Saya temui hikayat ini di dalam buku Sari Sastera Lama untuk STPM dan disusun oleh Zainuddin Saad. Buku itu terdampar lesu dicelahan buku lain yang terdapat di rumah saya di kampung. Terdampar lesu bersama buku-buku lain yang kini telah saya bawa berhijrah ke kediaman saya di Kuala Lumpur.

Saya tidak pasti sama ada buku ini masih ada di pasaran atau terhimpun di dalam longgokan buku-buku lama yang saya sendiri tidak tahu di mana tempatnya. Di Kuala Lumpur, adakah tempat yang seumpama perpustakaan lama, yang menjual buku-buku lama? Sila beritahu saya jika ada, kerana jiwa saya mula mengintai-intai buku-buku lama yang terkandung di dalamnya persuratan Melayu yang tinggi nilainya. Itu Khazanah sebenar yang harus saya pelihara dan saya miliki.

Hikayat Bayan Budiman merupakan salah satu jenis hikayat berbingkai yang mempunyai cerita utama yang menjadi bingkai cerita. Di dalam cerita utama akan ditimbulkan watak yang akan bercerita kerana sesuatu tujuan. cerita-cerita yang dilafazkan oleh watak itu adalah cerita-cerita sisipan atau anak cerita.

Bingkai cerita dalam hikayat berbingkai merupakan pendahuluan kepada isi atau penghantar maksud kepada anak cerita atau cerita sisipan. cerita sisipan yang ada dalam bingkai vcerita ini membawa maksud menangguh atau melambat-lambatkan sesuatu perkara buruk yang bakal terjadi, selain menyampaikan ajaran moral melalui cerita-cerita kiasan atau sindiran.

Selain Hikayat Bayan Budiman, terdapat juga hikayat lain yang berbentuk cerita berbingkai seperti Hikayat Bakhtiar, Hikayat Kalilah dan Daminah, Hikayat Seribu Satu Malam dan banyak lagi.

Saya tidak akan kisahkan Hikayat Bayan Budiman di sini kerana kisahnya agak panjang. Jika berminat mengetahuinya, sila ke blog ini untuk menikmati HIKAYAT BAYAN BUDIMAN dan kisah-kisah klasik yang lain.

