ila-101.jpg

Seorang jejaka tua, bertemu dengan saya. Menyerahkan flash yang memang saya dambakan untuk Nikon saya ni. Saya gembira. Terima kasih jejaka malar segar! semoga apa yang diberi dapat memberi manfaat bukan untuk saya sahaja, malah orang lain juga.

Ada seorang teman bertanya fungi flash tambahan pada sesebuah kamera Digital Single Lens Reflex (DSLR).

Saya bukanlah pakar dalam hal-hal yang berkaitan dengan kamera digital. Baru belajar. Namun, saya ingin menjawab soalan itu sedaya yang mampu.

Fotografi secara ringkas sering didefinisikan sebagai ilmu melukis dengan menggunakan cahaya. Gambar yang terhasil merupakan kombinasi yang betul dari teknik memfokus, kelajuan buka tutup (shutter speed), menjaga Aperture dan Iso, sudut pandangan (angle of view), subjek dan juga jarak fokus (dept of field).

Tak perlu saya pening-peningkan kepala anda dengan hal-hal itu kerana saya juga tidak begitu cendekiawan untuk menerangkan hal tersebut satu persatu dengan baik.

Apabila dikatakan ‘ilmu melukis dengan cahaya’ sudah pasti pengawalan cahaya yang baik amat penting. Saya masih gagal mengawal cahaya dengan baik.

Oleh itu saya cuma mahu jelaskan pada teman yang bertanya tadi, mengapa kita perlu flash tambahan sedangkan pada kamera sudah ada internal flash (built -in) dan bantuan pengawalan cahaya masuk melalui ISO, Shutter dan Aparture.

Flash tambahan berfungsi mencahayai/menerangi (illuminate) objek yang kekurangan cahaya agar terakam dengan baik terutama ketika mengambil gambar di dalam dewan yang besar dan gelap. Flash tambahan juga boleh menghasilkan gambar yang artistik terutama untuk kegunaan gambar dalam studio dan juga gambar yang diambil ketika waktu malam.

Contoh gambar :

Tanpa flash, dengan flash built-in dan flash tambahan

ila-100.jpg  ila-098.jpg  ila-099.jpg

Setakat ini, itu sahaja yang saya tahu. Jika ada kesilapan dan tambahan maklumat, sila bagi tahu saya yang masih mentah ini.