumah pengantin.

Ramli imbas semula mimpinya :

Haji Rizal menyenget ke tingkap kereta. Hampir tercampak kopiah beliau. Tok Siak pun begitu. Serban sudah tercabut dari ikatan. Keadaan menjadi huru hara. Datsun Haji Rizal tiba2 menukar haluan dengan laju seolah2 satu perlumbaan rally Paris Dakkar.

Ramli merenung Haji Rizal dan Tok Siak dengan sorotan ganas. “Ko dah gila ke Ramli?” “ko nak bunuh kami ke ? ” Haji Rizal tercungap2 mencari oksigen. Dadanya beralun laju.Kelajuan kereta sekarang mendadak menjadi 140km/j. Paling biasa kereta tua ni hanya  boleh pergi 80km/j sahaja. Ini dah kira keluar dari spesifikasi.

“Kalau aku kecewa, biar semua orang kecewa,” jerit Ramli dengan kadar yang sangat kuat. Haji Rizal terlopong. Kalau time tu dia hisap rokok, boleh buat efek bulat bulat. Tok Siak dah pengsan di belakang. Kelajuan sebegitu tidak sesuai dengan usia beliau. Datsun Haji Rizal masuk ke jalan utama meninggalkan rombongan di belakang.

“Ko ni memang dah gilaaaa!!”, Haji Rizal menjerit. Ramli menjeling sambil menguntum senyuman. Senyum yang gila.

KOMA

“Segak betul. Kalau aku ada anak perempuan, memang engkaulah pilihan yang tepat,” kata Haji Rizal kepada Hadi yang segak berpakaian baju Melayu warna hijau pucuk pisang.

“Tapi, silap-silap, Layla jatuh hati kat aku pulak. Sebab baju batik aku lagi cantik warna hijau pucuk pisangnya. Ini batik 1Malaysia tau,” kata Haji Rizal lagi.

Ayat kedua buat Hadi rasa panas. Tapi, dia sengaja senyum dan anggap itu hanya gurauan kerana bimbang ketika upacara nikah nanti Haji Rizal menanyakan soalan-soalan tahap emas kepadanya.

Kenderaan bertolak menuju ke rumah Layla apabila semuanya sudah sedia termasuklah Ramli. Awal-awal lagi dia menyalami Hadi dan mengucapkan tahniah. Pujuk hati kononnya walaupun babak akhir Kuch Kuch Hota Hai masih berbayang.

Hadi cuak. Wajahnya berpeluh sedari tadi. Habis tisu dalam kereta digunakan. Cemas bercampur gembira sehingga bayang pokok pisang yang melepasi kereta pun ternampak seperti Layla sedang berlari dengan slow motion.

Ramli yang memandu kereta Haji Rizal juga sama. Cemas tak menentu. Fikirannya juga berbayang wajah Layla yang pasti cantik di solek dengan padanan baju kebaya songket warna pucuk pisang sehingga pokok-pokok pisang yang dilalui terasa bagai lambaian Layla. Berkali-kali juga matanya dikerdipkan kerana terasa benar pokok pisang itu seperti Layla.

Setibanya di simpang ke rumah Layla, kereta terhenti. Kekecohan yang melanda di ruang laman rumah Layla menandakan sesuatu yang tidak enak untuk dihadam. Hadi segera keluar dari kereta. Begitu juga Ramli dan Haji Rizal. Dari jauh kelihatan Izwan yang dilantik menjadi jurufoto rasmi majlis terkengkang-kengkang berlari menuju kepada Ramli.

“Layla….Layla….” katanya dalam keadaan semput.

Hadi menerpa, “kenapa dengan Layla?”

“Layla sudah melarikan diri…” balas Izwan diikuti senyum meleret Ramli yang tiba-tiba merasakan dirinya sebagai Shah Rukh Khan.

Kemudian Hadi dan Ramli sama-sama bersuara, “pokok pisang tadi….”

Hadi terjelepuk di pinggir jalan dengan suara Bedah Lawa memekik bengang gincu Avon warna maroonnya sudah lunyai.  Pak Long Kamil kebuntuan. Haji Rizal pula mengurut dagunya jang berjanggut dua helai. “Habis aku punya elaun hari ni…” bisik Haji Rizal merenung jauh ke hadapan.

KOMA

“Fuhhh..mujur mereka tak nampak,” kata Layla sambil membuang pelepah pisang yang menutupi sebahagian baju nikahnya yang berwarna hijau pucuk pisang.

Dalam kepayahan, Layla berlari menuju ke rumah Hafis. Kata-kata Ramli sedari semalam membelenggu fikirannya.

Benarkah Hadi begitu?

“Hafis, harap-harap engkau ada di rumah. Hafis, aku datang……..” bisik Timah dalam gaya Rosyam Nor menunggang motorsikal berkuasa tinggi dalam filem KL Menjerit.

Bersambung ke blog HAFIS

Advertisements