hijau

“Sastera itu terletak pada bahasanya. Bukan ceritanya.”

Bicara Puan Ainon.

KOMA

Untuk karya popular, sudah tiba masanya ubah diri. Penulis tidak seharusnya menggunakan bahasa popular yang kononnya untuk menarik perhatian untuk remaja membaca. Remaja itu yang seharusnya dididik dengan bahasa ibunda yang baik.

Bahasa untuk novel remaja dan novel popular seharusnya bahasa ibunda yang tinggi kualitinya dan baik bawaannya.

Sila baca : Remaja dan bahasa ibunda.

Pesan guru, jika kamu tidak mahu jadi baik, jangan buat orang jadi jahat.

Pagi tadi, melalui telefon seorang ibu bertanya, mahu kepastian adakah filem Kami The Movie sesuai untuk anaknya yang masih belajar di tingkatan satu. Dan saya tidak mendengar jawapan yang diberi oleh Liyana Jasmay dan kawan-kawannya yang bertandang ke konti Hot Fm untuk mempromosi filem itu.

Saya tidak tahu apa jawapan yang Liyana Jasmay beri.

Sampai di meja kerja, saya membuka komputer dan mencari maklumat tentang filem ini.

Ibu yang menelefon, saya rasakan raya pertama ini biarlah anak ibu yang masih belajar di tingkatan satu itu dibawa menziarahi saudara mara.

Hari raya bukan untuk menonton filem. Hari raya untuk menyambung silaturrahim dan mengukuhkan persaudaraan.

Dan jika bukan hari raya pun, filem ini tidak sesuai untuk menjadi inspirasi kepada pelajar sekolah walaupun subjeknya mengenai peralihan usia dari zaman sekolah ke alam dewasa.

Maafkan saya jika prejudis. Malangnya filem remaja di Malaysia terlalu klise. Pemberontakan emosi, krisis gender, persoalan cinta yang kecundang dan kematian jiwa.

Jika memang persoalan itu yang melingkari usia remaja, mengapa perlu dipaparkan dengan babak yang serupa? Tanggungjawab sosial untuk membaiki masyarakat tidak diambil kira.

KOMA

Saya sedang menyelongkar persoalan perpaduan. Juga sedang menggali punca kematian jiwa generasi muda terutama remaja yang baru menamatkan alam persekolahan.

Setiap hari saya menerawang ke alam maya. Meneliti setiap maklumat yang diperolehi. Terjumpa satu blog yang bermakna.

Menyelongkar blog cikgu jimi, saya merasakan satu kelainan. Kisah proses pendidikan dan pengajaran yang dilaksanakan guru ini sungguh membuatkan saya berkata;

“Jika kita punya ramai guru sebegini, maka kerajaan akan goyang kaki. Tidak perlu memikirkan masalah keciciran pelajar dan masalah sosial yang melanda generasi muda.”

Namun, tidak semua guru bertindak sebagai guru.

KOMA

Mengunjungi blog cikgu jimi tidak pernah menghampakan. Juga pagi ini.

Beliau bercerita tentang kemunculan filem Laskar Pelangi. Filem hasil adaptasi novel Andrea Hirata dari Indonesia ini menampilkan kisah kanak-kanak gelandangan yang hidup dalam ruang yang sempit namun mampu membina dunia yang besar. Inilah kisah ‘kekitaan’ dan ke ‘kami’ an yang baik dalam menjelaskan konsep perjalanan meniti usia dewasa.

Membaca novelnya sahaja sudah cukup mengagumkan, apatah lagi jika menonton filemnya yang dikatakan sudah ditayangkan di Indonesia.

KOMA

Ibu yang menelefon Hot Fm pagi tadi, saya tarik balik kenyataan saya bahawa raya bukan hari untuk menonton filem.

Ibu, Hari Raya memang bukan untuk menonton filem di panggung wayang jika filemnya adalah kisah remaja yang sangat klise dengan porakperanda jiwa.

Ibu, Hari Raya adalah hari menonton filem jika filem yang ditayangkan penuh dengan nilai dan kebangkitan jiwa seperti filem Laskar Pelangi.

Hari ini merupakan hari terakhir saya menggunakan perkhidmatan komuter (KTMB). Hmmm…

Rupanya dah setahun saya menggunakan tren komuter sejak mula bekerja di sini. Dahulu, semasa di UM kenderaan utama saya ialah kereta. Menggunakan tren dan kadangkala bas merupakan suatu perkara yang menyusahkan saya ketika mula-mula bekerja di sini.

img_ktm4.jpg

Minggu depan saya akan berpindah pejabat ke Jalan Ipoh. Pengangkutan utama saya ialah bas. Tapi itu tidak bermakna saya tidak menjejak kaki langsung dalam perut tren komuter. Mungkin naik juga untuk tujuan rasmi atau peribadi sekali dua.

Sepanjang menggunakan komuter banyak betul perkara -manis-pahit-payau-masam-kelat-sendat-ketat yang saya alami. Oleh kerana ini sesi penggulungan 1 tentang ktm, maka saya akan ceritakan peristiwa itu sejauhmana yang saya ingat.

  1. Saya pernah terlajak stesen sebanyak dua kali. Pertama kali kerana saya ditimpa ilham (intuisi) untuk artikel terbaru dan yang kedua semasa saya tertidur.
  2. Saya pernah pitam a.k.a pengsan juga sebanyak dua kali dalam tren. Pertama sekali kerana saya keletihan dan tidak sihat dan kali kedua kerana keadaan dalam tren yang sesak dan panas sangat.
  3. Masyarakat Malaysia kurang beradab, tidak peka dan pentingkan diri sendiri. Hal ini boleh di lihat apabila pasangan muda mudi sewenangnya melampias keghairahan masing-masing dalam tren. Juga individu yang tidak memberi tempat duduk kepada wanita mengandung, warga tua dan warga kurang upaya. Masyarakat Malaysia juga suka menjerit jika tersepit dalam kesesakan, tidak suka berbual sesama mereka dan suka mengasingkan diri dengan mendengar muzik melalui telefon bimbit atau mp3.
  4. Sebahagian dari kesesakan yang dialami oleh tren disumbangkan oleh warga asing dari pelbagai negara.
  5. Remaja Malaysia paling tegar membuat kesalahan sosial di dalam tren termasuk bertemu janji, berpeluk, bercium, tidak peka terhadap warga tua dan ibu mengandung, membuat bising dan sebagainya.
  6. Beberapa kejadian melibatkan gangguan seksual juga pernah saya alami dan lihat.
  7. Beberapa kejadian ragut dan mencuri telefon bimbit berlaku di hadapan mata.
  8. Tren yang saya naiki juga pernah terhenti di tengah landasan kerana rosak. Kami terpaksa turun dari tren (tanpa tangga) dan menapak di atas batu yang besar sehingga kaki kejang.
  9. Tren mengumpulkan pelbagai jenis manusia, pelbagai agama, pelbagai warna kulit dan bangsa, pelbagai negara, pelbagai umur, taraf pendidikan, status, kekayaan dan sebagainya. Jadi, kita boleh lihat pelbagai pemikiran dan persepsi melalui perangai masing-masing.
  10. Tren selesa di naiki ketika bukan waktu pejabat (8 pagi dan 5 petang).

img_ktm8.jpg

 

Sebenarnya banyak lagi yang telah saya alami sepanjang menggunakan tren ini. Sebenarnya semua jenis pengangkutan mempunyai cerita [negatif dan positif] yang tersendiri. Pandai-pandai lah sesuaikan dengan diri empunya badan. Sekian, penggulungan 1 saya kali ini. Penggulungan II akan menyimpulkan perkhidmatan komuter kepada pengguna secara menyeluruh.

 

ISLAM melalui syariahnya telah menetapkan sesuatu perbuatan bukan berdiri sendiri tetapi mengandungi kesan-kesan atau natijah kepada perkara yang lain. Syariah merupakan undang-undang yang disyariatkan oleh Allah kepada makhluknya melalui al-Quran dan juga as-Sunnah.

Tidak ada pertikaian yang boleh dibuat terhadap syariah dan hukum-hukumnya kerana ia jelas daripada Allah Yang Maha Mengetahui segala apa yang diciptakan-Nya berbanding dengan hukum dan undang-undang ciptaan manusia. Bagaimanapun, masih ada manusia yang mempertikaikan kerelevanan syariah Islam dalam memelihara kesejahteraan manusia pada zaman ini.

(more…)

bangau.jpgSUASANA hingar seketika. Hilaian si perempuan tiada henti. Sambil tangan kanan membetul-betulkan helaian rambut di dahi yang terjulur keluar melepasi tudung, tangan kiri pula kemas digenggam si lelaki. Bibir si lelaki pula tidak berhenti memperkatakan sesuatu sambil memandang rakan-rakan yang lain. Sekali-sekala si perempuan menyandarkan kepala di bahu temannya.

Di bahagian tempat duduk bertentangan pula dipenuhi dengan barisan si arjuna muda yang baru belajar bergaya. Berfesyen ala-ala model kononnya, menggenggam erat telefon bimbit dan memasang lagu-lagu Barat dengan kuat.

Fesyen mereka sangat pelik. Sekali pandang seumpama gaya ‘mat rempit’. Selekeh. Ada juga yang berfesyen ala-ala penyanyi ‘underground’ dari Barat. Itu belum lagi fesyen-fesyen yang muncul dan diaplikasikan oleh belia muda tanpa segan silu atau tanpa tahu di sebalik cerita fesyen tersebut yang kebanyakannya mendukung suatu idealisme yang kadangkala menyimpang dari budaya dan agama. Malah, pakaian yang dikenakan oleh mereka bukan sahaja melambangkan lontaran perasaan tidak puas hati dan marah kepada budaya dan prinsip sekeliling tetapi juga membenci suatu elemen yang dinamakan kehidupan sebagai manusia. Maka syaitan dan iblis menjadi pujaan dan itulah yang biasanya menjadi intipati dalam lagu-lagu yang didendangkan.

Remaja kita tidak tahu, malah sengaja tidak mengambil tahu latar belakang perkara yang cuba mereka aplikasikan dalam hidup. Mengikut-ikut, itulah istilah terbaik yang boleh dilabel kepada mereka.

Di Malaysia, merujuk kepada generasi mudanya, usah pelik apabila melihat mereka berpakaian senteng walaupun bukan musim hujan. Jangan geleng kepala bila melihat mereka menindik telinga sebesar syiling lima sen (lelaki dan perempuan) serta deretan subang pelbagai bentuk menghiasi cuping telinga. Usah ternganga jika mata terlirik dedahan pusat dan punggung yang menjadi fesyen kegemaran kebanyakan remaja perempuan di Malaysia. Juga, tidak janggal melihat anak-anak muda yang kadangkala hanya berumur awal belasan tahun sudah pandai pegang-pegang tangan, gesel-gesel badan atau kucup-kucup pipi di khalayak ramai.

Itu belum lagi remaja yang terlibat dengan jenayah-jenayah ringan dan berat seperti pengambilan alkohol yang berlebihan, dadah dan ganja, mencuri, meragut, merogol malah membunuh. Siapa yang mempengaruhi mereka? Cetek benarkah akal mereka sehingga tidak dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk?

