hijau

“Sastera itu terletak pada bahasanya. Bukan ceritanya.”

Bicara Puan Ainon.

KOMA

Untuk karya popular, sudah tiba masanya ubah diri. Penulis tidak seharusnya menggunakan bahasa popular yang kononnya untuk menarik perhatian untuk remaja membaca. Remaja itu yang seharusnya dididik dengan bahasa ibunda yang baik.

Bahasa untuk novel remaja dan novel popular seharusnya bahasa ibunda yang tinggi kualitinya dan baik bawaannya.

Sila baca : Remaja dan bahasa ibunda.

Pesan guru, jika kamu tidak mahu jadi baik, jangan buat orang jadi jahat.

Pagi tadi, melalui telefon seorang ibu bertanya, mahu kepastian adakah filem Kami The Movie sesuai untuk anaknya yang masih belajar di tingkatan satu. Dan saya tidak mendengar jawapan yang diberi oleh Liyana Jasmay dan kawan-kawannya yang bertandang ke konti Hot Fm untuk mempromosi filem itu.

Saya tidak tahu apa jawapan yang Liyana Jasmay beri.

Sampai di meja kerja, saya membuka komputer dan mencari maklumat tentang filem ini.

Ibu yang menelefon, saya rasakan raya pertama ini biarlah anak ibu yang masih belajar di tingkatan satu itu dibawa menziarahi saudara mara.

Hari raya bukan untuk menonton filem. Hari raya untuk menyambung silaturrahim dan mengukuhkan persaudaraan.

Dan jika bukan hari raya pun, filem ini tidak sesuai untuk menjadi inspirasi kepada pelajar sekolah walaupun subjeknya mengenai peralihan usia dari zaman sekolah ke alam dewasa.

Maafkan saya jika prejudis. Malangnya filem remaja di Malaysia terlalu klise. Pemberontakan emosi, krisis gender, persoalan cinta yang kecundang dan kematian jiwa.

Jika memang persoalan itu yang melingkari usia remaja, mengapa perlu dipaparkan dengan babak yang serupa? Tanggungjawab sosial untuk membaiki masyarakat tidak diambil kira.

KOMA

Saya sedang menyelongkar persoalan perpaduan. Juga sedang menggali punca kematian jiwa generasi muda terutama remaja yang baru menamatkan alam persekolahan.

Setiap hari saya menerawang ke alam maya. Meneliti setiap maklumat yang diperolehi. Terjumpa satu blog yang bermakna.

Menyelongkar blog cikgu jimi, saya merasakan satu kelainan. Kisah proses pendidikan dan pengajaran yang dilaksanakan guru ini sungguh membuatkan saya berkata;

“Jika kita punya ramai guru sebegini, maka kerajaan akan goyang kaki. Tidak perlu memikirkan masalah keciciran pelajar dan masalah sosial yang melanda generasi muda.”

Namun, tidak semua guru bertindak sebagai guru.

KOMA

Mengunjungi blog cikgu jimi tidak pernah menghampakan. Juga pagi ini.

Beliau bercerita tentang kemunculan filem Laskar Pelangi. Filem hasil adaptasi novel Andrea Hirata dari Indonesia ini menampilkan kisah kanak-kanak gelandangan yang hidup dalam ruang yang sempit namun mampu membina dunia yang besar. Inilah kisah ‘kekitaan’ dan ke ‘kami’ an yang baik dalam menjelaskan konsep perjalanan meniti usia dewasa.

Membaca novelnya sahaja sudah cukup mengagumkan, apatah lagi jika menonton filemnya yang dikatakan sudah ditayangkan di Indonesia.

KOMA

Ibu yang menelefon Hot Fm pagi tadi, saya tarik balik kenyataan saya bahawa raya bukan hari untuk menonton filem.

Ibu, Hari Raya memang bukan untuk menonton filem di panggung wayang jika filemnya adalah kisah remaja yang sangat klise dengan porakperanda jiwa.

Ibu, Hari Raya adalah hari menonton filem jika filem yang ditayangkan penuh dengan nilai dan kebangkitan jiwa seperti filem Laskar Pelangi.

Hari ini merupakan hari terakhir saya menggunakan perkhidmatan komuter (KTMB). Hmmm…

Rupanya dah setahun saya menggunakan tren komuter sejak mula bekerja di sini. Dahulu, semasa di UM kenderaan utama saya ialah kereta. Menggunakan tren dan kadangkala bas merupakan suatu perkara yang menyusahkan saya ketika mula-mula bekerja di sini.

img_ktm4.jpg

Minggu depan saya akan berpindah pejabat ke Jalan Ipoh. Pengangkutan utama saya ialah bas. Tapi itu tidak bermakna saya tidak menjejak kaki langsung dalam perut tren komuter. Mungkin naik juga untuk tujuan rasmi atau peribadi sekali dua.

