kuntum1

“Awak harus panggil saya kakak, kerana umur saya lebih banyak dari awak,” jelas saya padanya.

“Awak tidak nampak tua bagi saya. Beza berapa tahun sahaja,” jawabnya.

Sebenarnya sahabat saya itu tidak mahu memanggil saya kakak bukan kerana saya nampak muda dari segi fizikal tetapi apa sangat beza umur jika mahu dibandingkan dengan peri pentingnya perkara yang boleh dikongsi. Oleh semua manusia. Tanpa mengira apa latar belakang dan umur seseorang.

KOMA

I

“Puan,”

Saya belum kahwin,”

II

“Kakak,”

Siapa kakak kamu?”

III

“Makcik”

Aik, saya nampak tua kah?”

*Ini dialog yang biasa kita dengar.

KOMA

“Tapi, kaum wanita sangat pentingkan gelaran yang dipanggil. Gelar ‘kakak’ jika lebih tua dan belum lagi masuk hal ‘cik’, ‘puan’, ‘makcik’ dan segalanya. Tanda hormat dan budaya adab sopan,” sambung saya lagi.

“Ala, wanita, jika kita panggil dia kakak sedangkan dia perasan dirinya muda, dia akan marah. Cuba panggil dengan panggilan yang lebih muda dari usianya, pasti wanita itu akan tersenyum manis,” jawab teman yang lain.

Apa kata kamu?