Apabila berbicara soal remaja dan masalah-masalah yang dihadapinya, pelbagai pihak terlibat sama dan adakalanya saling tuding menuding menyalahkan satu sama lain. Babak ini tak ubah seperti kisah dalam lagu “Bangau oh Bangau”. Bangau dijadikan watak utama dalam lagu ini kerana perkembangan cerita bermula dengan sang bangau yang terlalu kurus kerana tidak dapat memakan ikan yang bersembunyi di celah rumput yang panjang.

Bangau oh bangau,
kenapa engkau kurus?
Macam mana aku tak kurus,
ikan tak mahu timbul…..ikan tak mahu timbul.

Ikan oh ikan,
kenapa engkau tak timbul?
Macam mana aku nak timbul,
rumput panjang sangat…..rumput panjang sangat.

Rumput oh rumput,
kenapa engkau panjang?
Macam mana aku tak panjang,
kerbau tak makan aku…..kerbau tak makan aku.

Kerbau oh kerbau,
kenapa tak makan rumput?
Macam mana aku nak makan,
perut aku sakit…..perut aku sakit.

Perut oh perut,
kenapa engkau sakit?
Macam mana aku tak sakit,
makan nasi mentah….makan nasi mentah.

Nasi oh nasi,
kenapa engkau mentah?
Macam mana aku tak mentah,
api tak mahu menyala…..api tak mahu menyala.

Api oh api,
kenapa engkau tak mahu menyala?
Macam mana aku nak menyala,
kayu api basah…..kayu api basah.

Kayu oh kayu,
kenapa engkau basah?
Macam mana aku tak basah,
hujan timpa aku…..hujan timpa aku.

Hujan oh hujan,
kenapa timpa kayu?
Macam mana aku tak timpa,
katak panggil aku…katak panggil aku.

Katak oh katak,
kenapa panggil hujan?
Macam mana aku tak panggil,
ular nak makan aku…..ular nak makan aku.

Ular oh ular,
kenapa nak makan katak?
Macam mana aku tak makan,
memang makanan aku….memang makanan aku

Persamaan lagu itu dengan masyarakat kita amat banyak. Bukan sahaja isu remaja yang terlibat dalam jenayah, malah boleh diaplikasi berdasarkan isu-isu lain seperti masalah pengangkutan, banjir, alam sekitar, penganguran, kebanjiran warga asing, rasuah, keruntuhan sosial, dan rumah tangga serta pelbagai lagi.

Persamaan yang ingin dikemukakan melalui lagu tersebut dan juga situasi masyarakat pada hari ini ialah perbuatan menyalahkan orang lain atas sesuatu perkara. Rantaian tuding menuding akhirnya terhenti apabila si ular memberi jawapan “memang makanan aku”. Begitu jugalah dalam masyarakat yang akhirnya mengambil jalan mudah memberi alasan seperti, “sudah takdir”, “benda sudah berlaku” dan sebagainya yang akhirnya membuntukan segala penyelesaian dan penggalian ke akar umbi sesuatu masalah. Seolah-olah sesuatu yang berlaku itu tiada pilihan.

Kisah remaja dan generasi muda hari ini amat membimbangkan. Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyatakan, pada tahun 2006, jenayah remaja tempatan bawah 18 tahun didapati 2 % daripada 232,620 kes pada 2006. Seramai 1,831 melibatkan remaja yang bersekolah. Dalam sesetengah kes ada yang melibatkan kanak-kanak seawal umur 7-10 tahun. Jika usia semuda ini sudah bergelumang dengan jenayah, bagaimana pula perjalanan mereka meniti usia dewasa?

Apabila jari dituding kepada ibu bapa kerana tidak menyediakan kesempurnaan akhlak, ibu bapa melenting. Mereka pula menyalahkan sekolah yang tidak bertindak seperti sepatutnya. Pihak sekolah pula dengan angkuhnya menyalahkan kerajaan atas dasar-dasar kebebasan dalam bentuk hiburan dan sebagainya. Kerajaan sekali lagi menyalahkan ibu bapa kerana terlalu mementingkan kebendaan sehingga lupa tanggungjawab terhadap anak-anak. Dan begitulah seterusnya.

Malaysia sudah mencapai tahun ke-50 kemerdekaannya. Kemajuan dan pencapaian sudah berada pada tahap membanggakan. Produk dan perkhidmatan kita sudah mendapat tempat di mata dunia. Pelaburan, eksport dan import semakin melebarkan sayapnya. Begitu juga aspek pendidikan dan pelancongan yang semakin membanggakan Malaysia.

Sudah tiba masanya Malaysia meninjau semula dasar-dasar keterbukaan yang diamalkan dalam sesetengah perkara seperti unsur hiburan yang melampau yang seringkali dikaut dari Barat. Sudah tiba masanya juga Malaysia yang merdeka ini tidak berkiblatkan Barat atas dasar kemajuan dan kemodenan. Lihat sahaja kemodenan barat yang disertai sekali dengan kemusnahan sosial dan budayanya. Semuanya di sebabkan oleh dasar keterbukaan atau liberalisme tanpa batasan. Takkan kita nak mengakui kerosakan akhlak artis-artis barat seperti Paris Hilton dan Britney Spears sebagai suatu nilai seni tersendiri?

Menurut mereka yang terlibat dengan masalah ini, punca kebejatan sosial remaja hari ini adalah disebabkan oleh hiburan yang melampau, tiada batasan atau sekatan. Hiburan yang bagaimana yang merosakkan generasi muda kita?

Menurut Dr. Mohd Asri Zainul Abidin melalui artikelnya yang bertajuk “Apabila Dunia Hiburan Kita Terbabas” (Utusan Malaysia, 24 Jun 2007), Islam bukanlah agama yang jumud menolak kehadiran unsur hiburan dalam masyarakat Islamnya. Malahan, pada zaman nabi wujud unsur-unsur hiburan dalam majlis keraian atau perkahwinan. Bezanya, pada waktu itu, unsur hiburan mempunyai batasan dan sempadan. Baginda Rasulullah s.a.w sendiri telah bertindak sebagai lembaga penapisan dan penilaian seni agar unsur hiburan itu tidak terseleweng daripada apa yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t.

Lihat sahaja unsur hiburan yang melampau yang terdapat di Malaysia. Konsert yang kadangkala lebih banyak keburukan diadakan tanpa batasan. Rancangan-rancangan di televisyen yang disediakan untuk anak-anak dan remaja lebih berunsurkan keseronokan, kegembiraan dan seterusnya memupuk budaya hedonistik, sintetik (mengikut-ikut sesuatu budaya/tiruan) serta krisis identiti kepada mereka. Ditambah lagi dengan aktiviti luar yang dianjurkan oleh pihak-pihak tertentu demi mengaut keuntungan tanpa memikirkan kesan kepada pemikiran dan sosiobudaya remaja.

Sebenarnya banyak lagi punca yang boleh dipaparkan berikutan masalah sosial remaja. Selain hiburan yang terlalu liberal, ibu bapa juga harus kembali kepada tanggungjawab asal mereka iaitu memelihara anak-anak sebagai suatu amanah dari Allah s.w.t. Kenal pasti semula peranan dan kuasa-kuasa yang ada pada ibu bapa untuk melahirkan anak yang soleh dan solehah, seterusnya menjadi generasi yang berguna kepada negara.

Begitu juga dengan dasar pendidikan negara dan masyarakat. Masing-masing ada peranan dan hak untuk membentuk setiap anggota masyarakatnya melalui landasan yang betul. Sikap saling tegur menegur, bertolak ansur, dan muafakat antara semua pihak bakal melahirkan masyarakat yang merdeka dari segi jasmani dan rohani. Sistem pendidikan seharusnya memperkaya tamadun dan bukannya menjadi bahan dagangan.

Selain itu, sistem pendidikan di negara ini juga harus seimbang antara tradisional dan moden. Ajaran dan buah fikir orang dulu-dulu jangan dibuang, aplikasikan dengan cara dan sistem yang moden. Jangan terlalu memandang sains dan teknologi sebagai satu wadah yang boleh membawa manusia kepada kejayaan secara menyeluruh.

Imbangan antara budaya dan sains amat penting seperti yang disarankan oleh Profesor Emeritus Datuk Dr. Khoo Kay Kim, iaitu sistem pendidikan harus menekankan aspek budaya kerana budaya melahirkan manusia dan seterusnya manusia melahirkan sains. Sains dan budaya seterusnya lebih sempurna jika dilangsungkan melalui landasan “kepercayaan kepada tuhan”, iaitu sentiasa percaya bahawa Allah s.w.t telah memberi yang terbaik untuk kita.

Antara bangau, ikan, rumput, kerbau, perut, nasi, kayu api, hujan, katak dan ular, siapakah kita? Jadilah diri sendiri yang beretika tinggi namun bersikap rendah diri, kurang berfalsafah tetapi lebih berpraktikal, tidak berteori tetapi penuh rasional dan yang lebih penting memikul peranan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t, dan juga peranan sebagai manusia di muka bumi ini. Biarlah lagu itu berkumandang di setiap zaman untuk menghiburkan anak kecil. Jangan lupa tafsirkan sekali maknanya agar anak-anak lebih tahu tanggungjawab dan nilai hidup yang harus ada pada mereka apabila dewasa kelak.

Saya tahu mereka sedang berseronok. Mereka keluar beramai-ramai. Nak ke mana? eh, kan cuti sekolah ni kak, kami nak lepak-lepak la kat Mid Valley. Owhhhh…..

BEKU

Mereka pakai baju yang pelik.

Sang lelaki pakai baju kemeja lengan panjang berbelang. Butang sengaja dibuka dibahagian atas. Ada baju t-shirt kecil di bahagian dalamnya. Owhhh…ada tali leher sekali. Seluar jeans dan selipar RM9.90. Kononnya bertambah smart dengan topi cowboy yang bercorak geometri..hmmmm

Sang perempuannya pula, memakai t-shirt pendek ketat, seluar jeans senteng, selipar RM 9.90 dan alahai….pakai tudung!

Mereka ketawa kuat-kuat. Cakap kuat-kuat. Usik kawan-kawan dan cuba jadi romeo. Memasang lagu dari telefon bimbit dengan sekuat-kuatnya. Yang datang berpasangan pula duk gesel-gesel dan genggam-genggam tangan.

Makcik dan kakak-kakak menjeling. Ini bukan budaya yang biasanya mereka lalui dalam Komuter. Biasanya waktu sebegini, suasana senyap dan tenang kerana semua orang baru balik dari pejabat dan tidak mahu memeningkan kepala.

Mereka adalah pelajar sekolah yang hanya ingin ketawa-gembira-tanpa-rasa-malu.

merdeka.jpg

SEBULAN lagi Malaysia akan menyambut kemerdekaannya yang ke-50 tahun. Ia merupakan satu masa yang agak lama dan panjang. Jika usia itu diletak pada diri seorang manusia, angka 50 tahun merupakan usia yang mantap. Usia di mana seorang manusia telah mengharungi pelbagai liku kehidupan, matang, dan bersedia menghadapi apa jua rintangan yang bakal melanda. Namun, tidak kira berapa lama pun usia tersebut seperti manusia, sesebuah negara juga sentiasa dalam proses belajar dan mengambil iktibar daripada masa lampau dan masa kini, sama ada baik atau buruk.

