Dua tiga minggu ni kepala saya pening! Selain pening kerana kerja di pejabat yang tak berapa banyak, saya juga pening memikirkan hala tuju dan masa depan adik-adik saya untuk memilih kerjaya mereka.

1. Ita – lepasan STPM aliran perdagangan dan ekonomi, STPM 4p (1A 3B).

2. Ijal – lepasan SPM aliran sains tulen.

Saya tanya diorang nak jadi apa? Mereka kata ‘tak tahu’! terlalu banyak kursus yang ditawarkan dan mereka pening nak pilih yang mana satu. Camna tak pening, cita-cita pun tak jelas.

misi.gif

Saya cadangkan ita memohon kursus “buissnes management” kat UM dan kursus kejururawatan. Yang lelaki lak saya cadang (dan dia dah apply) kursus diploma kejuruteraan awam/ mekanikal.

cikgu-cun.jpg

Tapi saya nak Ita jadi cikgu je. Dan Ijal ambik teknologi animasi. Alasannya :

1. Saya bercadang nak bukak TASKA atau pusat tuisyen, jadi boleh la ambil cikgu free ..hikhikhikhik

2. Saya minat sesangat tengok filem animasi. Kalau adik saya masuk bidang ni saya boleh tumpang sekaki bagi idea sebab di  kepala saya ni banyak idea tentang animasi walaupun saya bukan pakar IT.

Berdasarkan potensi semasa dan kehendak bidang pekerjaan, kursus apakah yang paling sesuai dan diperlukan sesangat masa kini ek?