bb

“Dalam simpanan saya hanya ada beberapa buah buku motivasi. Itupun bukan saya beli. Ada orang beri dan ada yang didapati secara percuma ketika menghadiri majlis ilmu,” jelas saya kepada dia yang suka membaca buku motivasi. Mungkin.

Sambung saya lagi, “saya tidak boleh membaca buku motivasi. Bukan kerana saya sudah termotivasi. Tetapi entahlah, tidak boleh membaca buku seumpama itu lagi. Agak membosankan. Tetapi saya akan baca buku yang awak beri ini. Cuma bila masanya, itu saya tidak pasti.”

Dia hanya tersenyum.

KOMA

Mereka kata otak kita punya kemampuan yang luar biasa jika digunakan sepenuhnya. Bank memori kita punya kuasa minda yang kadang tidak terjangka oleh kita sendiri.

Kita perlu tahu, kuasai, percaya dan kaji sejauh mana otak kita bekerja setakat ini dan sejauh mana ia digunakan.

Saya tidak akan bercerita bagaimana otak kita bekerja.

KOMA

Dahulu, saya fikir saya tidak boleh melakukan sesuatu hal itu hanya kerana saya tidak punya ‘jalinan kimia’ (chemistry) dengan hal itu.

Saya pasti, saya silap tentang doktrin itu. Sebenarnya kita boleh melakukan apa sahaja dalam hidup.

Membaca apa sahaja jenis buku. Menyanyi atau mendengar apa jua jenis muzik. Membuat apa sahaja jenis kerja. Berkawan dengan sesiapa sahaja. Makan apa sahaja. Minum apa sahaja. Buat apa sahaja.

Asalkan semua itu tidak memudaratkan diri dan iman kita.

Sebenarnya, saya fikir begini :

Kita selalu menolak atau tidak menyukai sesuatu atas dasar perkara itu tidak kena dengan jiwa kita. Hal itu tidak sesuai dengan diri kita. Lalu kita tinggalkan beberapa hal yang tidak kita gemar atas alasan tipis iaitu ‘hal itu tidak kena dengan jiwa kita’.

Sebenarnya, apa juga perkara mampu kita lakukan jika dilaksanakan pada TEMPAT dan MASA yang betul.

Saya bercakap tentang hal yang tidak memudaratkan diri dan sekaligus ianya beri manfaat yang kita sendiri tidak nampak.

Saya, tidak gemar membaca buku motivasi, tidak gemar mendengar lagu-lagu berentak keras dan tidak gemar makan makanan yang pedas-pedas.

Hakikatnya, saya rasa buku motivasi bukanlah sebosan mana.

Lagu-lagu ‘keras’, okey juga jika didendangkan saat jiwa mengantuk.

Makanan yang pedas sangat ada ‘ump’ jika di makan ketika tekak meloya.

KOMA

Pilihlah masa dan tempat yang sesuai untuk kita lakukan sesuatu yang pernah kita abaikan.

Istilahnya, ‘buat sesuatu pada masa yang tepat dan situasi yang betul’.

Saya terfikir, mengapa kadangkala semasa sekolah dahulu, ada beberapa subjek yang tidak ‘masuk’ dengan jiwa saya.

Saya tahu kini, bahawa saya boleh menjadi lebih cemerlang dari hari ini jika saya bijak mencari masa yang sesuai untuk menelaah subjek yang membosankan itu, dahulu.

Saya terfikir yang kita memerlukan jadual waktu yang baik untuk melaksanakan segala tugasan. Jadual itu pula tidak perlu dicatit dalam sebuah diari atau kertas. Cukup kita tahu apa yang perlu kita buat dan bila mahu melaksanakannya.

Kamu pula bagaimana?


