Siapa kata hari istimewa akan berlalu dengan baik? Bukankah Tuhan lebih mengetahui tentang gembira-duka-sedih-pilu hambaNya?

Maka, terima sahaja dengan BAIK.

Selalunya hari bahagia tidak akan ada duka. Ini kerana hari bahagia bagi sesetengah orang akan berlalu dengan baik dan indah kerana kuasa sedikit bahagia boleh memusnahkan segunung duka. Jika ada duka pun, tidak akan terasa, atau pura-pura lupa untuk seketika agar hari yang istimewa, pada hari itu, harus dinikmati sebaiknya.

Hari ini mungkin hari istimewa. Istimewanya kerana saya lahir ke dunia pada tarikh ini. Tapi ia bukanlah istimewa bagi saya. Hari ini tetap seperti hari-hari lain. Ada sedih. Ada gembira. Itu rempah ratus kehidupan kan?

Saya ada cara mengingati hari istimewa sendiri. Bukan bermakna saya abaikan ucapan-ucapan dan doa-doa dari kamu, kawan-kawan saya yang telah mengirimkan ucapan dan doa tersebut sejak pukul 12.01 tengah malam tadi. Saya menghargainya.

Apatah lagi terima kasih buat kamu, yang telah menghadiahkan novel ‘Pudarnya Pesona Cleopatra’ karya Habiburrahman El Shirazy buat saya. saya tahu kamu hadiahkan bukan kerana isi kandungan novel tersebut, tetapi kerana kamu tahu saya suka novel karya Kang abik itu. Terima kasih kawan.

Juga buat kamu [yang lain] yang telah memberi secebis manisnya menjadi wanita di dunia ini. Ya, saya terasa manisnya menjadi wanita di sisi kamu. Terima kasih memaniskan hari istimewa saya.

Tetapi buat kamu [yang lain], juga ucapan terima kasih kerana telah mengulang sejarah tahun-tahun lepas. Terima kasih kerana menjadikan hari istimewa saya hari ini begitu pahit.

Tetapi tidak mengapa. Manis dan pahitnya hari ini menjadikan saya seorang manusia yang lebih baik dari semalam. Bukankah itu lebih baik?

Kepada kamu yang saya kenal atau tidak, saya bukanlah seorang yang suka meminta-minta. Tapi kali ini, saya minta kamu semua doakan saya.

Agar saya menjadi apa yang ingin saya jadi.

Semoga saya menjadi lebih baik dari yang saya jangkakan.

Semoga saya tidak lupa peranan dan tujuan hidup di dunia yang hanya sekali sahaja ini.

AMIN.

