“Kasut awak cantik la. Beli kat pasar malam ye?” Tanya makcik kedai

“Pasar malam?” saya menjerit dengan kuat.

Saya rasakan makcik kedai itu sangat melampau dengan mengatakan kasut saya yang cantik ini dibeli di pasar. Melampau. Ulang saya banyak kali.

Jejaka tanya apa yang saya jawab bila makcik kedai kata kasut saya yang cantik itu dibeli di pasar.

Saya kata…

KOMA

Cerita Romlah yang saya tulis telah terpilih untuk dimuatkan dalam ROMLAH : The Untold Stories. Saya ceritakan juga hal ini kepada jejaka. Dia tanya berapa harganya. Saya kata saya tidak tahu kerana buku ini akan diperkenalkan secara rasminya kepada pembaca pada malam Maskara Shorties, 1 November nanti.

Kemudian dia tanya pasal buku-buku yang Sindiket Soljah [SS] terbitkan. Dia kata nampak menarik dari aspek ilustrasi dan ceritanya. Saya kata memang menarik dan mendapat sambutan hangat. Namun polisi Sindiket Soljah, mereka hanya jual dalam kuantiti yang tidak banyak dan tiada ulang cetak.

Jejaka tanya, mengapa SS buat begitu sedangkan buku-buku yang dihasilkan boleh buat keuntungan yang banyak.

Jawapan saya, cara penghasilan dan pemasaran buku-buku  SS lebih mementingkan  ‘seni’. Hanya orang seni tahu apa itu seni.

Jejaka gelak besar. Saya tak tahu kenapa dia gelak macam orang jahat.

KOMA


“Kasut saya nampak macam kasut cap ayam ke?” tanya saya pada diri sendiri setelah makcik kedai mendakwa kasut cantik saya dibeli di pasar.

KOMA

“Buku-buku yang SS hasilkan nilainya tinggi tapi boleh dianggap sebagai buku cap ayam,” kata jejaka.

“Siapa kata?” Tanya saya tak puas hati.

KOMA

Cap ayam

Cap ayam

Bila sesuatu produk atau perkhidmatan tidak berkualiti atau kurang nilai, ia akan dilabel sebagai ‘cap ayam’. Bagi mereka yang mementingkan nilai atau ‘standard’, cap ayam mungkin tidak beri erti. Bagi mereka yang tidak pentingkan nilai, ‘asal boleh’ dan ‘janji ada’, sudah tentu cap ayam ada nilai bagi mereka.

Apa nilai ‘cap ayam’ yang sebenar?

“Eleh, orang bukan tahu barang ni cap ayam atau naga, yang penting boleh pakai,” kata mamat jual burger kat bawah.