DSC_1012

Ya. Kawan-kawan marah bila saya buat begini.

Kawan-kawan yang saya suka.

“Kata tidak mahu berblog lagi?” tanya kawan pejabat yang melihat saya membelek-belek blog kesayangan saya.

Saya diam. Mencari alasan.

Ya, saya sayang blog saya. Kerana ini jiwa saya. Ini perjalanan saya dua tiga tahun ini.

Dan saya kira keputusan ini penting untuk saya dan kawan-kawan saya.

KOMA

Blog Psittacula ini, kenapa saya perlu berhenti menulis di blog ini?

Sebab tepu. Sebab kata-kata saya, dan pendirian saya disalah erti oleh pembaca yang tidak mengerti [baca: kawan-kawan yang saya tak suka dan mereka pun tak suka saya. Hahaha…]

Saya perlu berhenti kerana separuh perhatian dan ketaksuban saya pada kehidupan tertumpah di sini.

Saya perlu berhenti kerana blog ini mencuri daya menulis saya yang sepatutnya tertumpah ke medium yang lebih baik dari ini.

KOMA

Blog Psittacula ini, kenapa saya perlu meneruskan blog ini?

Sebab blog saya ramai pembaca. Hohoho…..perasan. [statistik, biarlah saya sahaja tahu]

Sebab menerima banyak email, sms, ym dan secara muka meminta saya usah berhenti.

Sebab saya perlu medium santai untuk mengikis tekanan. Caranya menulis apa yang membebankan di dalam blog ini. Ya. Ini alasan yang utama.

Keduanya, saya mahu berkongsi pengalaman saya kepada kamu yang membaca blog ini. Pengalaman kita berbeza bukan?

Ketiganya, saya punya ramai kawan yang baik-baik dan berbakat. Saya perlu cerita kepada kamu semua tentang mereka. Tentang cara mereka memperoleh kejayaan. Tentang cara mereka menangani kegagalan. Supaya kita saling memanfaati.

Keempat, saya punya ramai kawan yang memerlukan sokongan saya. Kami jarang berjumpa. Jadi blog adalah medium terbaik untuk saya dedikasikan kata-kata semangat buat kawan-kawan saya. Ini termasuklah berkongsi masalah mereka dengan mereka dan kamu. Dan komen-komen dari kamu, beri semangat yang besar buat yang lain.

Kelima, saya mempunyai banyak perkara baik mahu dikongsi. Contohnya, buku-buku yang kawan-kawan saya tulis.  Tempat-tempat menarik yang saya dan kawan-kawan saya pergi. Dan peristiwa-peristiwa yang saya kira harus di rakam dalam bentuk penulisan untuk rujukan.

Saya perlu berhenti di sini walaupun senarai sebab mengapa saya perlu blog ini tak akan habis.

KOMA

Jadinya, saya fikir melihatkan sebab-sebab di atas. Apa yang perlu saya buat?

Berhenti.

Atau.

Terus.

