biru1

Langit di Kedah dengan menggunakan kamera Canon

“Siapa kata biru langit hanya boleh diraih melalui kamera Nikon?” tanya seorang teman yang memang ‘sifu’ dalam hal kamera dan fotografi.

“Err…” sambut saya dalam gamam.

KOMA

Belajar, mungkin banyak lagi yang kamu akan peroleh. Tahu ilmu dan amalkan. Itu satu pakej yang dituntut dalam Islam.

biru11Gambar ini diambil ketika berada di Pulau Besar, Melaka. Sangat terik. Pertama kali menggunakan CPL Filter dan ia GAGAL. Masih belajar.

biru2

Apa kata awan mengenai Nikon?

biru3Langit biru dengan Nikon, tanpa CPL filter.

Banyak perkara sebenarnya yang saya tidak belajar tetapi bertindak seolah-olah tahu tentang hal itu. Malahan, ada juga perkara yang tidak saya teroka, tetapi sebenarnya perkara itu tidak seteruk yang saya dakwa. Contohnya, saya katakan kamera Canon sangat payah untuk dikendalikan.

Ya, payah kerana saya tidak mencuba.
Err…tetapi, kamera Canon tidaklah ‘seteruk’ yang disangka.

Lihat, dengan Canon, langit biru tetap biru.

Itu hal yang saya cuba dan ia satu cubaan yang memberi manfaat.

KOMA

“Kita cuba…” katanya ketika langit bukan biru.
“Ini bukan masa untuk mencuba cinta,” jawab saya.