Mengubah dan membina sebuah negara menjadi ideal tidak semudah mencatatkan pelan pembangunan dan tindakan di atas kertas. Kita mampu mencatat seberapa banyak perkara yang ingin kita lakukan, tapi untuk melaksanakannya harus mengambil kira pelbagai aspek, ditambah lagi dengan halangan-halangan tertentu.

50 tahun menyambut kemerdekaan mengajak kita melihat isi kandungan tempoh kemerdekaan itu. Sudah pasti isi kandungan kemerdekaan yang selalu dilihat oleh mata kasar ialah berkaitan dengan pembangunan infrastruktur serta material yang wujud di Malaysia merangkumi aspek kemajuan, perkembangan dan peningkatan tahap ekonomi, politik, pendidikan, sosial, pemantapan nilai hidup melalui agama serta anjakan paradigma dan daya fikir masyarakat.

Mengimbas kembali zaman sebelum kemerdekaan, memberi banyak pengajaran kepada Malaysia. Era penjajahan dan peperangan memberi kesan yang besar kepada jiwa, semangat dan anjakan pemikiran masyarakat zaman dahulu. Kadangkala perubahan pemikiran itu berlebih-lebih sehingga mewujudkan rasa nasionalisme serta berpuak-puak. Pada masa ini, pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan dalam melempar jauh semangat perkauman rakyatnya dengan mewujudkan suasana politik, budaya dan kepercayaan yang menggabungkan semua kaum di bawah satu negara.

Mengimbas kembali sejarah perjuangan Malaysia hari ini, ia bermula dengan pembabitan orang Barat (Raja Putih (1841-1946), penaklukan Jepun pada tahun 1942 dan seterusnya mencetuskan Perang Dunia Kedua serta ancaman komunis. Ia menjadi suatu bab yang amat pedih dalam sejarah Tanah Melayu (suatu ketika dahulu). Penjajahan dan peperangan yang berlaku sekitar tahun 1940-an itu memberi kesan yang pelbagai kepada negara serta rakyat.

Antara peristiwa penting yang tidak mungkin dilupakan ialah pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di Parit Sulong (1942), kawat kematian di Sandakan (1945), penubuhan Malayan Union oleh British (1946-1948), peristiwa darurat di Tanah Melayu (1948-1960) dan tidak lupa juga peristiwa tanah berdarah Bukit Kepong (1950) serta beberapa peristiwa yang lain. Kemusnahan berlaku di mana-mana, rakyat mengalami tekanan dan trauma akibat kematian, penyakit dan kemiskinan. Perpaduan semakin renggang. Kepercayaan antara pelbagai kaum semakin menipis dan hilang.

Malaysia merdeka pada tahun 1957 di bawah nama Persekutuan Malaya dan pada 16 September 1963, nama itu ditukar kepada Malaysia. Walaupun sudah mencapai kemerdekaan secara mutlak daripada penjajah Inggeris, Malaysia masih merangkak mencapai perpaduan dan keharmonian. Dalam usaha untuk mentadbir Negara sendiri, Malaysia diuji dengan beberapa peristiwa yang tragis seperti konfrontasi dengan Indonesia (1962-1966), rusuhan kaum (1964), penyingkiran Singapura dari Malaysia, peristiwa berdarah 13 Mei 1969, krisis perlembagaan Malaysia 1988 dan juga krisis kewangan Malaysia (1997-1998).

Namun, semua itu memberi pengajaran yang amat bermakna kepada Malaysia dalam usaha membangun serta mentadbir negara melalui kepimpinan pribuminya. Malah, berbekal keyakinan dan kesungguhan, Malaysia menjadi sebuah negara yang pesat membangun dan bersama-sama mengharungi era kemodenan dengan segala sumber yang ada.

Kini, kita semakin bangga menjulang nama Malaysia di persada dunia berbekalkan kemajmukan dan keamanan negara serta kestabilan politik dan juga perkembangan ekonomi yang membanggakan. Kita sudah berani mengatur langkah bersama negara-negara lain dalam usaha mengisi ruang dalam negara dengan aspek teknologi terkini, isu semasa dan juga bersama-sama menyusuri arus kemodenan dan globalisasi. Kita juga tidak gentar dalam melaungkan prinsip, pendirian dan juga pandangan kita terhadap apa yang kita perjuangkan di sini. Malahan suara kita menyelar tindak tanduk negara-negara besar dalam isu-isu tertentu seperti kekejaman peperangan, isu keagamaan, hak asasi dan sebagainya, turut kedengaran di mana-mana.

Kita benar-benar menghargai kemerdekaan yang telah kita gapai 50 tahun dahulu. Usaha, perit-pedih, tumpahan darah dan air mata generasi lama dalam mempertahankan negara dan bangsa dari dijajah amat kita hargai. Generasi hari ini amat sedar dan tahu kisah silam negara ini. Generasi hari ini juga sedar bahawa kemewahan dan keamanan pada hari ini bertitik tolak dari perjuangan generasi masa lampau.

Bagaimanapun, amat pedih apabila mendengar kata-kata ‘generasi hari ini tidak menghargai kemerdekaan yang ada’. Mereka juga menyebut, ‘generasi hari ini semakin lupa diri’. Apa yang dimaksudkan dengan istilah ‘tidak menghargai’ dan ‘lupa diri’?

Memang benar generasi kini tidak begitu menghargai apa yang dikecapi pada hari ini. Mereka juga lupa bahawa suatu waktu dahulu negara dijajah oleh pelbagai pihak, kita ditindas, dibunuh dan diludah serta dicampak ke tepi. Malah setelah merdeka (beberapa tahun selepas merdeka), negara masih mencari-cari hala tuju serta berdepan dengan halangan-halangan tertentu. Ya, itu semua tiada dalam diari generasi hari ini. Mereka hanya tahu tetapi tidak pernah merasai keperitan masa lalu.

Adakah kerana generasi hari ini tidak mengalami atau merasai zaman peperangan dan penjajahan maka mereka boleh dilabel sebagai tidak menghargai kemerdekaan? Dari satu sudut, tuduhan itu amat melulu dan bersifat prejudis. Tetapi, bila dilihat pada situasi masa kini, istilah ‘tidak menghargai’ itu boleh dilihat melalui beberapa keadaan dan peristiwa.

Perbezaan masa lalu dan kini (50 tahun) merupakan suatu jangkamasa yang panjang. Oleh kerana negara kita merupakan sebuah negara yang melalui tempoh kemodenan yang agak pesat dan cepat, tempoh itu memang banyak bezanya terutama dalam aspek ekonomi, politik, sosiobudaya, dan pembangunan infrastruktur.

Oleh itu, amat tidak wajar untuk membandingkan generasi masa lalu dengan masa kini. Cabaran dan halangan yang wujud dalam dua era (sebelum dan selepas merdeka) ini, amat berbeza.

Dahulu, kita dikekang oleh penjajah dari aspek ekonomi, politik, pendidikan dan sebagainya. Bagaimana dari aspek ekonomi, Barat ‘membahagi-bahagikan’ rakyat Malaysia berdasarkan ekonomi tertentu. Kaum Melayu dengan pertaniannya, Cina pula bergiat dalam bidang perniagaan, manakala kaum India pula ditempatkan di estet-estet. Begitu juga dalam aspek politik, di mana wujud beberapa pertubuhan dan perikatan yang seterusnya membentuk komuniti yang berbeza. Masalah pendidikan seterusnya mewujudkan jurang yang amat besar antara pelbagai kaum.

Cabaran untuk membangunkan negara memang sukar. Kekurangan pengalaman dalam mentadbir negara mengikut acuan semasa (daripada sektor pertanian dan bahan mentah kepada sektor pelbagai), menyebabkan negara mengalami kesan akibat kegagalan sesuatu sektor. Contohnya dalam usaha mengejar kemajuan, Malaysia meneroka bidang baru iaitu teknologi maklumat dan eletronik. Namun, kegawatan ekonomi yang melanda pada tahun 1998 dan juga kemerosotan bidang teknologi maklumat pada tahun 2001 memberi pengajaran bahawa Malaysia harus meneroka bidang itu dengan ilmu yang mantap dan sumber kewangan yang mencukupi.

Sepanjang tempoh tersebut, cabaran bukan sahaja berlaku kepada cara untuk menyamatarafkan kedudukan Malaysia dengan negara-negara maju, malah yang lebih utama ialah cabaran untuk menyiapkan diri rakyat Malaysia ke arah setanding dengan mana-mana negara dari aspek pendidikan, ekonomi, politik, kebudayaan dan sosial.

Kini, Malaysia berbangga kerana berjaya mencipta arena tersendiri di persada antarabangsa. Kita sudah tidak malu untuk mengaku bahawa negara kita merupakan negara yang maju. Kejayaan anak bangsa dalam pelbagai bidang serta kejayaan negara sendiri menguasai bidang-bidang sains, perubatan, teknologi, pertanian, pendidikan dan banyak lagi benar-benar membuka mata negara asing yang dahulu pernah menjajah kita dan memeperlekehkan keupayaan kita.

Bagaimanapun, kita terlalu laju mengejar kemajuan dan menikmati kemerdekaan tanpa ragu-ragu. Kita juga mampu tersenyum lebar apabila mendengar pujian dari negara-negara maju tentang keupayaan kita yang boleh dibanggakan. Kita sibuk menelaah dan menerokai segala yang disogokkan oleh negara maju kepada kita sehingga kita lupa akar budaya kita.

Generasi hari ini juga terlalu ghairah mengejar kemajuan dan kebendaan. Budaya bangsa diabaikan sehingga kita sendiri tidak kenal dengan identiti bangsa kita serta bercampur aduk dengan budaya asing yang kebanyakannya menyongsang arus pemikiran dan akal budi bangsa Malaysia. Inilah situasi yang dikatakan sebagai ‘tidak menghargai kemerdekaan dan juga lupa diri’.

Itulah juga yang diinginkan oleh barat iaitu memisahkan kemajuan dan kemodenan dari agama dan budaya. Kata mereka, budaya dan agama merupakan entiti yang berbeza serta tidak boleh seiring dengan kemodenan. Sudah tentu serangan pemikiran sebegini menyimpang dari prinsip dan budaya di Malaysia.

Mujurlah akhir-akhir ini, pemimpin negara menyedari hal itu dan melakukan pelbagai usaha untuk mengembalikan kemegahan rakyat kepada budaya serta sejarah bangsanya. Melalui pendidikan di sekolah, guru-guru harus menekankan aspek pembudayaan dan sejarah bangsa supaya generasi muda tahu asal usul dan sejarah silam mereka. Aktiviti –aktiviti semasa juga boleh diwujudkan dengan pengisian yang lebih menjurus kepada kebudayaan dan membabitkan penyertaan semua kaum di Malaysia. Selain itu, kurangkan kemasukan hiburan-hiburan dan konsert-konsert yang tidak kena dengan budaya kita. Dalam soal mengembalikan nilai budi rakyat Malaysia, kerajaan harus menolak ke tepi aspek keuntungan ekonomi semata-mata.

Semua pihak bermula dari peringkat kepimpinan sehinggalah kepada anak-anak kecil, harus sedar usaha ini dan bersama –sama berganding bahu mengembalikan semula jati diri bangsa dan seterusnya memelihara keharmonian negara.

