Hari ini saya membeli surat khabar KOSMO yang berharga RM1. banyak juga artikel dan isu menarik untuk hari ini. Saya nak link kan entri ini dengan artikel kat kosmo tu tapi tak berjaya, oleh itu, saya cerita serba ringkas tentang artikel tersebut yang bertajuk : Tingkahlaku pelik semut.

“Satu kajian saintifik oleh saintis dari Universiti Bristol mendedahkan kebijaksanaan yang dipaparkan oleh semut iaitu membenarkan dirinya menjadi penutup lubang dan dipijak oleh semut lain yang menyeberang melalui jalan yang berlubang tersebut. Malah, mereka memilih semut-semut tertentu mengikut saiz lubang yang menghalang kelancaran perjalanan mereka. Semut dari jenis Eciton burchelli dalam habitat semulajadi di hutan rimba Panama, Amerika Syarikat ini dikatakan akan mengangkangkan kaki selebar-lebarnya sehingga menutupi lubang.”

Kesimpulannya : Penyelidikan ini menunjukkan satu demonstrasi ringkas namun menyedarkan manusia tentang kebijaksanaan dan pengorbanan kumpulan minoriti dalam meningkatkan kualiti hidup kumpulan majoriti dan seterusnya membekalkan faedah kepada kawanan semut secara sama rata.

Bandingkan dengan manusia yang sanggup menyumpah-seranah pihak yang berkenaan apabila kereta mereka melanggar lubang di jalan raya….

Sebenarnya, apabila saya baca perkataan TINGKAHLAKU PELIK, saya nak kaitkan dengan beberapa kawan lelaki yang juga mempunyai tingkahlaku pelik (pada pandangan mata perempuan saya). Bila saya tanyakan apa sebabnya, mereka kata perkara yang mereka lakukan tak pelik. Tapi entahlah…

  • Rajif : Suka pandang wanita mengandung (katanya muka wanita mengandung nampak berseri dan cantik)
  • Saiful : Suka dan selalu buat awek dia menangis (katanya air mata yang terperangkap pada bulu mata lentik awek dia sungguh menawan dan indah)
  • Amy : Order nasi claypot, pastu ambil pinggan dan senduk nasi tu dalam pinggan. Macam senduk nasi dari dalam periuk ke pinggan (katanya, emak berpesan tak elok makan makanan dalam tempat yang dimasak, seolah-olah kita masak nasi dalam periuk dan makan terus dalam periuk nasi tu)
  • Anyss : Baca novel cinta sampai meleleh air mata. Mungkin sebab nama dia dah macam nama perempuan, sebab tu walau muka ganas, hati lembut cam kain satin warna pink.
  • Azrul : Makan guna tangan (maksudnya tanpa sudu dan garfu) – Makan nasi, mee goreng, mehoon goreng…tak pernah pula nampak dia makan mee sup guna jari…tak dapat bayangkan.
  • Izhar : Beli barang-barang pc bagai nak rak sampai duit habis tak sampai setengah bulan. Pastu, makan megi setiap hari. Bagusnya dia ni, tak pernah pinjam duit kat orang (setahu saya).