“Saya rasa mahu pergi pertemuan itu. Saja-saja,” kata gadis.

Jejaka menjawab, “tidak perlulah pergi. Hal yang sama sahaja. Lagipun, saya cemburu. Ramai sangat yang suka dengan awak.”

Dan gadis terdiam. Ternyata, hal di luar kawalannya iaitu, orang lain menyukai dirinya dijadikan hukuman buat dirinya.

“Jangan sampai saya jadi penipu… tidak memberitahu awak ke mana saya pergi supaya setiap perlakuan saya tidak disalaherti…” kata gadis di dalam hatinya.

KOMA

Pagi ini, dan hampir setiap pagi, saya suka mendengar saluran radio Xfm. Lagu-lagunya yang rancak. Bukan saya mahu menjadi remaja sangat, tapi ada satu ruangan yang saya tunggu : Brother Love.

Ha ha ha [gelakkan diri sendiri].

Brother Love ialah sebuah rancangan untuk remaja dalam aspek percintaan. Remaja, salah satu masalah yang melingkungi dunia mereka ialah soal cinta. Ia menjadi perkara terbesar dalam kehidupan mereka selepas kerjaya. Biasanya begitu. Hal utama, ialah mencari kerjaya dan kedua, mencari atau menangani cinta. Sudah pasti ruangan ini akan digunakan oleh mereka untuk meluahkan rasa cinta dan sebagainya.

Jadi, saya mendengar pelbagai kisah cinta : suka, duka, pilu, gembira, ragu dan segala hal berkaitan cinta dalam ruangan ini.

Brother Love menjadi perantara antara pasangan ini. Ada yang mengadu cinta tidak berbalas. Ada yang mahu meluah rasa cinta. Ada yang tidak berpuas hati dengan cinta. Dan pelbagai hal-hal cinta diutarakan.

Itu bukan soalnya. Bukan. Saya bukan mahu tahu sangat kisah cinta remaja, kerana saya pernah remaja.

Tetapi, saya suka mengkaji dan meneliti bahasa yang digunakan dan cara mereka mengekspresikan isu yang dihadapi. Brother Love sebagai orang tengah, juga saya teliti.

Ada kisah cinta yang berjaya diselesaikan. Ada juga hal yang semakin buruk berlaku.

Kesimpulan :

Ada hal yang boleh diberitahu : “awak, saya nak tanya betul-betul ni. Awak betul-betulkah sayangkan saya? Tidak ada orang lain?” tanya gadis.[babak 1]

Ada hal yang perlukah kita beritahu : “Saya nak beritahu, saya tidak sukakan awak. Saya dah cakap banyak kali. Tapi awak nak kejar saya lagi,” kata jejaka. [untuk babak lain]

Ada hal yang kita tidak perlukan orang tengah : “awak ni siapa? kenapa nak sibuk-sibuk selesaikan masalah kami?” marah lelaki itu kepada Brother Love. Dan gadis yang merancang perbualan juga kena tengking. [untuk babak satu lagi].

Pagi ini :

“Awak, saya nak tanya, awak ni beriman tak?” tanya gadis [apa punya soalan daaaa]

lelaki itu tidak tahu mahu jawab bagaimana.

“Awak sembahyang cukup tak?’ tanya gadis itu lagi.

“Biasalah, kadang tak cukup,” jawap lelaki itu dengan jujur. [biasalah? bahaya ni…mana boleh biasakan tak cukup waktu solat]

“Awak baik tak?” tanya gadis itu lagi.

“Baik itu terpulang pada orang menilainya,” jawab lelaki itu.

“Awak ada hasrat nak kahwin 4?” tanya gadis itu [saya syak gadis ini budak sekolah agama].

“Hahaha…tidak. satu sahaja,” kata lelaki itu dengan yakin.

“Oklah, brother harap korang kawan baik-baik,” kata Brother Love mengakhiri perbualan.

KOMA

Memberitahu atau tidak, semuanya berpaksi akal, hati dan pengalaman.

Bukan tergantung kepada sekuntum bunga : dan kamu mula mencabut setiap kelopak untuk mengetahui jawapannya.

Ada juga yang begitu.

Terpulang.