“..kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.” [Surah An-Nahl, ayat : 69]

Malam tadi saya selesema dan batuk yang agak kuat. Tiba-tiba. Kerana pada siang harinya saya biasa-biasa sahaja. Mungkin juga kerana terlalu banyak minum milo ais yang Ita buat ketika baru pulang dari kerja.

Mungkin juga batuk dan selesema yang dihidapi itu ‘dihantar’ oleh seorang jejaka yang jauh dimata, kerana dia mengalami selesema dan demam yang agak serius, [dan saya mentertawakan jejaka tersebut yang bersuara sengau semasa kami berbual melalui telefon bimbit].

Seperti yang saya beritahu pada jejaka tersebut, saya jarang mengambil ubat-ubatan moden [paracetamol] semata-mata mahu meredakan demam atau selesema [kerana saya pernah dimasukkan ke hospital akibat tertelan panadol terlalu banyak semasa kecil dahulu].

madu.jpg Pesan ibu dan abah, supaya saya menyimpan madu asli di dalam rumah. Abah juga seperti saya – tidak suka bergantung kepada ubat hospital. Makanya, abah mengamalkan meminum sesudu madu setiap hari dan apabila demam atau batuk, madu juga yang dicari.

Sebenarnya, semasa saya menasihati jejaka itu supaya dia minum madu untuk melegakan selesema dan panas badan, saya juga tidak pernah mencuba lagi petua kesihatan itu. Malah madu yang manis itu, hanya menjadi perhiasan di rumah [itupun, abah yang beri].

Malam tadi, sebelum tidur, tekak dan hidung terasa pedih. Saya minum sesudu madu asli dan sesudu air suam. Dan pagi ini, sebelum menyeterika baju, sesudu madu menjadi juadah pagi saya. Alhamdulillah, sepanjang hari ini, tekak dan hidung saya dalam keadaan yang selesa.

Bercerita tentang madu, saya sudah boleh menerima konsep bermadu asalkan cara dan tujuan serta pelaksanaannya mengikut syariat Allah s.w.t.

beemovie.jpg

Bercerita tentang madu juga, saya telah membeli DVD ‘Bee Movie’ arahan Jerry Seinfeld yang dikatakan menarik, namun belum sempat menontonnya sehingga habis. Dan oh ya, patung Bee yang dimiliki semasa membeli hidangan bernilai di Mc Donald juga sangat comel.

Madu juga mengingatkan saya tentang kuih raya tahun lepas iaitu nestle conflakes bermadu, yang tidak begitu menjadi kerana kekurangan madu.

Kepada encik jejaka, percayalah, madu mempunyai pelbagai kegunaan dan khasiat. Keberkesanannya bergantung kepada sama ada madu tersebut asli atau tiruan. Untuk keterangan lanjut, baca :

*Kenapa saya gunakan tajuk di atas? Kerana pada waktu ini saya sedang mendengar lagu Madu dan Racun nyanyian Arie Wibowo

