tangan

Yang susah ditanya dan sukar untuk dijawab. Mungkin juga itu soalan yang bernas atau yang menjawab tidak bijak.

Saya tidak akan jadikan masalah kesihatan sebagai alasan mengapa saya masih gagal menyediakan soalan-soalan yang diperlukan untuk skrip dokumentari ini.

Lega bila encik bos mengatakan bahawa sebenarnya paling susah ialah menyediakan soalan. Tapi itu tidak bermakna saya boleh lepas tangan dan membuat soalan-soalan yang tidak bagus untuk dimasukkan dalam sesi wawancara nanti.

Ini tugas wartawan. Menyediakan soalan yang bermakna untuk jawapan yang bermakna.

Soalan amat penting bagi wartawan untuk mencari jawapan atau maklumat tentang apa yang sedang dibincangkan.  Kata encik bos, soalan biarlah merangkumi semua data yang kita perlukan. Tak perlu tanya soalan yang sudah ada jawapannya.

Sebagai contoh katanya, jika kamu bertemu dengan Tun M, apakah soalan yang ingin kamu tanyakan.

Saya diam. [Sebenarnya saya jawab soalan encik bos. Dan soalan yang akan saya tujukan buat Tun M memang tidak bagus dan terlalu biasa untuk didengari. jadi saya tidak akan paparkan di sini].

Encik bos kata, jika dia diberi peluang tanya soalan, dia akan tanya Tun begini;

“Mana yang lebih sukar? Mengawal kenderaan ketika kelajuan 200km/j atau mentadbir negara?”

Saya terdiam.

Memang benar soalan yang bernas dan padat akan mendapat jawapan yang juga bernas dan padat. Beberapa peristiwa soal-jawab mula berkampung dalam fikiran saya. Soalan wartawan kepada golongan artis, ahli politik, orang kampung, pelajar sekolah, pemimpin dan sebagainya. Semuanya perlu ada strategi tersendiri dan seni yang unik agar tidak wujud istilah “soalan bodoh’ dan ‘jawapan tidak relevan.’

Saya suka jawapan untuk soalan ini.

AADK, mufti, USIM, pengamal rawatan Islam, penagih dadah, pakar kaunseling dan pakar Naturopati – Soalan apakah yang perlu saya ajukan?