Sepanjang menggunakan komuter banyak betul perkara -manis-pahit-payau-masam-kelat-sendat-ketat yang saya alami. Oleh kerana ini sesi penggulungan 1 tentang ktm, maka saya akan ceritakan peristiwa itu sejauhmana yang saya ingat.

  1. Saya pernah terlajak stesen sebanyak dua kali. Pertama kali kerana saya ditimpa ilham (intuisi) untuk artikel terbaru dan yang kedua semasa saya tertidur.
  2. Saya pernah pitam a.k.a pengsan juga sebanyak dua kali dalam tren. Pertama sekali kerana saya keletihan dan tidak sihat dan kali kedua kerana keadaan dalam tren yang sesak dan panas sangat.
  3. Masyarakat Malaysia kurang beradab, tidak peka dan pentingkan diri sendiri. Hal ini boleh di lihat apabila pasangan muda mudi sewenangnya melampias keghairahan masing-masing dalam tren. Juga individu yang tidak memberi tempat duduk kepada wanita mengandung, warga tua dan warga kurang upaya. Masyarakat Malaysia juga suka menjerit jika tersepit dalam kesesakan, tidak suka berbual sesama mereka dan suka mengasingkan diri dengan mendengar muzik melalui telefon bimbit atau mp3.
  4. Sebahagian dari kesesakan yang dialami oleh tren disumbangkan oleh warga asing dari pelbagai negara.
  5. Remaja Malaysia paling tegar membuat kesalahan sosial di dalam tren termasuk bertemu janji, berpeluk, bercium, tidak peka terhadap warga tua dan ibu mengandung, membuat bising dan sebagainya.
  6. Beberapa kejadian melibatkan gangguan seksual juga pernah saya alami dan lihat.
  7. Beberapa kejadian ragut dan mencuri telefon bimbit berlaku di hadapan mata.
  8. Tren yang saya naiki juga pernah terhenti di tengah landasan kerana rosak. Kami terpaksa turun dari tren (tanpa tangga) dan menapak di atas batu yang besar sehingga kaki kejang.
  9. Tren mengumpulkan pelbagai jenis manusia, pelbagai agama, pelbagai warna kulit dan bangsa, pelbagai negara, pelbagai umur, taraf pendidikan, status, kekayaan dan sebagainya. Jadi, kita boleh lihat pelbagai pemikiran dan persepsi melalui perangai masing-masing.
  10. Tren selesa di naiki ketika bukan waktu pejabat (8 pagi dan 5 petang).

img_ktm8.jpg

 

Sebenarnya banyak lagi yang telah saya alami sepanjang menggunakan tren ini. Sebenarnya semua jenis pengangkutan mempunyai cerita [negatif dan positif] yang tersendiri. Pandai-pandai lah sesuaikan dengan diri empunya badan. Sekian, penggulungan 1 saya kali ini. Penggulungan II akan menyimpulkan perkhidmatan komuter kepada pengguna secara menyeluruh.

 

ISLAM melalui syariahnya telah menetapkan sesuatu perbuatan bukan berdiri sendiri tetapi mengandungi kesan-kesan atau natijah kepada perkara yang lain. Syariah merupakan undang-undang yang disyariatkan oleh Allah kepada makhluknya melalui al-Quran dan juga as-Sunnah.

Tidak ada pertikaian yang boleh dibuat terhadap syariah dan hukum-hukumnya kerana ia jelas daripada Allah Yang Maha Mengetahui segala apa yang diciptakan-Nya berbanding dengan hukum dan undang-undang ciptaan manusia. Bagaimanapun, masih ada manusia yang mempertikaikan kerelevanan syariah Islam dalam memelihara kesejahteraan manusia pada zaman ini.

(more…)

bangau.jpgSUASANA hingar seketika. Hilaian si perempuan tiada henti. Sambil tangan kanan membetul-betulkan helaian rambut di dahi yang terjulur keluar melepasi tudung, tangan kiri pula kemas digenggam si lelaki. Bibir si lelaki pula tidak berhenti memperkatakan sesuatu sambil memandang rakan-rakan yang lain. Sekali-sekala si perempuan menyandarkan kepala di bahu temannya.

Di bahagian tempat duduk bertentangan pula dipenuhi dengan barisan si arjuna muda yang baru belajar bergaya. Berfesyen ala-ala model kononnya, menggenggam erat telefon bimbit dan memasang lagu-lagu Barat dengan kuat.