Hasutan pemikiran sekular dan krisis identiti yang diwujudkan oleh anasir-anasir luar memang besar dan melalui pelbagai saluran terutama melalui teknologi maklumat yang amat pantas bergerak. Cabaran dan ancaman bukan sahaja mensasar kepada budaya bangsa Malaysia tetapi juga melibatkan aspek agama Islam. Bangsa Melayu dan agama Islam sudah sinonim dengan perlembagaan negara. Walau bagaimanapun, keistimewaan juga diberi kepada kaum-kaum lain.

Pertelagahan yang diwujudkan oleh bangsa asing sejak dahulu sehingga kini memang tiada penamatnya. Kita sebagai rakyat Malaysia tidak kira kaum, harus menyedari hakikat sejarah dan peruntukan perlembagaan yang memelihara keharmonian semua kaum di bawah satu bumbung. Hakikat itu yang semakin tidak difahami oleh generasi hari ini. Keterbukaan memebincangkan hak asasi dan isu semasa yang dicanang oleh barat benar-benar menjadi hasutan paling berbahaya kepada rakyat Malaysia.

Berbanggalah dengan negara kita. Kembalikan semula identiti bangsa serta maruah agama yang sedang diperlekehkan oleh barat. Kita terlalu cepat menerima dan ragu-ragu untuk menolak limpahan hedonistik dan materialistik yang dicipta oleh Barat. Betapa barat telah memukau pandangan kita dengan kemajuan dan kemodenan sehingga kita lupa kepada al-Quran dan sunnah yang benar-benar sempurna sifatnya.

Negara kita unik. Ada pelbagai kaum. Anutan agama berbeza namun mampu berlindung di bawah satu bumbung yang dinamakan Malaysia. Tidak perlulah mengulang sejarah pada masa lalu ketika zaman penjajahan dan peperangan di mana pada waktu itu kita ditindas dan tertipu dengan janji manis serta sogokan daripada mereka.

Memang benar, generasi masa kini tidak menghargai kemerdekaan. Mereka lalai dan sengaja membiarkan budaya bangsa hanyut ditelan arus kemodenan. Mereka juga lupa bahawa ikon yang harus dipuja dan disanjung bukanlah barat tetapi bangsa sendiri. Namun itu bukan alasan untuk kita menyerah kalah. Usaha pelbagai pihak harus bertitik tolak melalui budaya. Bangkitkan semula budaya bangsa Malaysia.

Dengan budaya yang tersendiri, kita mampu mengekalkan kemerdekaan sampai bila-bila. Hargai kemerdekaan dengan memperkaya negara melalui kejayaan dalam pelbagai bidang, keikhlasan dalam berbakti serta ketulusan dalam mempertahankan agama dan budaya. Berpada-pada dalam mengaplikasi budaya luar ke dalam budaya kita. Dengan itu, kemerdekaan akan sentiasa manis dan penuh kebanggaan untuk dikenang.

Pening!

Mungkin disebabkan sejak akhir-akhir ini gegendang telinga sentiasa disumbat earphone. Saya tahu ada kesan pada sistem pertahanan badan manusia jika terlalu terdedah kepada gelombang radio (aktif).

Fikiran pecah. Pecah beku.

Artikel masih tak dibuat. Langsung tak buat. Idea mendingin.

Malam tadi nafsu membuak untuk menonton televisyen. Oleh kerana perut semakin buncit berlemak dan punggung melebar, hanya duduk di sofa dan mata tidak berkedip menonton. Alat kawalan jauh kehabisan bateri. Hasrat untuk menukar rangkaian tv terbantut. JANGAN TIDUR LAGI – kata Adlin Aman Ramli dan Azwan Ali.

Otak tiba-tiba mencerna kembali. Cair dan larut dalam aliran- hati-akal-jiwarasa. Topiknya lagi-lagi tentang remaja perosak bangsa dan agama – berkaitan fesyen berpakaian remaja yang terikut-ikut budaya barat. Telinga ditebuk sehingga berlubang sebesar satu sen, fesyen rambut emo, bertindik dan macam-macam lagi.

Bila ditanya mengapa berpakaian sebegitu? Jawabnya saja suka-suka, ikut fesyen terkini.

Bila ditanya mak dan abah tak kisah ke? Jawabnya, ada yang kisah dan ada juga jawapan dari remaja ini yang mengatakan ibu bapa mereka menyokong apa yang mereka lakukan. what??? (eh, lupa pula azam nak guna Bahasa Malaysia (MELAYU) sepenuhnya)

Apa????? Kalau 8 daripada 10 remaja memberi jawapan bahawa keluarga mereka memberi sokongan dengan habit buruk mereka tu, tak dapat saya bayangkan identiti Melayu di masa hadapan..ataupun tak sempat tengok sebab kiamat semakin dekat kan?

irfan-48.jpg

MENJENGAH ke tahun 2020, Malaysia semakin giat menggandakan usaha dalam tempoh 15 tahun pertama bagi menjayakan agenda Wawasan 2020, iaitu mencapai status negara maju. Melalui Wawasan 2020, Malaysia telah menggariskan ‘target’ atau sasaran dalam pelbagai bidang untuk mencapai kemajuan yang seimbang dari segi ekonomi, politik, sosial, kerohanian, dan budaya.

Perjalanan menuju ke Wawasan 2020 juga membawa hasrat Malaysia yang ingin memiliki masyarakat yang bersatu padu, berkeyakinan tinggi, berpegang teguh kepada nilai agama, moral, dan etika serta menikmati kehidupan yang demokratik, liberal, dan bertolak ansur selain berkongsi sumber ekonomi melalui persaingan yang sihat, dinamik, tangkas, adil, saksama, dan berdaya tahan.

Mampukah Malaysia mencapai Wawasan 2020 dengan berpandukan Misi Nasional Sepanjang Hayat yang dicanangkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi baru-baru ini?

Dalam usaha mencapai status Negara Maju menjelang 2020, pembinaan modal insan memainkan peranan yang penting. Ini kerana, dalam apa jua misi yang ingin dilaksanakan, pembentukan jati diri dan keutuhan bangsa sesebuah negara perlu diambil kira secara bersungguh-sungguh. Oleh hal yang demikian itu, amat bertepatan dengan apa yang ditekankan oleh Perdana Menteri bahawa Misi Nasional Sepanjang Hayat perlu diusahakan oleh masyarakat Malaysia secara keseluruhannya. Tidak kira apa agama mereka, tahap umur dan pendidikan, keturunan, perbezaan gender, dan latar belakang yang melingkungi masyarakat Malaysia yang sememangnya majmuk.

Lima teras Misi Nasional telah dibentangkan dan memerlukan penelitian secara menyeluruh oleh semua pihak, iaitu :

Teras 1 : Meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai lebih tinggi;
Teras 2 : Meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk
‘minda kelas pertama’;
Teras 3 : Menangani masalah ketidakseimbangan sosioekonomi yang berterusan secara
membina dan produktif;
Teras 4 : Meningkatkan tahap dan kemampanan kualiti hidup; dan
Teras 5 : Mengukuhkan keupayaan institusi dan pelaksanaan.

Jika diteliti kembali, kelima-lima teras itu mempunyai tunjang yang sama, iaitu modal insan. Penekanan yang tinggi telah diberikan kepada pembangunan modal insan ‘minda kelas pertama’ dan ‘bina upaya’. Dalam melahirkan bangsa yang bertamadun dan menepati nilai-nilai yang telah ditetapkan, pendidikan amat penting. Pendidikan bukan sahaja meliputi pendidikan secara formal, malahan pendidikan secara tidak formal, iaitu proses sosialisasi dari peringkat dalam kandungan, bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa, tua, dan sehingga ke akhir hayat.

Dalam proses melakukan penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia, kerajaan telah bertungkus lumus secara komprehensif memperkasakan institusi pendidikan formal. Usaha-usaha ini meliputi memantapkan kualiti sekolah kebangsaan, merapatkan jurang prestasi, digital dan kemudahan antara sekolah luar bandar dengan sekolah bandar, memperluas akses kepada pendidikan lebih berkualiti, latihan dan pembelajaran sepanjang hayat.

Sudah pastinya usaha ini bukan mudah dan tenaga yang menggerakkannya pula haruslah mempunyai nilai-nilai yang utuh, berdedikasi, berdaya saing, sentiasa peka dengan keadaan sekeliling, dan mempunyai nilai sebagai insan yang kamil. Aspek ini amat penting kerana berbekalkan modal insan yang sebegini akan menghasilkan bangsa yang berkualiti.

Apakah yang dimaksudkan dengan insan kamil? Kamus Dewan edisi ketiga mentafsirkan istilah ‘kamil’ sebagai ‘sempurna dan lengkap’. Istilah yang dipinjam daripada bahasa Arab ini sebenarnya merangkumi segala aspek dan sifat-sifat baik yang perlu ada pada diri setiap manusia. Nilai-nilai baik ini merangkumi akhlak dan akidah yang berteraskan al-Quran dan sunnah. Akidah yang benar dan gambaran tentang kehidupan yang tepat dan tidak dipengaruhi oleh kepalsuan, khurafat, dan falsafah-falsafah serta ajaran yang palsu, akan memancarkan nilai-nilai benar yang murni di dalam hati.

Melahirkan insan yang kamil bukanlah semudah memberi pendidikan secara formal dari kecil sehingga dewasa. Tanggungjawab menanam sifat kamil pada diri insan menuntut kesedaran yang wujud dari dalam diri insan itu sendiri. Kesedaran ini bukan sahaja merangkumi aspek kecintaan terhadap negara, bangsa dan agama malah menyeluruh meliputi keinsafan dan dan kesedaran tentang tanggungjawab setiap manusia sesama manusia dan kepada Penciptanya. Oleh hal yang demikian itu, pembelajaran dan pendidikan sepanjang hayat harus wujud dalam setiap diri manusia.

Usaha ke arah pendidikan yang berkualiti telah dilakukan secara berperingkat dan sistematik. Pelbagai kejayaan telah ditonjolkan hasil titik peluh pihak-pihak tertentu dalam memastikan pendidikan di Malaysia bertaraf dunia. Institusi-institusi pendidikan di Malaysia terus diberi perhatian oleh kementerian yang terbabit agar peranannya dalam melahirkan modal insan yang diharap-harapkan dapat berjalan mengikut garis panduan yang ditetapkan.

Institut-institut dan kolej-kolej swasta yang diambil alih oleh kerajaan membuktikan bahawa pendidikan di Malaysia bukan bersifat komersial. Malahan penaiktarafan institusi pendidikan tersebut melambangkan usaha kerajaan yang terus-menerus dalam memberi pendidikan sepanjang hayat kepada rakyat. Begitu juga dengan pengiktirafan sekolah-sekolah rendah dan menengah melalui penjenamaan sekolah-sekolah terpilih iaitu Sekolah Kluster, Sekolah Bestari, Sekolah Wawasan, Sekolah Integrasi dan Sekolah Berasrama Penuh yang suatu waktu nanti akan digabungkan menjadi sekolah yang cemerlang.

Selain itu, misi nasional juga mengambil kira tahap kualiti tenaga pengajar yang akan menghasilkan modal insan yang cemerlang dengan mengadakan kajian-kajian secara global mengenai aspek pendidikan di seluruh dunia. Usahasama dengan pertubuhan pendidikan seluruh dunia merupakan satu usaha yang baik dalam memastikan pendidikan di Malaysia tidak ketinggalan zaman.

