Lagu Aku Mau yang di beri oleh seorang teman, menemani saya ketika menyiapkan artikel semasa Hari Raya Korban yang lepas. Lagu yang dimainkan sebanyak 14 kali dalam masa sejam itu telah saya ulang dengar selama sepanjang hari.

Seperti yang pernah saya katakan suatu waktu dahulu, lagu dari negara jiran memang puitis, tapi tak semua. sebenarnya memang agak lama saya tak menghayati muzik dari sana. Mungkin ada rasa kecil hati akibat pertelagahan yang berlaku dalam blog sendiri melibatkan rakan dari Malaysia dan negara seberang itu. Kata-kata mereka yang banyak menghina dari memberi teguran baik ternyata memberi pengaruh kepada saya. Saya budayakan diri dengan mendengar xfresh f.m [yang tidak memutarkan lagu dari negara seberang itu, tetapi mempromosikan konsert dewa 19….huh..tak faham saya). Juga klasik f.m yang memutar lagu-lagu irama tradisional, menjadi pendamping ketika saya berada di pejabat.

Berbalik kepada lagu Aku Mau nyanyian once, saya memang menyukai lagu itu. Lirik dan senikatanya baik. Perasaan suka ini juga mungkin pengaruh oleh perasaan yang dibawa oleh orang yang memberi lagu itu kepada saya.

Aku Mau. Tajuknya ringkas kan? Lagu-lagu dari Malaysia juga banyak yang menggunakan tajuk yang ringkas, juga puitis.

Aku Mau. Saya tanya pada diri sendiri apa yang saya mahukan dalam hidup. Dan seperti kebiasaan, mengira detik ke tahun baru menimbulkan pertanyaan yang streotype untuk semua orang.

APA AZAM TAHUN BARU? Apa yang kamu mahu lakukan untuk tahun hadapan. Sudah tercapaikah hasrat dan impian untuk tahun ini?

Saya cuma inginkan bahagia. Wahai jejaka, bahagiakan saya sebaiknya, sedaya dan semampu yang boleh kamu lakukan. Sekian, Terima Kasih.