opis1.jpgSeperti Encik Nickmenza, saya juga akan memasuki fasa kegelapan. Sebenarnya bukanlah gelap sangat pun, tetapi agak suram, mungkin. Kegelapan dan kesuraman itu hanyalah berkaitan dengan kemudahan saya untuk berblog dan mencari bahan melalui internet.

Ini semua berlaku gara-gara bahagian saya akan berpindah pejabat minggu hadapan. Dengar khabar pejabat baru kami lebih selesa dan cantik. Walaupun terletak lebih tinggi tingkatnya dari sekarang, kami difahamkan ruang pejabat lebih tersusun dan luas. Alhamdulillah.

opis-2.jpgTapi, biasalah. Pejabat baru [yang baru dibaikpulih], masih tidak sempurna talian mayanya. Apa boleh buat. Terpaksalah saya bercuti [blog] seperti kawan saya di Sabah nun yang juga baru berpindah ke pejabat baru.

Sebenarnya perasaan berpindah ke pejabat baru atau rumah baru atau apa-apa sahaja yang berlabel baru, bukanlah satu perasaan yang menyelesakan. Seolah kita tiba ke satu tempat yang asing. Padahal sama sahaja.

opis-3.jpg

Hal ini boleh juga dikaitkan dengan cara kita berfikir selama ini. Sebab itulah ada kata-kata yang menyebut ‘berfikir dari luar kotak’. Kita harus sentiasa mengubah persepsi dan daya fikir. Statik atau disiplin yang terlalu keras, akan menyebabkan otak kita malas untuk bekerja dan hanya mengikut acuan yang telah ditentukan dari dulu hingga kini.

Apa salahnya sesekali memecah tembok berfikir…gunakan sudut lain untuk menilai, dan gunakan ruang akal yang berbeza untuk mentafsir. Tapi harus diingat, berfikir lain dari yang sebelumnya harus berlandaskan sesuatu yang waras. Bukan gila atau membabi buta.

opis-4.jpg Banyak perbezaan akan berlaku dalam rutin harian saya. Tambang bas semakin murah kerana tak perlu menaiki komuter yang gila itu. Hanya gunakan bas rapid KL dengan tiket yang sama pergi-balik. Dan saya juga tak perlu keluar senyap-senyap ke Sogo atau Jalan TAR kerana pejabat baru tu berdekatan dengan tempat-tempat kegemaran wanita [dan saya], Jadi, saya boleh mengunjunginya bila-bila masa [tanpa mengganggu waktu bekerja].

opis-5.jpg

 

Dan yang paling penting kaki saya semakin terpelihara kerana tak perlu berdiri lama dalam komuter] dan menjimatkan penggunaan kasut [tak perlu menapak dan mendaki bukit seperti sekarang] Alhamdulillah. Dari aspek daya kerja, harapan saya agar budaya kerja yang baik dapat saya teruskan kerana kerja itu kan satu ibadah.

Oleh kerana minggu ini adalah minggu terakhir saya berblog [mungkin] dan minggu terakhir menggunakan komuter, Mungkin saya akan membuat satu atau dua penggulungan mengenai perkhidmatan komuter yang mendominasi salah satu kategori dalam blog saya ini. InsyaAllah.

*proses mengemas dan mengotakkan barang-barang amat merimaskan.

