“Bagaimana mahu mencetak skrin guna Mac?” tanya saya kepada seorang rakan yang juga menggunakan jenama lap top yang sama.

Akhirnya dapat juga.

Terima kasih kawan yang sentiasa memudahkan.

KOMA

Sebenarnya sejak hari pertama berita tentang pengarah filem terkenal Yasmin Ahmad terkena serangan strok di siarkan, ada sedikit rasa pilu di hati. Dia, pengarah yang cukup berbakat. Saya kagum walaupun ada beberapa perkara yang saya tidak setuju mengenai hasil tangan beliau melalui filem-filemnya.

Berita pemergian beliau juga memberi kesan kepada hari saya.

Tidak perlu sebut lagi hal ini.

Namun ada hal yang masih berlarutan. Tempiasnya mengenai blog saya.

Picture 5

Picture 6

Suatu waktu dahulu, pada tahun 2007, saya pernah menulis sebuah entri mengenai karya beliau dengan tajuk YASMIN AHMAD. Entri itu cuma berkisah tentang beberapa filem Yasmin yang saya kira tidak begitu sedap pada pandangan mata saya. Dan entri itu juga saya kira entri yang seimbang. Saya masih mengangumi beliau.

Kini, setelah beliau tiada, saya kira hal-hal peribadi beliau bukanlah suatu hal yang perlu dijaja apatah lagi yang melibatkan hal mengaibkan atau apa-apa sahaja. Namun entri Yasmin Ahmad ini menjadi popular di blog saya sejak akhir-akhir ini dengan carian kata kunci yang saya kira ‘untuk apa?’ Kata kunci yang entah apa-apa dan saya kira mereka yang menggunakan kata kunci itu sangat biadap dan tiada ‘hati’. Tidak ada kerja lainkah selain mahu mengorek dan menggali rahsia hidup orang lain yang telah pergi? Mungkinkah yang melakukan ‘kerja’ sebegini terdiri daripada para wartawan?

Hal ini turut dirasai oleh masyarakat apabila suratkhabar Kosmo menyiarkan hal yang bukan-bukan mengenai Yasmin Ahmad.

Sudah-sudahlah wahai manusia yang tak punya rasa. Usah ‘menangguk di air yang keruh’.

KOMA

Command + Shift + 3

Cara mencetak skrin dengan Mac.

Terima kasih sekali lagi.

Bacaan lanjut :

Rantingsbymm

Syahrilkadir

Facebook