Fesyen mereka sangat pelik. Sekali pandang seumpama gaya ‘mat rempit’. Selekeh. Ada juga yang berfesyen ala-ala penyanyi ‘underground’ dari Barat. Itu belum lagi fesyen-fesyen yang muncul dan diaplikasikan oleh belia muda tanpa segan silu atau tanpa tahu di sebalik cerita fesyen tersebut yang kebanyakannya mendukung suatu idealisme yang kadangkala menyimpang dari budaya dan agama. Malah, pakaian yang dikenakan oleh mereka bukan sahaja melambangkan lontaran perasaan tidak puas hati dan marah kepada budaya dan prinsip sekeliling tetapi juga membenci suatu elemen yang dinamakan kehidupan sebagai manusia. Maka syaitan dan iblis menjadi pujaan dan itulah yang biasanya menjadi intipati dalam lagu-lagu yang didendangkan.

Remaja kita tidak tahu, malah sengaja tidak mengambil tahu latar belakang perkara yang cuba mereka aplikasikan dalam hidup. Mengikut-ikut, itulah istilah terbaik yang boleh dilabel kepada mereka.

Di Malaysia, merujuk kepada generasi mudanya, usah pelik apabila melihat mereka berpakaian senteng walaupun bukan musim hujan. Jangan geleng kepala bila melihat mereka menindik telinga sebesar syiling lima sen (lelaki dan perempuan) serta deretan subang pelbagai bentuk menghiasi cuping telinga. Usah ternganga jika mata terlirik dedahan pusat dan punggung yang menjadi fesyen kegemaran kebanyakan remaja perempuan di Malaysia. Juga, tidak janggal melihat anak-anak muda yang kadangkala hanya berumur awal belasan tahun sudah pandai pegang-pegang tangan, gesel-gesel badan atau kucup-kucup pipi di khalayak ramai.

Itu belum lagi remaja yang terlibat dengan jenayah-jenayah ringan dan berat seperti pengambilan alkohol yang berlebihan, dadah dan ganja, mencuri, meragut, merogol malah membunuh. Siapa yang mempengaruhi mereka? Cetek benarkah akal mereka sehingga tidak dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk?

Apabila berbicara soal remaja dan masalah-masalah yang dihadapinya, pelbagai pihak terlibat sama dan adakalanya saling tuding menuding menyalahkan satu sama lain. Babak ini tak ubah seperti kisah dalam lagu “Bangau oh Bangau”. Bangau dijadikan watak utama dalam lagu ini kerana perkembangan cerita bermula dengan sang bangau yang terlalu kurus kerana tidak dapat memakan ikan yang bersembunyi di celah rumput yang panjang.

Bangau oh bangau,
kenapa engkau kurus?
Macam mana aku tak kurus,
ikan tak mahu timbul…..ikan tak mahu timbul.

Ikan oh ikan,
kenapa engkau tak timbul?
Macam mana aku nak timbul,
rumput panjang sangat…..rumput panjang sangat.

Rumput oh rumput,
kenapa engkau panjang?
Macam mana aku tak panjang,
kerbau tak makan aku…..kerbau tak makan aku.

Kerbau oh kerbau,
kenapa tak makan rumput?
Macam mana aku nak makan,
perut aku sakit…..perut aku sakit.

Perut oh perut,
kenapa engkau sakit?
Macam mana aku tak sakit,
makan nasi mentah….makan nasi mentah.

Nasi oh nasi,
kenapa engkau mentah?
Macam mana aku tak mentah,
api tak mahu menyala…..api tak mahu menyala.

Api oh api,
kenapa engkau tak mahu menyala?
Macam mana aku nak menyala,
kayu api basah…..kayu api basah.

Kayu oh kayu,
kenapa engkau basah?
Macam mana aku tak basah,
hujan timpa aku…..hujan timpa aku.

Hujan oh hujan,
kenapa timpa kayu?
Macam mana aku tak timpa,
katak panggil aku…katak panggil aku.

Katak oh katak,
kenapa panggil hujan?
Macam mana aku tak panggil,
ular nak makan aku…..ular nak makan aku.

Ular oh ular,
kenapa nak makan katak?
Macam mana aku tak makan,
memang makanan aku….memang makanan aku

Persamaan lagu itu dengan masyarakat kita amat banyak. Bukan sahaja isu remaja yang terlibat dalam jenayah, malah boleh diaplikasi berdasarkan isu-isu lain seperti masalah pengangkutan, banjir, alam sekitar, penganguran, kebanjiran warga asing, rasuah, keruntuhan sosial, dan rumah tangga serta pelbagai lagi.

