soljahgumyv2.jpg

Shimamura menunggang. Aku membonceng. Kami pakai topi keledar. Seorang satu. Kemudian.

Ada kereta. Sudah himpit. Motosikal Kami. Shimamura sudah ‘angin’. Dia gumal air liur. Puuuuui! Dia ludah itu kereta.

Tiba-tiba motosikal membrek.

Aku tanya, apa hal? shimamura jawab, watashi lupa nak buka cermin penutup muka.

Ha ha.

Minggu lepas saya membeli gam Cap Naga. Kata orang gam tu sangat kuat, bahaya dan psikologi akan jadi tunggang terbalik. Kata-kata mereka mengingatkan saya kepada mamat yang noneng (pening-pening lalat) dalam semak di tepi Sungai BatangKali, Selangor.

Saya tenung semula gam yang berada di tangan. Sanggupkah saya hadapi risiko seperti yang dikatakan oleh mereka?

Semalam, semasa menunggu bas Rapid KL U8, saya buka penutup gam Cap Naga itu. Dengan lafaz Bismillah…saya menikmati isi gam dengan moral yang tinggi, pemikiran yang matang serta menutup segala pintu untuk sang syaitan bertenggek.

Ya, gam itu sangat kuat. Gam yang digunakan oleh budak sekolah, gam kanji zaman dulu-dulu, cow gum, beriyani gam, dan bermacam jenis gam lain, tak mampu menandingi gam ini kalaupun fungsinya sama.

Mata, hati, jiwa, fikiran telah terkena gam. Punggung melekat. kepala menunduk merenung gam.

Alahai, Rapid KL U8 meluncur laju. 30 minit seterusnya Metro 100 berhenti. Saya naik. Nasib baik sempat menutup gam Cap Naga tadi, kalau tak pasti Metro 100 juga meninggalkan saya.

dsc00236.jpg

YOU WANT A GUM, SOL-JAH? – Blook Sinaganaga, Ini bukan mana-mana catatan veteran perang atau catatan veteran perang mana-mana!

Saya akui, penulisan sebegini sukar ditemui. Kecuali dalam bentuk lisan pakcik-pakcik atau makcik-makcik yang hidupnya sekitar tahun 40-an atau 50-an. Mungkin juga sekitar tahun 60-an sehingga kini. Kisahnya bukan riwayat klasik tetapi pengalaman veteran yang lain dari yang lain.

Pengalaman setiap manusia berbeza. Perbezaan itu tidak merenggang atau memutuskan hubungan sesama manusia. Saling bersangkutan sebenarnya. Saling melekat antara satu peristiwa dengan satu peristiwa. Saling melekat antara individu dengan alam. Gam apakah yang melekatkan hal itu?

Pengalaman hidup di kenang dengan pelbagai cara. Dan buku ini adalah pengalaman dan kenangan hidup penulis [veterankah dia?] yang kreatif dan baik. Mungkin buku ini akan di masukkan dalam senarai harta yang tidak boleh dijual-beli. Bukan sahaja untuk generasi beliau, tetapi juga generasi orang lain. Siapa tahu kan?