grasspsd.jpg

Malam tadi melalui buletin utama, seorang ‘kawan’ menyarankan agar rakyat Malaysia mencari alternatif lain bagi mengelakkan harga barang yang naik. Kenaikan harga memang ketara terutama sayur-sayuran. Alasannya kerana hujan [hahahahahaa…].

Bagaimana nak mencari alternatif lain?

Kata ‘kawan’ itu lagi, “kalau harga sawi mahal, kita makan la bayam ke…dan sayur-sayur lain yang mempunyai khasiat sama dengan sawi”…”tak pun kita jangan beli kat kedai yang mahal, cari kedai yang boleh manawarkan harga yang murah” katanya lagi….dan lagi…

Masalahnya semua sayur dah naik harga. Makan rumput la nampaknya….ermm…’senangnyer’ alternatif yang disarankan tu. Tak mampu beli yang tu, beli yang ni…

greenpsd.jpg

*bila dengar jawapan ‘kawan’ tu macam tu, saya teringat adik saya yang berumur 11 tahun. Bila saya katakan barang yang dia minta tu mahal, adik saya menyarankan saya beli barang yang sama tetapi harganya lebih murah.

Pemikiran seorang ‘dewasa’ tak banyak beza dengan ‘budak’. ermmmmm…