Sebagai contoh, baru-baru ini Malaysia telah mengadakan perjanjian persefahaman antara Kementerian Pelajaran dengan University of London – King College United Kingdom bagi melaksanakan program lepasan Ijazah untuk melatih guru besar dan pengetua berhubung aspek kemahiran, kepimpinan dan pengurusan. Ini adalah sebagai satu contoh antara usaha-usaha yang telah dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Bagaimanapun, dalam usaha memastikan setiap masyarakat menikmati kemudahan yang disediakan, masih ada lagi segelintir individu yang ketinggalan. Dalam apa-apa usaha ke arah penambahbaikan dalam mana-mana aspek pun, pasti ada kelemahan dan kepincangan. Kelemahan yang wujud bukan untuk mematahkan atau memperlekehkan apa yang telah diusahakan oleh pihak-pihak terbabit, tetapi kelemahan ini merupakan satu pemberitahuan secara umum, bahawa usaha yang dilakukan masih belum sempurna dan harus dikemaskini dari semasa ke semasa.

Memetik amanat Perdana Menteri Malaysia semasa berucap pada Majlis Ramah Mesra Presiden UMNO bersama jentera politik dan gerak saraf UMNO di ibu negara, Jumaat lepas (20 April), usaha menambah nilai dalam Misi Nasional perlus diambil berat oleh segenap lapisan masyarakat. Menurut beliau, bagi membentuk modal insan cemerlang dan seterusnya menjayakan Misi Nasional Sepanjang Hayat, setiap individu harus membuang sifat yang suka memperlekehkan usaha orang lain dan mengetepikan sikap kesukuan sesama manusia.

Selain itu, usaha penambahbaikan harus ada dalam setiap individu merangkumi usaha memberi nilai kepada bangsa dan hasil kerja. Dengan usaha ini, kita akan menghasilkan masyarakat yang lebih kaya, paling inovatif, kreatif, dan menguasai sains dan teknologi dengan baik seterusnya dapat meningkatkan kualiti hidup serta menghapuskan perbezaan dalam masyarakat.

Sebenarnya bukan mudah untuk menjayakan Misi Nasional Negara, Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 dan Wawasan 2020 yang menjalar di atas landasan Islam Hadhari. Bagaimanapun, kesukaran itu tidak begitu ketara kerana Malaysia telah mencapai kestabilan politiknya sendiri di samping masyarakat yang majoritinya adalah umat Islam. Pembangunan ekonomi dan sistem pendidikan yang semakin moden memungkinkan kejayaan Misi Nasional yang lantang disuarakan oleh pemimpin negara. Selain itu, keprihatinan Malaysia berkenaan dengan hak asasi manusia sejagat juga tidak boleh dinafikan dan mula di beri perhatian oleh negara-negara luar.

Sejak akhir-akhir ini, masyarakat terlalu fokus kepada isu ketidakadilan dan pemodenan. Tidak salah jika isu itu menjadi agenda dalam melaksanakan misi nasional. Apa yang lebih penting sebenarnya ialah bagaimana cara untuk kita mempromosikan satu bentuk pendidikan yang diterima oleh segenap lapisan masyarakat. Bagi umat Islam, sudah pastinya pendidikan berteraskan agama harus dinilai semula dan dipraktikkan mulai sekarang. Pendidikan yang bersumberkan al-Quran dan sunnah sudah pasti akan menghasilkan insan yang kamil, yang tinggi akhlak serta akal budinya dan seterusnya akan mencorakkan modal insan yang cemerlang.

Apakah kaitan Misi Nasional Sepanjang Hayat ini dengan pembentukan insan kamil? Misi Nasional menekankan penghasilan insan yang cemerlang bagi membentuk bangsa yang gemilang. Insan yang cemerlang hidupnya bermula daripada akhlak yang cemerlang. Dan kecemerlangan inilah yang dinamakan ‘kamil’.

Seperti biasa perjalanan ini (pegi dan balik dari kerja) sering ditemani oleh insan-insan pelbagai bangsa, agama, budaya, umur…

Semalam, gerabak komuter yang membawa saya, dimuatkan dengan remaja-remaja yang berpakaian very trendy. Mungkin nak keluar seronok-seronok dengan kawan-kawan. Itu semua sudah biasa di mata saya yang memang suka memerhati. Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah topik perbualan remaja masa kini. Apa yang lebih menarik perhatian mereka?

1. Tempat menarik untuk melepak

2. Fesyen terkini

3. Gosip di sekolah

4. Pasal gf [girlfriend] atau bf [boyfriend]

5. Dunia hiburan

*satu lagi habit remaja (mostly Melayu) yang paling saya tak suka dan jijik ialah berbual dengan nada suara yang kuat dan tergelak kuat-kuat macam orang hilang akal. Anak siapalah ni….

 
APABILA berbicara soal gangsterisme, mat rempit, bohsia, bohjan, dadah, bersekedudukan, berpeleseran, seks rambang, buang anak dan suka berfoya-foya, apakah yang tergambar dalam minda anda? Peristiwa yang berlaku? Kesan daripada peristiwa itu? Atau pelaku kepada peristiwa itu? Persoalan itu mempunyai pelbagai jawapan, bergantung kepada pengalaman, tanggapan dan pemerhatian seseorang terhadap apa yang berlaku di sekitarnya. Seringkali juga kita sebagai manusia biasa di bumi ini, akan mencari kesilapan orang lain, bukannya punca masalah itu timbul. Tidak keterlaluan jika dikatakan, persamaan yang boleh kita perolehi daripada isu-isu yang disenaraikan di atas ialah – pelakunya adalah remaja.Teruk sangatkah generasi remaja hari ini? Benarkah golongan ini benar-benar tidak terkawal? Adakah apa yang ada mereka adalah hampas semata-mata, kosong dan tidak berguna. Hanya tahu menyusahkan keluarga, memalukan bangsa, dan meruntuhkan agama. Wajarkah remaja disamakan seperti tong kosong yang disumbat dengan bermacam-macam jenis sampah dan bahan buangan. Benarkah tanggapan ini yang ingin kita lemparkan kepada mereka?Agak keterlaluan jika masyarakat hanya memandang segala masalah sosial dan kemusnahan budaya dipelopori oleh golongan remaja sedangkan mereka adalah golongan pelapis bangsa dan negara. Mereka masih seperti kain putih. Ibu bapa dan masyarakat masih lagi dipertanggungjawabkan untuk mencorak dan mewarnai kain putih tersebut. Corak apakah yang ingin kita lukiskan, warna apakah yang ingin kita lakarkan? Sudah tentulah corak dan warna itu harus berpaksi kepada agama yang kita junjung, bergantung kepada budaya dan adat yang kita kendong.Bagaimanapun, dalam usaha untuk mencorak dan mewarna peribadi dan jati diri remaja, pelbagai halangan timbul. Halangan itu adalah penerimaan remaja itu sendiri. Mungkin corak yang ingin kita lukiskan tidak sesuai dengan citarasa remaja, atau warna tradisi yang ingin kita lakarkan tidak kena dengan jiwa mereka. Ditambah lagi dengan warna-warna dan corak-corak yang dihidangkan oleh budaya negatif dari luar yang berlumba-lumba untuk menghiasi peribadi dan jiwa remaja kita. Sebagai ‘orang tua’ atau ibu bapa, kita diwajibkan memelihara warna dan corak tradisi yang ingin dilakarkan kepada anak-anak. Kita ajar mereka, didik, dan bimbing mereka sedaya yang kita mampu dan jika boleh sehabis tenaga dan nyawa. Kesungguhan untuk mendidik remaja amat penting kerana mereka adalah pejuang agama dan penyambung budaya bangsa kita. Lebih tepat mereka adalah modal insan yang akan menerajui dan membina sebuah negara maju tanpa mengabaikan nilai agama dan moral.

Saban hari kita mendengar perihal remaja yang terlibat dengan salah laku sosial seperti mat rempit, bohjan, bohsia, lesbian, tomboy, budaya berpasang-pasangan yang keterlaluan dan sebagainya. Malah sejak zaman persekolahan lagi mereka dikenalpasti telah terlibat dengan salah laku dan jenayah seperti ponteng kelas, mencuri, buli, menghisap dadah, merokok dan sebagainya. Bukannya orang dewasa dan orang tua tidak melakukan kesilapan, tetapi kita lebih terdorong memusatkan pandangan kepada remaja. Usia remaja juga dikaitkan dengan ‘kunci kebebasan’. Pada usia inilah remaja diberi peluang untuk memilih jalan kehidupan. Jadi pada waktu ini remaja masih tercari-cari haluan untuk meneruskan kehidupan. Pelbagai perkara baru mahu dicuba, apatah lagi perkara-perkara yang penuh cabaran yang kononnya memberikan satu kepuasan kepada mereka.

Mengapa remaja harus dihukum dengan paparan berita-berita tentang salah laku sosial dan keruntuhan akhlak mereka? Megapa pihak media sama ada media cetak atau eletronik berlumba-lumba mengetengahkan remaja sebagai ‘duri dalam daging’. Mengapa masyarakat menuding jari, mempersalahkan remaja terus-terusan tanpa mengambilkira punca dan jalan penyelesaiannya. Pihak media sebagai orang tengah dalam menangani isu remaja harus memainkan peranan penting. Mendidik dan memimpin remaja untuk berkelakuan yang sepatutnya. Mulakanlah usaha dengan mengetengahkan paparan remaja yang berjaya. Media juga harus berusaha agar isu remaja yang dikupas tidak berat sebelah dan kaji sedalam-dalamnya punca segala masalah yang timbul. Di tengah-tengah kelompok remaja yang bermasalah, terdapat golongan remaja yang berjaya, yang harus diuar-uarkan kejayaannya kepada umum. Paparan mengenai remaja yang berjaya bukan sahaja akan menjadi pendorong, malah menjadi pembimbing kepada remaja yang telah tersasar.

Paparkan kepada remaja tentang kejayaan kawan-kawan mereka seperti Nur Amalina Che Bakri yang diiktiraf sebagai pelajar cemerlang SPM 2004 dengan keputusan 17A1. Nur Amalina yang sentiasa menjadikan guru sebagai rujukan dan dua kali seminggu, dia berjumpa dengan guru-gurunya untuk mendapatkan nasihat dan pandangan mengenai pelajaran. Nur Amalina ingat setiap mata pelajaran yang diajar dari A sampai Z kerana sikapnya yang suka menambah ilmu pengetahuan termasuk rajin mencari maklumat sampingan dengan melayari internet Sifat ulat buku Nur Amalina adalah antara amalan diterapkan dalam kehidupan untuk meluaskan ilmu pengetahuan dan seterusnya menempa kejayaan dalam SPM. Kini beliau merupakan pelajar A – Level tajaan Bank Negara Malaysia di The Cheltenham Ladies´ College, United Kingdom.

Hebahkan juga kepada remaja di luar sana yang masih kecewa dengan kegagalan semalam supaya bangkit dan berusaha seperti Najmil Faiz Mohamed Aris yang terpilih sebagai antara pelajar Asia paling cemerlang. Kejayaan yang dikecapi Najmil Faiz bukanlah dengan jalan yang mudah. Anak muda yang berasal dari Ipoh, Perak ini mencapai kejayaan setelah ´tersedar´ daripada keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan pangkat tiga.