Persamaan yang ingin dikemukakan melalui lagu tersebut dan juga situasi masyarakat pada hari ini ialah perbuatan menyalahkan orang lain atas sesuatu perkara. Rantaian tuding menuding akhirnya terhenti apabila si ular memberi jawapan “memang makanan aku”. Begitu jugalah dalam masyarakat yang akhirnya mengambil jalan mudah memberi alasan seperti, “sudah takdir”, “benda sudah berlaku” dan sebagainya yang akhirnya membuntukan segala penyelesaian dan penggalian ke akar umbi sesuatu masalah. Seolah-olah sesuatu yang berlaku itu tiada pilihan.

Kisah remaja dan generasi muda hari ini amat membimbangkan. Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyatakan, pada tahun 2006, jenayah remaja tempatan bawah 18 tahun didapati 2 % daripada 232,620 kes pada 2006. Seramai 1,831 melibatkan remaja yang bersekolah. Dalam sesetengah kes ada yang melibatkan kanak-kanak seawal umur 7-10 tahun. Jika usia semuda ini sudah bergelumang dengan jenayah, bagaimana pula perjalanan mereka meniti usia dewasa?

Apabila jari dituding kepada ibu bapa kerana tidak menyediakan kesempurnaan akhlak, ibu bapa melenting. Mereka pula menyalahkan sekolah yang tidak bertindak seperti sepatutnya. Pihak sekolah pula dengan angkuhnya menyalahkan kerajaan atas dasar-dasar kebebasan dalam bentuk hiburan dan sebagainya. Kerajaan sekali lagi menyalahkan ibu bapa kerana terlalu mementingkan kebendaan sehingga lupa tanggungjawab terhadap anak-anak. Dan begitulah seterusnya.

Malaysia sudah mencapai tahun ke-50 kemerdekaannya. Kemajuan dan pencapaian sudah berada pada tahap membanggakan. Produk dan perkhidmatan kita sudah mendapat tempat di mata dunia. Pelaburan, eksport dan import semakin melebarkan sayapnya. Begitu juga aspek pendidikan dan pelancongan yang semakin membanggakan Malaysia.

Sudah tiba masanya Malaysia meninjau semula dasar-dasar keterbukaan yang diamalkan dalam sesetengah perkara seperti unsur hiburan yang melampau yang seringkali dikaut dari Barat. Sudah tiba masanya juga Malaysia yang merdeka ini tidak berkiblatkan Barat atas dasar kemajuan dan kemodenan. Lihat sahaja kemodenan barat yang disertai sekali dengan kemusnahan sosial dan budayanya. Semuanya di sebabkan oleh dasar keterbukaan atau liberalisme tanpa batasan. Takkan kita nak mengakui kerosakan akhlak artis-artis barat seperti Paris Hilton dan Britney Spears sebagai suatu nilai seni tersendiri?

Menurut mereka yang terlibat dengan masalah ini, punca kebejatan sosial remaja hari ini adalah disebabkan oleh hiburan yang melampau, tiada batasan atau sekatan. Hiburan yang bagaimana yang merosakkan generasi muda kita?

Menurut Dr. Mohd Asri Zainul Abidin melalui artikelnya yang bertajuk “Apabila Dunia Hiburan Kita Terbabas” (Utusan Malaysia, 24 Jun 2007), Islam bukanlah agama yang jumud menolak kehadiran unsur hiburan dalam masyarakat Islamnya. Malahan, pada zaman nabi wujud unsur-unsur hiburan dalam majlis keraian atau perkahwinan. Bezanya, pada waktu itu, unsur hiburan mempunyai batasan dan sempadan. Baginda Rasulullah s.a.w sendiri telah bertindak sebagai lembaga penapisan dan penilaian seni agar unsur hiburan itu tidak terseleweng daripada apa yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t.

Lihat sahaja unsur hiburan yang melampau yang terdapat di Malaysia. Konsert yang kadangkala lebih banyak keburukan diadakan tanpa batasan. Rancangan-rancangan di televisyen yang disediakan untuk anak-anak dan remaja lebih berunsurkan keseronokan, kegembiraan dan seterusnya memupuk budaya hedonistik, sintetik (mengikut-ikut sesuatu budaya/tiruan) serta krisis identiti kepada mereka. Ditambah lagi dengan aktiviti luar yang dianjurkan oleh pihak-pihak tertentu demi mengaut keuntungan tanpa memikirkan kesan kepada pemikiran dan sosiobudaya remaja.

Sebenarnya banyak lagi punca yang boleh dipaparkan berikutan masalah sosial remaja. Selain hiburan yang terlalu liberal, ibu bapa juga harus kembali kepada tanggungjawab asal mereka iaitu memelihara anak-anak sebagai suatu amanah dari Allah s.w.t. Kenal pasti semula peranan dan kuasa-kuasa yang ada pada ibu bapa untuk melahirkan anak yang soleh dan solehah, seterusnya menjadi generasi yang berguna kepada negara.

