“Tersentuh tak?” tanya saya kepada encik bos ketika menonton video klip ini.

“Hishh…budget besar ni,” jawabnya.

Saya pandang encik bos. Ternyata dalam banyak persamaan kami tetap berbeza. Apabila dia berbicara tentang teknik dalam sesebuah penggambaran filem atau video, saya bercerita tentang nilai yang terkandung di dalamnya. Tapi kami masih boleh bekerja bersama-sama.

Begitu juga hal-hal lain.

Kadangkala kita sengaja membesar-besarkan sesuatu hal seolah-olah wujud satu perbezaan yang besar dan tidak boleh disatukan lagi. Padahal ia tetap sama.

KOMA

Setiakawan.

Ia masih boleh diteruskan walaupun kamu sudah berpangkat dan tangga gaji kamu lebih tinggi dari kawan kamu. Nilai setiakawan tak akan mati jika kamu mahu memeliharanya.

Tahniah kepada kawan-kawan yang naik ke satu tingkat.

KOMA

Video klip di atas sangat menyentuh. Inspirasi. Saya temui di dalam blog ini.

Ia mengingatkan saya kepada bahasa isyarat yang telah saya pelajari suatu ketika dahulu. Juga mengingatkan saya pada dendam yang saya pegang sehingga membentuk diri saya pada hari ini. Terima kasih kepada penyumbang duka. Kerana duka dan tangis yang lahir dari perbuatan kamu, saya berjaya capai impian saya.

Jika saya tidak diuji oleh tuhan sedemikian rupa, sudah pasti saya bukan seperti saya pada hari ini.

Benarkah duka dan tangis menyumbang banyak pengalaman untuk hidup berbanding tawa gembira?