Beliau telah mengorbankan usia muda dan keseronokan demi mencapai kejayaan. Melakukan pelbagai kerja bagi mendapatkan wang perbelanjaan pengajiannya di luar negara. Pada pendapat beliau, sebagai manusia dan orang Melayu, beliau mesti membuktikan keupayaannya biarpun terpaksa merangkak sekalipun. Agenda untuk bangsanya cukup besar. Pendidikan menjadi satu-satunya aset tidak ternilai untuk kejayaan sesebuah bangsa. Beliau tidak boleh terima orang memandang rendah bangsa Melayu dan menganggap Melayu kurang asam, malas berfikir dan tiada daya saing. Inilah cerita mengenai seorang remaja yang pada 14 Mac 2005 yang lalu mencipta sejarah pelajar Malaysia yang pertama diberi penghormatan dan pengiiktirafan untuk membentangkan kajiannya yang berkaitan dengan “teknologi nano” dan “Micro Machine Process” kepada anggota Parlimen United Kingdom di London dan memenangi anugerah “The Best Research of Good Prospect (2005). Najmil Faiz Mohamed Aris adalah contoh intelek muda negara yang mampu mengharumkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa.

Ceritakan kepada generasi kita tentang kisah anak muda kelahiran Pulau Mutiara, Khairil Annas Jusoh, dalam usahanya meniti kejayaan sehingga bergelar usahawan muda, pakar motivasi serta kini menerajui rangkaian firma guamannya sendiri.
Segala yang dikecapi ini, tegas Khairil bukannya setakat menadah tangan ke langit lalu rezeki akan turun, jika tanpa disiplin dan keberanian. Bak kata pepatah, `kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya´. Yang pasti, selain dua kriteria di atas, kejayaan memerlukan kekuatan fizikal, mental dan rohani. Malah, diperkasakan lagi dengan usaha berterusan, keyakinan, kepercayaan, kejujuran, keikhlasan, pengorbanan dan nilai-nilai positif yang lain.
Bongkarkan juga rahsia kejayaan seorang jutawan muda bernama Irfan Khairi yang telah menetapkan halatuju hidupnya sejak berusia 18 tahun lagi. Pelajar jurusan Ijazah Sarjana Muda Rekabentuk Multimedia dari Universiti Staffordshire, United Kingdom (UK) ini mula memegang status jutawan muda sejak tiga tahun lalu. Menarik tentang Irfan ialah beliau bertanggungjawab mereka cipta sistem pembelajaran Internet untuk sekolah-sekolah di UK, dinamakan Learning Grid. Pernah mengikuti kursus Ekonomi di Institut Teknologi Mara (kini UiTM), Irfan mengakui ketiadaan minat menyebabkan beliau beralih arah ke bidang multimedia.

Berbekalkan semangat, kreativiti dan komputer ribanya, anak muda pemalu dan suka merendah diri ini akhirnya menemui impian yang dicari-cari – duduk sebaris dengan tokoh jutawan Internet yang lain. Dengan kepakaran yang ada, Irfan kini mendedahkan segala rahsianya menerusi buku bertajuk Rahsia Jutawan-jutawan Internet Terbongkar yang ditulis sendiri, selain sibuk menganjurkan seminar-seminar tentang kejayaannya.
Ketepikan soal gosip, cara berpakaian dan ketrampilan penyanyi nombor satu negara, Siti Nurhaliza atau kini lebih dikenali dengan panggilan Datuk Siti Nurhaliza. Namun gembar-gemburkanlah rahsia kejayaan beliau dalam bidang seni. Beliau juga mengorbankan usia remajanya dengan berusaha mencapai apa yang diimpikannya. Hasil kerja keras sejak 10 tahun lalu, kini Siti Nurhaliza adalah satu-satunya artis yang paling sibuk dengan komitmen kerjayanya. Berbagai-bagai anugerah telah diperolehi sama ada di Malaysia ataupun di luar negara sehingga diabadikan dalam ‘The Malaysia Book of Records sebanyak dua kali kerana berjaya meraih 112 anugerah sepanjang penglibatannya dalam bidang seni dan artis Malaysia pertama membuat persembahan secara solo di Royal Albert Hall London. Tidak begitu berjaya dalam bidang akademik, bukanlah penghalang untuk beliau meraih kejayaan dalam bidang lain yang lebih diminatinya. Malah, disiplin dan kesungguhan yang berterusan menjadikan beliau antara anak muda yang begitu berjaya zaman ini.

Tidak lupa juga kisah seorang pelajar tingkatan empat, Fauziah Abdul Razak. Dia bukan calang-calang remaja. Anak penanam padi dari Sungai Buaya, Seberang Perak, dekat Teluk Intan ini melakukan kejutan apabila mendapat pingat emas acara lari 200 meter wanita pada Kejohanan Olahraga Remaja Asia ke-11. Fauziah mencatatkan 24.49 saat mengatasi pemenang pingat perak dari Lebanon, Greeta Talaskian (24.65 saat) dan pemenang gangsa Tao Yujia dari China (24.75 saat).

Remaja yang baru berusia 16 tahun ini mencatatkan sejarah memenangi pingat emas pertama kepada Malaysia dalam kejohanan tersebut sejak ia diperkenalkan di Jakarta pada tahun 1984. Meskipun kejohanan itu di peringkat remaja, apa yang dicapai oleh Fauziah adalah kisah kejayaan yang tidak harus ditenggelamkan.
Sebenarnya ramai lagi remaja dan anak muda di luar sana yang berjaya dalam bidang masing-masing seperti akademik, sukan, politik, perniagaan dan sebagainya. Terlalu ramai. Apakah persamaan yang patut kita dedahkan kepada umum? Persamaan antara mereka ialah kejayaan yang dikecapi itu bermula dari usaha yang gigih sejak zaman remaja lagi. Mereka juga menggunakan masa remaja dengan sebaik-baiknya untuk mengaut segala pengalaman dan peluang yang sememangnya ada di hadapan mata. Di sekeliling mereka pula berdirinya ibu bapa, kaum keluarga dan masyarakat yang menyokong serta memberi bantuan kepada mereka sehingga berjaya. Dan yang paling penting, remaja yang berjaya khususnya remaja yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, sudah pasti meletakkan diri dibawah jagaan Allah s.w.t. Oleh itu segala apa yang dilakukan adalah berpaksi kepada agama dan iman di dada.

PULANG ke kampung sekali-sekala dalam keadaan yang tenang dan tidak terkejar-kejar amat menyelesakan. Apatah lagi keadaan jalan raya yang tidak begitu sesak, memang benar-benar membuatkan ‘mood’ dalam keadaan stabil. Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang dua jam dirasakan begitu cepat. Eh, dah sampai pun!Sebenarnya istilah ‘balik kampung’ bagi penulis bukanlah istimewa sangat. Tidak bermakna juga penulis tidak seronok pulang ke kampung. Memang seronok. Apatah lagi sebulan sekali baru ada kesempatan menjenguk keluarga di kampung. Suasana kampung penulis tidak banyak berubah seperti bulan-bulan lepas, tahun-tahun lepas. Memang tidak banyak berubah. Rumah-rumah yang di bina berjajaran, kedai-kedai yang berpusat dan dikelilingi oleh pohon-pohon getah yang menghijau. Kenderaan yang tidak banyak. Kalau ada perubahan pun hanyalah bangunan sekolah, masjid, klinik, dewan orang ramai, pejabat pengurusan Felda dan pusat pengumpulan getah yang mungkin semakin besar dan cantik.Walau bagaimanapun, sesekali perasaan bangga menyelit di hati. Rancangan penempatan yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia sejak awal pelaksanaan tanah rancangan di bawah pengurusan Felda pada tahun 1956, memang benar-benar berjaya mengubah taraf sosio-ekonomi masyarakat Melayu. Rumah-rumah peneroka yang dahulunya hanya ‘satu bentuk’ sudah jarang kelihatan.Kini, memasuki kawasan Felda seolah-olah berada dalam kawasan ‘elit’. Rumah pelbagai bentuk dan saiz kelihatan di sepanjang jalan. Satu lot kebun seluas lebih kurang 10 ekar dan lot kediaman seluas lebih kurang suku ekar yang disediakan oleh kerajaan memang benar-benar mencukupi jika dimanfaatkan sepenuhnya. Malah, tidak keterlaluan rasanya menilai peneroka Felda ‘lebih kaya’ daripada mereka yang bekerja di bandar dan makan gaji.Jalan raya juga semakin cantik dan lebar berturap. Tidak seperti 24 tahun yang lepas, ketika keluarga penulis mula-mula sampai di tanah rancangan ini. Jalan raya hanya boleh memuatkan sebuah kereta dan tidak berturap, hanya batu-batu merah yang kecil menghiasi jalan – jika panas, debu yang berterbangan boleh membuatkan penghidap asma masuk hospital kerana sesak nafas. Jika hujan, lecak yang terhasil begitu merah sehingga membuatkan penulis membasuh kasut sekolah lebih dari tiga kali cucian. Yang menariknya, batu-batu merah yang menghiasi jalan raya ini sangat sesuai dijadikan ‘buah’ untuk permainan ‘batu seremban’ dan juga ‘congkak tanah’.Sesekali melontar pandangan pada perubahan-perubahan ‘kecil’ itu, hati penulis berdetik lagi, tanah ini sebenarnya semakin gersang! Gersang bukan kerana tiada pembangunan yang mega tetapi gersang kerana perkembangan sosial yang melanda anak-anak Felda masa kini. Rumah sahaja nampak ‘elit’. Tingkahlaku segelintir anak-anak peneroka Felda (merujuk tepat kepada anak-anak peneroka di kampung penulis) amat memualkan. Jika dulu penulis cukup berbangga mengaku diri sebagai anak peneroka Felda. Orang pasti kagum dengan pencapaian anak peneroka Felda yang membanggakan. Apatah lagi pada masa itu, tidak ramai anak Felda yang dapat melanjutkan pelajaran sehingga ke menara gading.

Sekolah Agama yang terletak bersebelahan masjid tidak terjaga sebaiknya. Pintu sekolah pecah, pagar terkuak, kerusi meja gelimpangan. Persoalan yang menerjah di fikiran penulis adalah berkisar tanggungjawab yang dimainkan oleh ustaz-ustazah dan masyarakat sekeliling.

Dewan Gerakan Persatuan Wanita dan Belia yang besar dan cantik menjadi tempat belia Felda melepak-lepak, menghisap rokok, ketawa bagai nak rak, mengganggu orang yang lalu lalang di jalan utama tidak mengira azan yang berkumandang dari masjid yang berhampiran. Pemandangan ini sudah pasti menyayat hati penulis kerana pada zaman penulis dahulu, jarang kelihatan belia melepak tanpa rasa malu pada orang yang lalu lalang.

Sesampainya di rumah, penulis menarik nafas lega. Lega kerana untuk seketika fikiran tak berkecamuk dengan persoalan-persoalan yang sukar untuk dijawab. Suasana di rumah agak riuh dengan perbualan-perbualan lazim. Setelah berehat seketika, pendengaran penulis dikejutkan dengan bunyi yang agak bising datangnya daripada jalan raya di hadapan rumah yang jaraknya tak sampai 50 meter. Kecoh dan riuh dengan bunyi motosikal dan juga bunyi riuh rendah gelak ketawa penunggangnya.