Begitu juga dengan dasar pendidikan negara dan masyarakat. Masing-masing ada peranan dan hak untuk membentuk setiap anggota masyarakatnya melalui landasan yang betul. Sikap saling tegur menegur, bertolak ansur, dan muafakat antara semua pihak bakal melahirkan masyarakat yang merdeka dari segi jasmani dan rohani. Sistem pendidikan seharusnya memperkaya tamadun dan bukannya menjadi bahan dagangan.

Selain itu, sistem pendidikan di negara ini juga harus seimbang antara tradisional dan moden. Ajaran dan buah fikir orang dulu-dulu jangan dibuang, aplikasikan dengan cara dan sistem yang moden. Jangan terlalu memandang sains dan teknologi sebagai satu wadah yang boleh membawa manusia kepada kejayaan secara menyeluruh.

Imbangan antara budaya dan sains amat penting seperti yang disarankan oleh Profesor Emeritus Datuk Dr. Khoo Kay Kim, iaitu sistem pendidikan harus menekankan aspek budaya kerana budaya melahirkan manusia dan seterusnya manusia melahirkan sains. Sains dan budaya seterusnya lebih sempurna jika dilangsungkan melalui landasan “kepercayaan kepada tuhan”, iaitu sentiasa percaya bahawa Allah s.w.t telah memberi yang terbaik untuk kita.

Antara bangau, ikan, rumput, kerbau, perut, nasi, kayu api, hujan, katak dan ular, siapakah kita? Jadilah diri sendiri yang beretika tinggi namun bersikap rendah diri, kurang berfalsafah tetapi lebih berpraktikal, tidak berteori tetapi penuh rasional dan yang lebih penting memikul peranan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t, dan juga peranan sebagai manusia di muka bumi ini. Biarlah lagu itu berkumandang di setiap zaman untuk menghiburkan anak kecil. Jangan lupa tafsirkan sekali maknanya agar anak-anak lebih tahu tanggungjawab dan nilai hidup yang harus ada pada mereka apabila dewasa kelak.

Saya tahu mereka sedang berseronok. Mereka keluar beramai-ramai. Nak ke mana? eh, kan cuti sekolah ni kak, kami nak lepak-lepak la kat Mid Valley. Owhhhh…..

BEKU

Mereka pakai baju yang pelik.

Sang lelaki pakai baju kemeja lengan panjang berbelang. Butang sengaja dibuka dibahagian atas. Ada baju t-shirt kecil di bahagian dalamnya. Owhhh…ada tali leher sekali. Seluar jeans dan selipar RM9.90. Kononnya bertambah smart dengan topi cowboy yang bercorak geometri..hmmmm

Sang perempuannya pula, memakai t-shirt pendek ketat, seluar jeans senteng, selipar RM 9.90 dan alahai….pakai tudung!

Mereka ketawa kuat-kuat. Cakap kuat-kuat. Usik kawan-kawan dan cuba jadi romeo. Memasang lagu dari telefon bimbit dengan sekuat-kuatnya. Yang datang berpasangan pula duk gesel-gesel dan genggam-genggam tangan.

Makcik dan kakak-kakak menjeling. Ini bukan budaya yang biasanya mereka lalui dalam Komuter. Biasanya waktu sebegini, suasana senyap dan tenang kerana semua orang baru balik dari pejabat dan tidak mahu memeningkan kepala.

Mereka adalah pelajar sekolah yang hanya ingin ketawa-gembira-tanpa-rasa-malu.

merdeka.jpg

SEBULAN lagi Malaysia akan menyambut kemerdekaannya yang ke-50 tahun. Ia merupakan satu masa yang agak lama dan panjang. Jika usia itu diletak pada diri seorang manusia, angka 50 tahun merupakan usia yang mantap. Usia di mana seorang manusia telah mengharungi pelbagai liku kehidupan, matang, dan bersedia menghadapi apa jua rintangan yang bakal melanda. Namun, tidak kira berapa lama pun usia tersebut seperti manusia, sesebuah negara juga sentiasa dalam proses belajar dan mengambil iktibar daripada masa lampau dan masa kini, sama ada baik atau buruk.

Mengubah dan membina sebuah negara menjadi ideal tidak semudah mencatatkan pelan pembangunan dan tindakan di atas kertas. Kita mampu mencatat seberapa banyak perkara yang ingin kita lakukan, tapi untuk melaksanakannya harus mengambil kira pelbagai aspek, ditambah lagi dengan halangan-halangan tertentu.

