“the back view is nice. Because you’re seeing the person off. It gives you a warm and assuring feeling.”

der·ri·ère maknanya from behind

Saya pernah beritahu yang saya suka sangat dengan drama jepun Over Time. Sangat suka. Banyak aspek yang saya suka dalam drama itu. Bukan sahaja watak-wataknya yang cantik dan kacak.

Aspek fotografi. Ya, watak utamanya, Soichiro sebagai seorang wartawan dan fotografer yang membawa jiwa yang berapi ketika mengambil gambar. Di pindahkan ke jabatan atau unit keluarga hanya kerana dia mengenepikan nilai kewartawanan dan diganti dengan nilai kemanusiaan ketika melihat Natsuna yang cedera menjadi bahan rebutan jurukamera.

Saya suka aspek falsafah cinta dan persahabatan yang dipaparkan melalui penghayatan watak-wataknya dan juga skripnya yang bermakna.

Yang sukar saya lupakan ialah kecenderungan Soichiro mengambil gambar dari sudut pandangan belakang. Menghantar Natsuna sehingga di tren. Melihat Natsuna dari pandangan belakang sesuatu yang melegakan bagi Soichiro.

Saya aplikasikan hal ini dalam kehidupan. Jika seseorang menghantar saya pulang, saya gemar melihat orang yang menghantar [sama ada dirinya atau keretanya] sehingga hilang dari pandangan. Ada suatu rasa di situ.

Dan saya juga pernah ditegur oleh seorang teman apabila meletak telefon terlalu cepat. Katanya itu kurang beradab. Sedangkan saya menganggap itu tiada apa-apa nilai kerana perbualan antara saya dan dia atau sesiapa sahaja bukan bertentang mata.

Kata teman saya, jika saya menerima panggilan, adalah lebih beradab jika saya menunggu si pemanggil meletak telefon dahulu.

Saya terkesima. Tidak pernah terfikir tentang adab itu. Dan apabila saya kaitkan menghantar seseorang dengan pandangan mata kita sama juga dengan menunggu seseorang yang lain di talian telefon untuk meletak telefonnya sebelum saya. Dan perasaan itu mula bercantum.

Kata Soichiro, mengambil gambar melalui sudut pandangan belakang mempunyai pelbagai cerita. Hanya kita yang memandang yang boleh mentafsir pandangan mata kita. Dan Natsuki memberi ilham untuk Soichiro membukukan gambar-gambar itu dalam sebuah buku yang diberi tajuk Le derriere…

When I’m feeling small
When it’s cold outside
I don’t know who I should believe
And when I needed someone

special just by my side
Who was there?….