Perasaan ingin tahu kuat menerjah di benak. Lalu penulis mengintai dari tingkap semata-mata ingin berkongsi ‘kemeriahan’ yang mengganggu suasana tenang petang itu. Melalui celahan tingkap, kelihatan beberapa orang belia (anak peneroka – generasi kedua peneroka Felda) sedang menunggang motosikal dengan bergayanya sambil membuat aksi-aksi ala mat rempit. Dua tiga orang belia lagi sedang memerhati rakan belianya mempersembahkan bakat ‘merempit’ sambil pinggang dipeluk erat oleh beliawanis yang berpakaian seksi menampakkan sebahagian punggung dan pusat. Penulis diam tak terkata. Setelah kumpulan belia-beliawanis ‘berbakat’ tadi hilang dari pandangan, penulis masih terpaku di tingkap. Masih mencari-cari jawapan untuk soalan-soalan yang pelbagai yang baru menerjah ke fikiran.

Tidak sampai 10 minit, kedengan lagi bunyi beberapa buah motosikal. Walaupun tidak seriuh tadi, penulis tetap menunggu. Seperti yang diduga, ‘kumpulan’ kedua ini juga membawa cerita yang sama cuma pelakunya yang berbeza. Penunggang motosikal kali ini terdiri daripada beliawanis yang berpakaian ‘separuh buka separuh tutup’ (banyak terbuka daripada tertutup). Dengan kadar tunggangan yang perlahan, kumpulan ini kelihatan begitu gembira, tersengih-sengih sambil mengibar-ngibarkan rambut ala ‘rejoice’. Adik penulis yang tiba-tiba muncul di sebelah memberitahu bahawa mereka sedang ‘membuat pameran dan melelong’ diri. Mungkin kenyataan itu agak keterlaluan tapi itulah yang berlaku. Waktu siang mereka akan ‘round’ satu kawasan Felda manakala waktu malam pula mereka akan disorong ke sana ke mari oleh lelaki yang bukan sahaja dari kawasan yang sama malah ada yang datang dari kawasan luar. Aktivi yang dilakukan sudah pasti berteraskan maksiat. Yang menyedihkan, menurut adik penulis, mereka yang terlibat masih bersekolah malah ada yang telah mengandung walaupun baru berumur 13 tahun.

Penulis terdiam lagi. Masih bingung dengan peristiwa yang membongkar kegiatan belia Felda masa kini. Lebih dahsyat dari belia di bandar. Bukan sedikit kes-kes salah laku sosial dan jenayah yang melibatkan anak-anak peneroka Felda. Mungkin inilah salah satu kesan akibat ibu bapa yang terlalu liberal pada anak-anak. Memang bagus untuk bersikap liberal demi kemajuan pemikiran anak-anak namun sebagai masyarakat Melayu dan Malaysia yang pada asasnya beragama Islam, liberal itu ada batasnya terutama yang melibatkan akidah dan akhlak.

Tingkap dibiarkan terbuka. Tapi bukan untuk menyaksikan ragam-ragam belia-beliawanis Felda, cuma sekadar membiarkan angin petang bebas masuk menyegarkan ruang kediaman. Tiba-tiba wujud keinginan untuk meronda-ronda kawasan kampung yang lama ditinggalkan. Penulis berkereta meninjau kawasan sekeliling. Bukan mencari kelemahan atau keburukan. Sekadar melihat pengurusan Felda terhadap kawasan seliaannya.

Sebenarnya bukan sedikit usaha Felda dan kerajaan menaiktaraf pembangunan ekonomi dan sosial peneroka yang mendiaminya. Sejak tahun 1960, Felda atau Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan telah memegang peranan membuka kawasan tanah yang terpencil dan mengumpulkan serta menempatkan rakyat yang miskin (yang tidak bertanah) dalam satu kawasan yang dinamakan tanah rancangan Felda. Pemilihan peneroka juga tidak sebarangan. Hanya mereka yang berkelayakan yang dipilih untuk menetap dan mengerjakan tanah yang telah disediakan seluas lebih kurang 10 ekar yang ditanam dengan tanaman getah atau kelapa sawit. Walau bagaimanapun, kerajaan pusat telah menghentikan kemasukan peneroka di rancangan Felda melalui dasar yang diputuskan oleh Y.A.B. Perdana Menteri pada 26 Disember 1989 melalui memorandum Y.B. Menteri Kemajuan Tanah dan Kemajuan Wilayah. Keputusan ini dibuat untuk memberi perhatian yang serius kepada tanah rancangan Felda yang telah sedia ada.

Misi utama Felda membangunkan tanah rancangan dan menempatkan peneroka telah mencapai kejayaan yang membanggakan. Sehingga Julai 2004, seramai 70,00 peneroka daripada 103,156 keluarga peneroka telah menerima hakmilik masing-masing daripada Kerajaan Negeri. Kira-kira 30 % lagi sedang berusaha untuk menyelesaikan bayaran balik kos pembangunan dan akhirnya akan mendapat hak milik (sumber: http://www.felda.net.my)

Felda juga menyediakan pelbagai program untuk memenuhi matlamatnya meningkatkan taraf sosioekonomi dan kualiti hidup peneroka. Kepimpinan peneroka digerakkan melalui Jawatankuasa Kemajuan Rancangan (JKKR) dan Gerakan Perstuan Wanita (GPW). Walaupun peneroka telah diberikan tanah kebun untuk di usahakan, pendapatan yang diperolehi kadangkala tidak mencukupi. Oleh itu, Felda telah melaksanakan Projek Satu Wilayah Satu Industri (SAWARI) dan IKS-TANI agar bebanan ekonomi yang ditanggung dapat dikurangkan.

Bukan itu sahaja, beberapa skim juga diadakan bagi membantu aspek kewangan peneroka Felda seperti Skim Insentif Usahawan Felda, Skim Bantuan Aktiviti Pertanian Luar Bandar dan Bantuan Membesarkan Rumah Peneroka. Bagi anak-anak peneroka pula, Felda telah menyediakan Program Latihan Kemahiran dan Asrama Semai Bakti. Majlis Belia Felda Malaysia juga diwujudkan bagi meningkatkan kesejahteraan belia melalui kursus dan seminar-seminar yang dijalankan. Melalui program-program sebegini, pembinaan sahsiah dan disiplin yang sihat dapat diterapkan kepada belia Felda. Felda juga banyak membantu anak-anak peneroka melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih baik. Buktinya pihak kerajaan dan pengurusan Felda tidak teragak-agak untuk membiayai lebih daripada 12,000 anak peneroka ke Pusat Pengajian Tinggi Awam dan Swasta. Apa yang lebih membanggakan, seramai 69 anak peneroka telah mengikuti kursus Aircraft Maintenance Engineer dengan Malaysia Airlines System (MAS) dengan pembiayaan oleh Felda.

Setelah mencapai usia 50 tahun, Felda juga berhak berasa bangga dengan pencapaiannya hari ini dalam membantu peneroka Felda dan generasi pewarisnya terlibat dalam aktiviti ekonomi yang menguntungkan. Felda bukan sahaja berjaya dalam aspek pembangunan tanah dan perladangan malah telah mula meluaskan rangkuman ekonominya melalui penyelidikan R&D dan perniagaan.

Melalui Felda Herbal Corporation Sdn.Bhd.(FHC), Felda mula mengorak langkah dengan menceburi bidang perniagaan produk berasaskan Herba di bawah jenama BioFeld melalui kaedah jualan langsung berbilang tingkat atau Multi Level Marketing (MLM). Felda Agricultural Services pula menguruskan keperluan R&D dan bekerjasama dengan pihak-pihak lain untuk memperluaskan pemasaran dan penyelidikan produk berasaskan herba. Felda juga tidak ragu-ragu untuk membuka tanah yang akan menghasilkan tumbuh-tumbuhan herba.

Pembinaan Loji Janakuasa Biomass di Felda Sahabat, Sabah, yang mula beroperasi pada Oktober tahun 2006 juga merupakan hasil R&D yang boleh dibanggakan. Dengan kos RM38 juta, loji itu dapat menjana tenaga eletrik menggunakan 100% tandan sawit dan mempunyai kapasiti maksimum 7.5 megawatt. Selain berupaya mengurangkan kos melupuskan tandan kosong kelapa sawit, loji berkenaan juga lebih menjimatkan berbanding penggunaan jana kuasa diesel.

Mengenang kembali sejarah dan kemudahan yang telah disediakan oleh Felda membuatkan penulis tertanya-tanya. Adakah apa yang digariskan oleh Felda tidak kesampaian maksudnya ataupun ada halangan-halangan lain yang melanda sehingga segelintir belia Felda masih terkapai-kapai dalam aspek pendidikan dan juga terlibat dengan gejala negatif. Malah, terdapat juga peneroka yang masih berada di takuk lama. Rumah yang disediakan oleh Felda semakin daif dan anak-anak pula terlibat dengan gejala kurang sihat. Penulis menekankan kepada belia Felda memandangkan kemudahan, peluang dan prasarana yang disediakan oleh Felda memang menguntungkan bagi sesiapa yang bijak menggunakannya.

Setelah puas menyelongkar segenap ruang kawasan Felda ini, penulis singgah di sebuah kedai runcit yang telah wujud sejak berbelas tahun yang lalu. Pada masa itu, penulis baru berusia belasan tahun dan kedai runcit ini (masih bergelar runcit) menjadi tempat persinggahan penulis untuk membeli ‘jajan’ (snek ringan) dan gula-gula. Sekadar melihat-lihat dan membeli makanan ringan, penulis menjadi ragu seketika. Kebanyakan makanan ringan yang terdapat di kedai ini tidak mempunyai tanda halal yang disahkan oleh Jakim. Malah terdapat juga beberapa barangan keperluan rumah yang diragui kehalalannya. Menjenguk ke kedai sebelah dan dua tiga buah kedai sederet itu, memang jelas, masyarakat masih tidak mengambil berat soal halal-haram sesuatu produk. Jika tidak, mengapa produk seperti itu masih berleluasa dipasaran?

Penulis tidak mahu memanjangkan isu halal haram itu di dalam artikel ini. Mungkin artikel seterusnya akan membongkar isu halal-haram sesuatu produk yang dipasarkan di kawasan kampung-kampung.

Jangan! Jangan! Jangan! Dilarang! Dilarang! Dilarang! Sana-sini, di mana-mana jua tempat di Malaysia terdapat pelbagai ‘jangan’ dan larangan tentang pelbagai perkara. Jangan Merokok, Jangan Membuang Sampah Merata-rata, Jangan Meludah, Dilarang Memijak Rumput, Dilarang Masuk, Dilarang Berkelakuan Sumbang, Dilarang Bercakap dan sebagainya. Kita juga sering diingatkan dengan simbol-simbol larangan tertentu di mana-mana jua. Untuk apakah semua ini?.

Semua kata-kata dan simbol ‘larangan’ dan ‘jangan’ yang ada disekeliling kita adalah untuk mengingatkan kita yang sentiasa lupa dan leka, dan kadangkala buat-buat lupa dan buat-buat tidak nampak. Lupa dan leka bukan kerana hilang ingatan. tidak nampak pula bukan kerana cacat penglihatan. Itu semua berpunca dari suatu keadaan yang dinamakan ‘tiada atau kurang kesedaran SIVIK’.

