diam

“Saya sudah beritahu sejak dahulu, yang telefon bimbit dengan saya amat tidak sinonim” jelas saya kepada teman semasa kursus ISO semalam.

Dia terkejut apabila saya melempar telefon selepas menjawab pesanan ringkas yang diterima.

KOMA

“Saya sedang kursus sampai ke petang. Maaf. Petang nanti sesudah kursus, insyaAllah saya akan hubungi encik.”

Bukankah itu satu kenyataan yang jelas bahawa saya sedang berkursus dan usah diganggu sehingga petang?

Tetapi, saya terima lagi sms, bunyinya;

“Kursus apa? Bila boleh berbual?”

Dan sms itu bukan yang terakhir. Pemberi mesej ringkas itu terus-menerus bertanya itu ini, tentang kursus dan kelapangan saya dengan rasa prejudis.

KOMA

Seharusnya, saya balas sahaja;

“Saya tidak mahu diganggu oleh anda. Maaf.”

Mungkin itu agak kasar, tetapi lebih baik daripada beri alasan dengan ayat yang muluk-muluk, tetapi hati sendiri jadi sakit.