50 tahun menyambut kemerdekaan mengajak kita melihat isi kandungan tempoh kemerdekaan itu. Sudah pasti isi kandungan kemerdekaan yang selalu dilihat oleh mata kasar ialah berkaitan dengan pembangunan infrastruktur serta material yang wujud di Malaysia merangkumi aspek kemajuan, perkembangan dan peningkatan tahap ekonomi, politik, pendidikan, sosial, pemantapan nilai hidup melalui agama serta anjakan paradigma dan daya fikir masyarakat.

Mengimbas kembali zaman sebelum kemerdekaan, memberi banyak pengajaran kepada Malaysia. Era penjajahan dan peperangan memberi kesan yang besar kepada jiwa, semangat dan anjakan pemikiran masyarakat zaman dahulu. Kadangkala perubahan pemikiran itu berlebih-lebih sehingga mewujudkan rasa nasionalisme serta berpuak-puak. Pada masa ini, pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan dalam melempar jauh semangat perkauman rakyatnya dengan mewujudkan suasana politik, budaya dan kepercayaan yang menggabungkan semua kaum di bawah satu negara.

Mengimbas kembali sejarah perjuangan Malaysia hari ini, ia bermula dengan pembabitan orang Barat (Raja Putih (1841-1946), penaklukan Jepun pada tahun 1942 dan seterusnya mencetuskan Perang Dunia Kedua serta ancaman komunis. Ia menjadi suatu bab yang amat pedih dalam sejarah Tanah Melayu (suatu ketika dahulu). Penjajahan dan peperangan yang berlaku sekitar tahun 1940-an itu memberi kesan yang pelbagai kepada negara serta rakyat.

Antara peristiwa penting yang tidak mungkin dilupakan ialah pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di Parit Sulong (1942), kawat kematian di Sandakan (1945), penubuhan Malayan Union oleh British (1946-1948), peristiwa darurat di Tanah Melayu (1948-1960) dan tidak lupa juga peristiwa tanah berdarah Bukit Kepong (1950) serta beberapa peristiwa yang lain. Kemusnahan berlaku di mana-mana, rakyat mengalami tekanan dan trauma akibat kematian, penyakit dan kemiskinan. Perpaduan semakin renggang. Kepercayaan antara pelbagai kaum semakin menipis dan hilang.

Malaysia merdeka pada tahun 1957 di bawah nama Persekutuan Malaya dan pada 16 September 1963, nama itu ditukar kepada Malaysia. Walaupun sudah mencapai kemerdekaan secara mutlak daripada penjajah Inggeris, Malaysia masih merangkak mencapai perpaduan dan keharmonian. Dalam usaha untuk mentadbir Negara sendiri, Malaysia diuji dengan beberapa peristiwa yang tragis seperti konfrontasi dengan Indonesia (1962-1966), rusuhan kaum (1964), penyingkiran Singapura dari Malaysia, peristiwa berdarah 13 Mei 1969, krisis perlembagaan Malaysia 1988 dan juga krisis kewangan Malaysia (1997-1998).

Namun, semua itu memberi pengajaran yang amat bermakna kepada Malaysia dalam usaha membangun serta mentadbir negara melalui kepimpinan pribuminya. Malah, berbekal keyakinan dan kesungguhan, Malaysia menjadi sebuah negara yang pesat membangun dan bersama-sama mengharungi era kemodenan dengan segala sumber yang ada.

Kini, kita semakin bangga menjulang nama Malaysia di persada dunia berbekalkan kemajmukan dan keamanan negara serta kestabilan politik dan juga perkembangan ekonomi yang membanggakan. Kita sudah berani mengatur langkah bersama negara-negara lain dalam usaha mengisi ruang dalam negara dengan aspek teknologi terkini, isu semasa dan juga bersama-sama menyusuri arus kemodenan dan globalisasi. Kita juga tidak gentar dalam melaungkan prinsip, pendirian dan juga pandangan kita terhadap apa yang kita perjuangkan di sini. Malahan suara kita menyelar tindak tanduk negara-negara besar dalam isu-isu tertentu seperti kekejaman peperangan, isu keagamaan, hak asasi dan sebagainya, turut kedengaran di mana-mana.

Kita benar-benar menghargai kemerdekaan yang telah kita gapai 50 tahun dahulu. Usaha, perit-pedih, tumpahan darah dan air mata generasi lama dalam mempertahankan negara dan bangsa dari dijajah amat kita hargai. Generasi hari ini amat sedar dan tahu kisah silam negara ini. Generasi hari ini juga sedar bahawa kemewahan dan keamanan pada hari ini bertitik tolak dari perjuangan generasi masa lampau.