Kamus Dewan edisi ketiga menginterpretasikan sivik sebagai ilmu tatarakyat dan hak serta perasaan tanggungjawab seseorang terhadap masyarakat. Ilmu tatarakyat pula dihuraikan sebagai ilmu berkenaan bagaimana seseorang hidup dalam masyarakatnya. Pendek kata, sivik yang sinonim dengan perkataan ‘kesedaran’ membawa kita kepada suatu aspek kesedaran mental dan fizikal untuk hidup bermasyarakat dengan terkandungnya nilai-nilai tanggungjawab, hormat-menghormati, amanah, ikhlas, beretika, bersatu padu dan sebagainya. Sampah dibuang merata-rata. Masalah pembuangan sisa pepejal domestik juga sering mendapat perhatian pelbagai pihak. Kerana tiada kesedaran sivik, sampah dibuang sesuka hati di kawasan semak-samun, tepi jalan raya (mungkin dicampak melalui kenderaan), premis terbengkalai, rumah kosong dan kawasan terpencil yang jauh daripada pandangan orang ramai. Malah yang lebih menyedihkan, segelintir masyarakat sewenang-wenangnya membuang sampah di dalam sungai dan longkang sehingga menyebabkan berlakunya banjir kilat dan pencemaran air yang serius. Mungkin ini disebabkan oleh ketiadaan tong sampah yang berdekatan atau mungkin juga masyarakat tidak didedahkan dengan cara-cara yang baik untuk membuang sampah. Kesan paling nyata, bungkusan sampah yang mengandungi pelbagai jenis sisa makanan akan menjadi tempat pembiakan paling ideal bagi nyamuk aedes.

Menurut Pengarah Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Ramlee Rahmat sebanyak RM2.6 juta kompaun dikutip daripada individu dan premis yang didapati membiak nyamuk aedes di seluruh negara sejak awal tahun ini. Jumlah kompaun yang tinggi itu adalah sejajar dengan peningkatan bilangan mereka yang disyaki demam denggi iaitu 35,402 orang dan kira-kira 28 peratus atau 10,040 orang daripadanya disahkan positif. Sehingga kini, 72 orang meninggal dunia akibat demam denggi termasuk dua kematian melibatkan seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun di Sabah dan seorang wanita berumur 53 tahun di Melaka (Utusan Malaysia, 20 Disember 2006). Mungkin peningkatan jumlah ini berkaitan dengan kejadian banjir yang berlaku di beberapa negeri di Malaysia. Ini kerana kejadian banjir sering memberi kesan bukan sahaja kemusnahan harta benda tetapi juga penyebaran pelbagai jenis penyakit seperti denggi, kepialu, taun dan pelbagai penyakit kulit yang lain.Menurut beliau lagi, kawasan pentadbiran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) mencatatkan kutipan kompaun yang tinggi berbanding negeri-negeri lain. Adakah kawasan-kawasan yang tercatat di atas mengalami banjir yang besar tahun ini? Jika ya, kita terima alasan bahawa banjir menjadi punca nyamuk aedes cepat membiak. Jika tidak, mengapa kawasan tersebut mencatat jumlah kompaun tertinggi? Jawapannya sudah pasti kerana tiada kesedaran sivik di kalangan masyarakat lantas membuang sampah secara tidak betul. Itu baru kes demam denggi. Bagaimana pula dengan kes pencemaran alam sekitar yang melibatkan pembuangan sisa toksid dan pelepasan asap yang melampau dari kenderaan dan kilang-kilang? Kekurangan sivik juga sering dikaitkan dengan kemusnahan harta benda awam seperti lif, telefon awam, tandas awam, tempat menunggu bas, alatan permainan di taman permainan kanak-kanak dan banyak lagi. Memusnahkan harta benda awam atau lebih tepat, harta kerajaan (kerana kerajaan yang menghabiskan wang menyediakan kemudahan ini untuk rakyat), berlaku di mana-mana jua. Tidak kira sama ada di kampung atau di bandar. Perbuatan vandalisme seperti ini bukan sahaja merugikan wang rakyat malah boleh melibatkan nyawa. Wanita mengandung, warga tua dan orang kurang upaya adalah golongan yang paling perit menerima kesan vandalisme seperti kerosakan lif dan tempat menunggu bas.

Penggunaan telefon bimbit yang meluas di Malaysia mungkin menjadi penyebab meningkatnya kes kerosakan telefon awam. Perangkaan terkini yang diperolehi dari Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (MCMC) menunjukkan terdapat 21.5 juta pengguna telefon bimbit di Malaysia (Bernama, 1 Disember 2006). Ini tidak bermakna telefon awam yang disediakan oleh kerajaan tidak digunakan sepenuhnya. Masih ada golongan tertentu dan situasi tertentu yang meletak telefon awam sebagai pilihan kedua jika berlaku masalah pada telefon bimbit. kemusnahan telefon awam memungkinkan pelbagai insiden yang tidak diingini pada waktu-waktu kecemasan.

Pembangunan kawasan perumahan di Malaysia memperlihatkan perkembangan yang memberansangkan. Projek-projek perumahan yang diluluskan oleh kerajaan dan Pihak Berkuasa Tempatan mensyaratkan setiap kawasan perumahan harus memiliki taman permainan atau taman rekreasi untuk kanak-kanak dan keluarga bersantai. Apa yang berlaku, taman permainan kanak-kanak menjadi tempat mat-mat gian dan pasangan muda-mudi melampiaskan nafsu masing-masing. Kadangkala, terdapat juga orang dewasa yang memanfaatkan sepenuhnya alatan permainan yang disediakan khas untuk kanak-kanak. Kita bukan sahaja ditayangkan dengan pemandangan-pemandangan menjijikkan tingkahlaku segelintir individu tersebut (penagih dadah dan pasangan bercinta), malah alatan permainan juga rosak dan hancur.

“Malaysia terlalu kotor dan hodoh, kami tidak akan mencadangkan negara yang selekeh ini kepada kawan-kawan kami…’’ dan “tandas awam terlalu kotor, sentiasa basah, berbau, tiada tisu dan sabun”. (dipetik daripada sebuah laman web tempatan) Inilah pendapat sekumpulan pelancong yang datang ke Malaysia baru-baru ini tentang tandas awam di Malaysia. Isu tandas kotor telah lama menjadi bahan perbincangan sehingga diadakan Ekspo dan Forum Kebersihan Tandas Kebangsaan 2006 di Sunway Lagoon Resort Hotel, Subang Jaya pada bulan Ogos tahun lalu. Beberapa pendekatan juga telah di senaraikan sebagai garis panduan untuk pihak-pihak yang terlibat dan masyarakat dalam usaha memelihara dan memartabatkan kebersihan tandas di negara ini. Apa yang berlaku, sehingga kini tandas awam tetap menjadi bahan ‘kutukan’ pelancong dari luar. Banyak perkara dalam kehidupan seharian kita memerlukan penerapan dan penghayatan kesedaran sivik. Keluar dari rumah untuk ke tempat kerja, jika berkenderaan sendiri mantapkanlah kesedaran sivik dengan memakai tali pinggang atau topi keledar. Patuhi tanda-tanda isyarat yang telah ditetapkan. Gunakan bahasa dan isyarat yang sopan kepada pengguna jalan yang lain. Kawal kemarahan dan banyakkan bersabar. Bagi yang berkenderaan awam seperti bas, teksi, komuter, atau apa sahaja jenis kenderaan yang memerlukan anda berkongsi dengan orang lain, juga mementingkan kesedaran sivik. Namun, peristiwa yang biasa berlaku adalah warga tua, orang kurang upaya, wanita mengandung, dan kanak-kanak dibiarkan berdiri sepanjang perjalanan. Berebut-rebut semasa menaiki atau turun daripada kenderaan. Sampah juga dibuang sewenang-wenangnya. Walaupun perkara-perkara sebegini dianggap ‘kecil’ dan remeh, ia tetap memberi kesan terutamanya kepada persekitaran.

Pemandangan ‘sampah’ menghiasi mana-mana jua tempat di Malaysia dan juga pemandangan ‘sampah’ yang menghiasi mentaliti dan tabiat segelintir rakyat Malaysia. Perkara-perkara kecil lain yang sering dipandang remeh oleh rakyat Malaysia termasuklah melintas di landasan keretapi, merokok tanpa menghiraukan orang sekeliling, tidak memandang kiri-kanan sewaktu melintas sehinggalah kepada perkara-perkara yang melibatkan jenayah besar seperti buli, ugut, ragut, melepak, lumba haram, mencuri, rasuah, dadah dan sebagainya.

Kesan-kesan perlakuan yang tiada kesedaran sivik sebegini bukan sahaja menyebabkan masyarakat sekeliling tidak selesa malah jika sikap tidak bermoral ini diteruskan kerajaan akan kerugian berjuta ringgit semata-mata mahu memperbaiki kemudahan yang telah rosak ataupun mengadakan kempen-kempen untuk menyedarkan masyarakat tentang banyak perkara. Jenayah besar yang melibatkan nyawa manusia juga boleh berlaku jika aspek sivik tidak diambil kira dalam kehidupan seharian.

Tidak kira sekecil atau sebesar manapun perkara yang dilakukan bertitik tolak daripada kesedaran sivik dan harus direnungi oleh semua lapisan masyarakat daripada kanak-kanak hinggalah kepada warga tua. Kerajaan juga pernah melancarkan kempen ‘Kesedaran Sivik Bermula dari Rumah”. Ini bermakna bagaimana kita menghargai harta peribadi dan bagaimana kita, ‘berkelakuan’ terhadap apa yang kita sayangi dan miliki, begitulah juga kita harus meletak nilai yang positif terhadap apa sahaja di sekeliling kita sebagai perkara yang perlu dipelihara dan disayangi. Seperti bidalan lama, ‘tengadah membilang layas, menangkup membilang lantai’ iaitu berfikir semasak-masaknya sebelum melakukan sesuatu perkara. Jangan jadikan kempen dan isu sebegini sebagai ‘fenomena bermusim’. Apa yang ditafsirkan sebagai fenomena bermusim ialah apabila sesuatu isu yang berbeza diperkatakan dan ditangani pada masa yang berbeza. Sebagai contoh, isu merokok diperkatakan apabila ramai orang memperkatakannya sehingga wujudnya Kempen Tak Nak. Begitu juga dengan kempen Kitar Semula dan Kempen Budi Bahasa Budaya Kita yang dicanangkan apabila wujud peryataan oleh pelancong asing bahawa rakyat Malaysia pengotor dan kurang ajar. Anti rasuah, anti dadah dan anti jenayah hanya diberi perhatian yang serius apabila wujud peristiwa-peristiwa yang menggemparkan.

Selain itu, isu banjir, keselamatan jalan raya, kebocoran soalan peperiksaan, jenayah ragut, mat rempit dan sebagainya hanya sibuk dibincangkan apabila ada kes-kes yang dilaporkan sedangkan isu-isu tersebut memang berlaku sepanjang masa. Apa yang jelas, masyarakat hanya mengamalkan nilai sivik apabila kempen mengenainya dimulakan oleh kerajaan. Apabila kempen tersebut tidak heboh diperkatakan, tabiat lama dimulakan kembali. Jangan sampai ‘sudah terhantuk baru tengadah’.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,982 other followers