Bagaimanapun, amat pedih apabila mendengar kata-kata ‘generasi hari ini tidak menghargai kemerdekaan yang ada’. Mereka juga menyebut, ‘generasi hari ini semakin lupa diri’. Apa yang dimaksudkan dengan istilah ‘tidak menghargai’ dan ‘lupa diri’?

Memang benar generasi kini tidak begitu menghargai apa yang dikecapi pada hari ini. Mereka juga lupa bahawa suatu waktu dahulu negara dijajah oleh pelbagai pihak, kita ditindas, dibunuh dan diludah serta dicampak ke tepi. Malah setelah merdeka (beberapa tahun selepas merdeka), negara masih mencari-cari hala tuju serta berdepan dengan halangan-halangan tertentu. Ya, itu semua tiada dalam diari generasi hari ini. Mereka hanya tahu tetapi tidak pernah merasai keperitan masa lalu.

Adakah kerana generasi hari ini tidak mengalami atau merasai zaman peperangan dan penjajahan maka mereka boleh dilabel sebagai tidak menghargai kemerdekaan? Dari satu sudut, tuduhan itu amat melulu dan bersifat prejudis. Tetapi, bila dilihat pada situasi masa kini, istilah ‘tidak menghargai’ itu boleh dilihat melalui beberapa keadaan dan peristiwa.

Perbezaan masa lalu dan kini (50 tahun) merupakan suatu jangkamasa yang panjang. Oleh kerana negara kita merupakan sebuah negara yang melalui tempoh kemodenan yang agak pesat dan cepat, tempoh itu memang banyak bezanya terutama dalam aspek ekonomi, politik, sosiobudaya, dan pembangunan infrastruktur.

Oleh itu, amat tidak wajar untuk membandingkan generasi masa lalu dengan masa kini. Cabaran dan halangan yang wujud dalam dua era (sebelum dan selepas merdeka) ini, amat berbeza.

Dahulu, kita dikekang oleh penjajah dari aspek ekonomi, politik, pendidikan dan sebagainya. Bagaimana dari aspek ekonomi, Barat ‘membahagi-bahagikan’ rakyat Malaysia berdasarkan ekonomi tertentu. Kaum Melayu dengan pertaniannya, Cina pula bergiat dalam bidang perniagaan, manakala kaum India pula ditempatkan di estet-estet. Begitu juga dalam aspek politik, di mana wujud beberapa pertubuhan dan perikatan yang seterusnya membentuk komuniti yang berbeza. Masalah pendidikan seterusnya mewujudkan jurang yang amat besar antara pelbagai kaum.

Cabaran untuk membangunkan negara memang sukar. Kekurangan pengalaman dalam mentadbir negara mengikut acuan semasa (daripada sektor pertanian dan bahan mentah kepada sektor pelbagai), menyebabkan negara mengalami kesan akibat kegagalan sesuatu sektor. Contohnya dalam usaha mengejar kemajuan, Malaysia meneroka bidang baru iaitu teknologi maklumat dan eletronik. Namun, kegawatan ekonomi yang melanda pada tahun 1998 dan juga kemerosotan bidang teknologi maklumat pada tahun 2001 memberi pengajaran bahawa Malaysia harus meneroka bidang itu dengan ilmu yang mantap dan sumber kewangan yang mencukupi.

Sepanjang tempoh tersebut, cabaran bukan sahaja berlaku kepada cara untuk menyamatarafkan kedudukan Malaysia dengan negara-negara maju, malah yang lebih utama ialah cabaran untuk menyiapkan diri rakyat Malaysia ke arah setanding dengan mana-mana negara dari aspek pendidikan, ekonomi, politik, kebudayaan dan sosial.

Kini, Malaysia berbangga kerana berjaya mencipta arena tersendiri di persada antarabangsa. Kita sudah tidak malu untuk mengaku bahawa negara kita merupakan negara yang maju. Kejayaan anak bangsa dalam pelbagai bidang serta kejayaan negara sendiri menguasai bidang-bidang sains, perubatan, teknologi, pertanian, pendidikan dan banyak lagi benar-benar membuka mata negara asing yang dahulu pernah menjajah kita dan memeperlekehkan keupayaan kita.

Bagaimanapun, kita terlalu laju mengejar kemajuan dan menikmati kemerdekaan tanpa ragu-ragu. Kita juga mampu tersenyum lebar apabila mendengar pujian dari negara-negara maju tentang keupayaan kita yang boleh dibanggakan. Kita sibuk menelaah dan menerokai segala yang disogokkan oleh negara maju kepada kita sehingga kita lupa akar budaya kita.

Generasi hari ini juga terlalu ghairah mengejar kemajuan dan kebendaan. Budaya bangsa diabaikan sehingga kita sendiri tidak kenal dengan identiti bangsa kita serta bercampur aduk dengan budaya asing yang kebanyakannya menyongsang arus pemikiran dan akal budi bangsa Malaysia. Inilah situasi yang dikatakan sebagai ‘tidak menghargai kemerdekaan dan juga lupa diri’.

Itulah juga yang diinginkan oleh barat iaitu memisahkan kemajuan dan kemodenan dari agama dan budaya. Kata mereka, budaya dan agama merupakan entiti yang berbeza serta tidak boleh seiring dengan kemodenan. Sudah tentu serangan pemikiran sebegini menyimpang dari prinsip dan budaya di Malaysia.

Mujurlah akhir-akhir ini, pemimpin negara menyedari hal itu dan melakukan pelbagai usaha untuk mengembalikan kemegahan rakyat kepada budaya serta sejarah bangsanya. Melalui pendidikan di sekolah, guru-guru harus menekankan aspek pembudayaan dan sejarah bangsa supaya generasi muda tahu asal usul dan sejarah silam mereka. Aktiviti –aktiviti semasa juga boleh diwujudkan dengan pengisian yang lebih menjurus kepada kebudayaan dan membabitkan penyertaan semua kaum di Malaysia. Selain itu, kurangkan kemasukan hiburan-hiburan dan konsert-konsert yang tidak kena dengan budaya kita. Dalam soal mengembalikan nilai budi rakyat Malaysia, kerajaan harus menolak ke tepi aspek keuntungan ekonomi semata-mata.

Semua pihak bermula dari peringkat kepimpinan sehinggalah kepada anak-anak kecil, harus sedar usaha ini dan bersama –sama berganding bahu mengembalikan semula jati diri bangsa dan seterusnya memelihara keharmonian negara.

Hasutan pemikiran sekular dan krisis identiti yang diwujudkan oleh anasir-anasir luar memang besar dan melalui pelbagai saluran terutama melalui teknologi maklumat yang amat pantas bergerak. Cabaran dan ancaman bukan sahaja mensasar kepada budaya bangsa Malaysia tetapi juga melibatkan aspek agama Islam. Bangsa Melayu dan agama Islam sudah sinonim dengan perlembagaan negara. Walau bagaimanapun, keistimewaan juga diberi kepada kaum-kaum lain.

Pertelagahan yang diwujudkan oleh bangsa asing sejak dahulu sehingga kini memang tiada penamatnya. Kita sebagai rakyat Malaysia tidak kira kaum, harus menyedari hakikat sejarah dan peruntukan perlembagaan yang memelihara keharmonian semua kaum di bawah satu bumbung. Hakikat itu yang semakin tidak difahami oleh generasi hari ini. Keterbukaan memebincangkan hak asasi dan isu semasa yang dicanang oleh barat benar-benar menjadi hasutan paling berbahaya kepada rakyat Malaysia.

Berbanggalah dengan negara kita. Kembalikan semula identiti bangsa serta maruah agama yang sedang diperlekehkan oleh barat. Kita terlalu cepat menerima dan ragu-ragu untuk menolak limpahan hedonistik dan materialistik yang dicipta oleh Barat. Betapa barat telah memukau pandangan kita dengan kemajuan dan kemodenan sehingga kita lupa kepada al-Quran dan sunnah yang benar-benar sempurna sifatnya.

Negara kita unik. Ada pelbagai kaum. Anutan agama berbeza namun mampu berlindung di bawah satu bumbung yang dinamakan Malaysia. Tidak perlulah mengulang sejarah pada masa lalu ketika zaman penjajahan dan peperangan di mana pada waktu itu kita ditindas dan tertipu dengan janji manis serta sogokan daripada mereka.

Memang benar, generasi masa kini tidak menghargai kemerdekaan. Mereka lalai dan sengaja membiarkan budaya bangsa hanyut ditelan arus kemodenan. Mereka juga lupa bahawa ikon yang harus dipuja dan disanjung bukanlah barat tetapi bangsa sendiri. Namun itu bukan alasan untuk kita menyerah kalah. Usaha pelbagai pihak harus bertitik tolak melalui budaya. Bangkitkan semula budaya bangsa Malaysia.

Dengan budaya yang tersendiri, kita mampu mengekalkan kemerdekaan sampai bila-bila. Hargai kemerdekaan dengan memperkaya negara melalui kejayaan dalam pelbagai bidang, keikhlasan dalam berbakti serta ketulusan dalam mempertahankan agama dan budaya. Berpada-pada dalam mengaplikasi budaya luar ke dalam budaya kita. Dengan itu, kemerdekaan akan sentiasa manis dan penuh kebanggaan untuk dikenang.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,986 other followers